Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan skal jeg forstå dette skiftet i Fjaler 25.10.1842?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Fredrik Corneliussen Vårdal i Fjaler, Sunnfjord giftet seg med Synnøve Olsdtr. Helle 12.06.1837. De fikk datteren Cathrine i 1837 (usikker på dato grunnet mangler i kirkeboka). Fredrik døde 19.08.1842, og det er skifte etter han datert 25.10.1842. Men såvidt jeg kan se av skiftet er bare datteren nevnt. Men var han enkemann. Se skiftet nederst i høyre kolonne venstre side i skifteprotokollen. Hva står etter avdøde?

 

Skifte etter Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stå "tjenistekarl"?

 

Ellers så ser heller ikke jeg at noen enke er nevnt, men jeg ser at boets nettoformue deles i to like deler, et hovedlodd og arv. Men jeg vet ikke hva dette eventuelt betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stå "tjenistekarl"?

 

Ellers så ser heller ikke jeg at noen enke er nevnt, men jeg ser at boets nettoformue deles i to like deler, et hovedlodd og arv. Men jeg vet ikke hva dette eventuelt betyr.

 

 

Takk skal du ha for svaret ditt. Det kan meget vel tenkes du har rett med hensyn til at det skal stå tjenestekar. Men jeg skjønner ikke hvorfor kona ikke er nevnt. Jeg har skjekket både klokkerboka og ministerialboka fra 1837-43 uten å finne henne død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser Statsarkivet i Bergen (som foreløpig eneste av statsarkivene) har et eget forum her inne, der de ansatte ser ut til å besvare henvendelser. Kanskje de kan svare deg på om det hendte at gjenlevende enke ikke ble nevnt i skiftet, og om "hovedloddet" kanskje betyr ektefellens arvepart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at det står "Tjenestekarl".

 

Det kan være at kona ikke er nevnt ved navn, fordi hun strengt tatt ikke var arving. Ved skifte etter ektefeller ble boet delt i to - den ene delen tilhørte den gjenlevende ektefellen, mens den andre delen tilhørte den avdøde ektefellen og ble delt mellom arvingene. Ser vi på det neste skiftet, er det et skifte etter gårdmannskone Mari Pedersdatter. Det står videre at navnene på hennes arvinger var oppgitt av enkemannen Sjur Krispinussen, men Sjur er ikke selv definert som arving (og det er også riktig).

 

Når man snakker om at "enka/enkemannen arvet halvparten" i sammenheng med skifter, er det egentlig ikke riktig. Enka/enkemannen fikk satt av den halvdelen av boet som vitterlig var deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at det står "Tjenestekarl".

 

Det kan være at kona ikke er nevnt ved navn, fordi hun strengt tatt ikke var arving. Ved skifte etter ektefeller ble boet delt i to - den ene delen tilhørte den gjenlevende ektefellen, mens den andre delen tilhørte den avdøde ektefellen og ble delt mellom arvingene. Ser vi på det neste skiftet, er det et skifte etter gårdmannskone Mari Pedersdatter. Det står videre at navnene på hennes arvinger var oppgitt av enkemannen Sjur Krispinussen, men Sjur er ikke selv definert som arving (og det er også riktig).

 

Når man snakker om at "enka/enkemannen arvet halvparten" i sammenheng med skifter, er det egentlig ikke riktig. Enka/enkemannen fikk satt av den halvdelen av boet som vitterlig var deres.

 

 

Takk for klargjøringen Kristian. Da er det altså ingenting i veien for at enka levde i beste velgående etter mannens bortgang. Da får jweg begynne å finlese dødslistene i Fjaler fra 1843 og fremover mot 1865. For der er hun ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet ditt. Det er selvsagt en mulighet, selv om alderen er 7 år feil. Da datteren ble konfirmert i 1852 var Brendehaug bostedet hennes. Dat var farens fødested, og får meg til å tro at hun bodde hos noen i familien. I 1865 er Cathrine Fredriksdatter på gården Nybø, og ved ekteskapet i 1867 Bakke.

 

Men jeg skal se om jeg kan finne denne Synnøve død en gang etter 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BLIR CATHRINE GIFT MED OLE JACOBSON, VÅRDAL 26.07 1867, OG FÅR TO BARN FREDRIK I 1868 OG HELENE SOFIE I 1871?. OM DETTE ER RETT CATHRINE FINST DET MEIR INNFORMASJON OM FORFEDRENE I BYGDEBOKA FOR FJALER, SJØLV OM NAVNA PÅ FORFEDRENE I BYGDEBOKA IKKJE STEMMER HEILT MED DEI DU HAR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BLIR CATHRINE GIFT MED OLE JACOBSON, VÅRDAL 26.07 1867, OG FÅR TO BARN FREDRIK I 1868 OG HELENE SOFIE I 1871?. OM DETTE ER RETT CATHRINE FINST DET MEIR INNFORMASJON OM FORFEDRENE I BYGDEBOKA FOR FJALER, SJØLV OM NAVNA PÅ FORFEDRENE I BYGDEBOKA IKKJE STEMMER HEILT MED DEI DU HAR

Hei Irene, og takk for innlegget ditt.

 

Ja, det er rett person du beskriver. Det er skifte etter Fredrik, så det er hevet over enhver tvil at Fredrik Corneliussen er Cathrines far. Hvem som er hennes mor, kan nok diskuteres, for akkurast der hvor dåpen hennes står, mangler det en bit i kirkeboka. Cathrine døde i Bergen 17.05.1917, og både dødsmeldingen og 1910 tellingen oppgir 11.10.1837 som fødselsdato.

 

Men det er også sikkert at Tjenestekarl Fredrik Corneliussen Vaardal giftet seg i Fjaler 12.06.1837 med pigen Synnøve Olsdtr. Helle. Han var da 27 år gammel og hun 34. Hans far var Cornelius Pedersen Vaardal, mens hennes far er her oppgitt som Ole Larsen ....dal?

 

Vielsen mellom Fredrik og Synnøve

 

 

Men jeg er selvsagt interessert i å høre hva bygdebokforfatteren mener om opphavet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Irene, og takk for innlegget ditt.

 

Ja, det er rett person du beskriver. Det er skifte etter Fredrik, så det er hevet over enhver tvil at Fredrik Corneliussen er Cathrines far. Hvem som er hennes mor, kan nok diskuteres, for akkurast der hvor dåpen hennes står, mangler det en bit i kirkeboka. Cathrine døde i Bergen 17.05.1917, og både dødsmeldingen og 1910 tellingen oppgir 11.10.1837 som fødselsdato.

 

Men det er også sikkert at Tjenestekarl Fredrik Corneliussen Vaardal giftet seg i Fjaler 12.06.1837 med pigen Synnøve Olsdtr. Helle. Han var da 27 år gammel og hun 34. Hans far var Cornelius Pedersen Vaardal, mens hennes far er her oppgitt som Ole Larsen ....dal?

 

Vielsen mellom Fredrik og Synnøve

 

 

Men jeg er selvsagt interessert i å høre hva bygdebokforfatteren mener om opphavet deres.

 

Fant dåpen i klokkerboka, foreldrene er Fredrik Corneliussen og Syneve Olsdtr. Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Fjaler, Klokkerbok nr. A 1 (1836-1846), Fødte og døpte 1837, side 5.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8832&idx_id=8832&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-5

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070507650117.jpg

se nr 81.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET ER EIT ELLER ANNA SOM IKKJE STEMMER HER MED TANKE PÅ NAVNA. MEN HER ER IALLEFALL NOKE AV DET EG HAR FUNNE I BYGDEBOKA:

 

VÅRDAL: JAKOB KNUDSON G.M. OLINE HELENE OLSDATTER, VÅRDAL. DEI HAR EIN SON OLE F.1838 G.M. KRISTIANE FREDRIKSDATTER VIK F. 1837

 

VIK: OLE FREDRIKSON D. 1839 G.M. HELENE SIMONSDATTER HELLE, DEI HAR EIN SON FREDRIK BUSETT I EIKEN. DOTTERA TIL FREDRIK, KRISTIANE F. 1837 VART GIFT I 1867 MED OLE JAKOBSON, VÅRDAL OG FÅR TO BARN: FREDRIK 1868 OG HELENE SOFIE 1871.

 

EIKEN: FREDRIK OLSON VART PLASSMANN ETTER SVIGERFAREN. FREDRIK VART GIFT MED KRISTINE KRISTOFFERDATTER 1801-1863. BORN: KRISTIANE F. 1837 GIFT MED OLE JACOBSON VÅRDAL

 

HAR IKKJE TEKE MED ALL INNFORMASJONEN EG HAR FUNNE, MEN DET VESENTLEGE. MEN SAMSTUNDES SÅ FINN EG PÅ VÅRDAL: KORNESLIUS PEDERSON ANDALSVIK F.1772 GIFT I 1804 MED IDE FREDRIKSDATTER LISET F. 1772. SON DEIRA FREDRIK F. 1809 GIFT I 1837 MED SYNNEVE OLSDATTER HELLE F. 1803.

OLE FREDRIKSON( NEVNT UNDER VIK) ER BROR TIL IDE FREDRIKSDATTER LISET

 

VART LITT ROTETE DETTE HER, MEN HÅPAR DU FÅR NOKO UT AV DET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET ER EIT ELLER ANNA SOM IKKJE STEMMER HER MED TANKE PÅ NAVNA. MEN HER ER IALLEFALL NOKE AV DET EG HAR FUNNE I BYGDEBOKA:

 

VÅRDAL: JAKOB KNUDSON G.M. OLINE HELENE OLSDATTER, VÅRDAL. DEI HAR EIN SON OLE F.1838 G.M. KRISTIANE FREDRIKSDATTER VIK F. 1837

 

VIK: OLE FREDRIKSON D. 1839 G.M. HELENE SIMONSDATTER HELLE, DEI HAR EIN SON FREDRIK BUSETT I EIKEN. DOTTERA TIL FREDRIK, KRISTIANE F. 1837 VART GIFT I 1867 MED OLE JAKOBSON, VÅRDAL OG FÅR TO BARN: FREDRIK 1868 OG HELENE SOFIE 1871.

 

EIKEN: FREDRIK OLSON VART PLASSMANN ETTER SVIGERFAREN. FREDRIK VART GIFT MED KRISTINE KRISTOFFERDATTER 1801-1863. BORN: KRISTIANE F. 1837 GIFT MED OLE JACOBSON VÅRDAL

 

HAR IKKJE TEKE MED ALL INNFORMASJONEN EG HAR FUNNE, MEN DET VESENTLEGE. MEN SAMSTUNDES SÅ FINN EG PÅ VÅRDAL: KORNESLIUS PEDERSON ANDALSVIK F.1772 GIFT I 1804 MED IDE FREDRIKSDATTER LISET F. 1772. SON DEIRA FREDRIK F. 1809 GIFT I 1837 MED SYNNEVE OLSDATTER HELLE F. 1803.

OLE FREDRIKSON( NEVNT UNDER VIK) ER BROR TIL IDE FREDRIKSDATTER LISET

 

VART LITT ROTETE DETTE HER, MEN HÅPAR DU FÅR NOKO UT AV DET

 

 

Takk igjen Irene.

 

Ja, her er det åpenbart forskjell, men jeg forholder meg til skifte og kirkebok. Da Cathrine giftet seg med Ola Jacobsen i 1867, er det uten tvil Fredrik Corneliussen som er hennes far, og ikke Fredrik Olsen. I tillegg er det også klart et Fredrik Corneliussen Vaardal etterlot seg en datter Cathrine.

 

På den andre siden, fikk altså Cathrine, gift med Ole Jacobsen også en datter Helene. Men det kan jo skyldes at Ole's mor het Oline Helene. Da Ole Jacobsen giftet seg i Fjaler 26.07.1867 er han skrevet fra Vaardal. Hans far er Jacob Knudsen Vaardal. Cathrine står oppført å være fra Bakke med far Fredrik Corneliussen Brændehaug.

 

Jeg tør påstå at bygdeboka tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.