Gå til innhold
Arkivverket

Karen Torbjørnsdatter f. 13. 06.1824 i Bergen


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg la inn en sak tidligere i dag, men den har av en eller annen grunn stoppet opp. Det har vært gjort mye arbeid rundt om denne dama og det har også oppstått mange forviklinger fordi henns foreldre kobles sammen med en familie som har likelydende navn på foreldre. Skrive måten på navna kan også være ulike.

 

Anna Randina Andreasdatter 1797 - 23/10-1841 var forlovet med Torbjørn Olsen 1792 - mars 1841. De fikk aldri råd til å gifte seg, men levde som ektefolk frem til at han vart sendt til Fredriksten som livstidslave. I 1836 ble de tre barna til Anna Randina sendt på landet og Torbjørn Olsen ble oppført som far. Foreldrene til Anna Randina var Andreas Jensen f. ca 1752 og Karen Johannesdatter f. ca 1763. Dette paret bodde i Bergen. Hun var muligens fra Manger, men jeg vet ikke noe om han. Jeg tror at noe av det som ligger på nettet om desse to ikke stemmer, men jeg kan selvsagt ikke se bort fra at det er rett heller.

 

Jeg ønsker at denne saken skal startes på nytt siden jeg vet det aller meste om to av barna til Anna Randina Andreasdatter, men mangler bare info om Karen. Jeg vet at hun ble satt ut på landet til en bonde på Dale i Meland i Hamre Sogn i 1836, men i 1840 var hun tilbake i Bergen i huspost, og der stopper alle spor.

 

Da Anna Randina døde i 1841 var det tvil om hennes alder og den ble derfor beregnet til 1792. Jeg antar at det burde være mulig å finne fødselen hennes.

 

Datteren Karen, kan også ha hatt navnet Kari. Noen ganger brukes etternavnet Bersvensdatter og noen ganger Torbjørnsdatter. Ble Karen gift i Meland, Hamre Sogn eller ble hun værende i Bergen eller utvandret hun?

 

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000917996

 

 

Endret av Anette S. Clausen
Endret tittel etter trådstarters ønske.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Terje Aarland skrev:

Jeg la inn en sak tidligere i dag, men den har av en eller annen grunn stoppet opp. Det har vært gjort mye arbeid rundt om denne dama og det har også oppstått mange forviklinger fordi henns foreldre kobles sammen med en familie som har likelydende navn på foreldre. Skrive måten på navna kan også være ulike.

 

Anna Randina Andreasdatter 1797 - 23/10-1841 var forlovet med Torbjørn Olsen 1792 - mars 1841. De fikk aldri råd til å gifte seg, men levde som ektefolk frem til at han vart sendt til Fredriksten som livstidslave. I 1836 ble de tre barna til Anna Randina sendt på landet og Torbjørn Olsen ble oppført som far. Foreldrene til Anna Randina var Andreas Jensen f. ca 1752 og Karen Johannesdatter f. ca 1763. Dette paret bodde i Bergen. Hun var muligens fra Manger, men jeg vet ikke noe om han. Jeg tror at noe av det som ligger på nettet om desse to ikke stemmer, men jeg kan selvsagt ikke se bort fra at det er rett heller.

 

Jeg ønsker at denne saken skal startes på nytt siden jeg vet det aller meste om to av barna til Anna Randina Andreasdatter, men mangler bare info om Karen. Jeg vet at hun ble satt ut på landet til en bonde på Dale i Meland i Hamre Sogn i 1836, men i 1840 var hun tilbake i Bergen i huspost, og der stopper alle spor.

 

Da Anna Randina døde i 1841 var det tvil om hennes alder og den ble derfor beregnet til 1792. Jeg antar at det burde være mulig å finne fødselen hennes.

 

Datteren Karen, kan også ha hatt navnet Kari. Noen ganger brukes etternavnet Bersvensdatter og noen ganger Torbjørnsdatter. Ble Karen gift i Meland, Hamre Sogn eller ble hun værende i Bergen eller utvandret hun?

 

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000917996

 

 

 

Det blir veldig forvirrende med mange nesten like tematitler. 

Hvis det er Karen du ønsker opplysning om er tematittelen feil, og den bør redigeres til noe mere informativt.

Eller er det slik at du ønsker opplysninger om begge? 

 

Uansett bør tematittel endres en smule. 

 

----

 

Det andre temaet du laget i dahg 

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen til Ane Randine (Her heter hun Ane Randine) Er det noen som kan tyde denne skriften?

73644640-9613-4925-AE1B-3098081B29FD.jpeg

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Terje Aarland skrev:

Her er dåpen til Ane Randine (Her heter hun Ane Randine) Er det noen som kan tyde denne skriften?

73644640-9613-4925-AE1B-3098081B29FD.jpeg

 

Legg spørsmålet på tydeforumet. 

Legg ved permanent sidelenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ønsker mer info om både forfedre og hvor det ble av Karen. Det kan nok være at jeg spør feile spørsmål, men jeg ønsker mest mulig info om det jeg ikke vet. Jeg har det aller meste om to av barna til Anne Randine, men ingenting om Karen og jeg vet heller ikke så mye om Anne Randine sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Terje Aarland skrev:

Ja, jeg ønsker mer info om både forfedre og hvor det ble av Karen. Det kan nok være at jeg spør feile spørsmål, men jeg ønsker mest mulig info om det jeg ikke vet. Jeg har det aller meste om to av barna til Anne Randine, men ingenting om Karen og jeg vet heller ikke så mye om Anne Randine sine foreldre.

 

Skjønner det. Men tydespørsmål bør postes på tydeforumet. 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Terje Aarland skrev:

Hvor finner jeg Tydeforum?

 

Her er lenken til dåpen. Så vidt jeg kan se ble Karen født 13. juni 1824

 

https://media.digitalarkivet.no/view/8692/85309/11

 

 

 

Tydeforumet:

Legg inn spørsmålet om tyding der. 

Husk å legg ved lenken til kirkeboken. 

https://forum.arkivverket.no/forum/7-tyding-av-skannede-kilder/

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Terje Aarland skrev:

Jeg vet at hun ble satt ut på landet til en bonde på Dale i Meland i Hamre Sogn i 1836, men i 1840 var hun tilbake i Bergen i huspost, og der stopper alle spor.

Korleis veit du dette (Hamre i 1836; 1840 i Bergen), har du lenker til kjelder? Det kan kanskje hjelpa i leitinga etter meir informasjon. Har du funne eller har du ein ide om kor ho blei konfirmert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen lenker pr i dag, men jeg har fått oppgitt dette fra Fattigvesenet, der var det en som sendte meg en melding for en tid siden at alle tre barna ble satt ut på landet i 1836 og at Karen gikk ut av Fattigvesenets omsorg i 1840 da hun fikk seg huspost i Nygård i Bergen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så langt. Det er utrolig hva dere har funnet. Søsteren til Karen var mormor til min mormor, broren Jahn har jeg funnet og hans etterkommere, men aldri funnet ut hvor det ble av Karen. Håper at noen kan klare å finne ut hvor det ble av Karen? Kanskje jeg bør lage et eget innlegg om Karen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Terje Aarland skrev:

Takk så langt. Det er utrolig hva dere har funnet. Søsteren til Karen var mormor til min mormor, broren Jahn har jeg funnet og hans etterkommere, men aldri funnet ut hvor det ble av Karen. Håper at noen kan klare å finne ut hvor det ble av Karen? Kanskje jeg bør lage et eget innlegg om Karen?

 

Du kan fortsette med Karen i dette temaet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å endre overskriften til Karen i sendenfor Anna Randina? Evn hvordan endre overskriften?

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Terje Aarland skrev:

Går det an å endre overskriften til Karen i sendenfor Anna Randina? Evn hvordan endre overskriften?

 

Redigeringsfristen på 24 timer er overskredet. 

Du kan be moderator om hjelp til å endre overskriften. 

 

Send en melding til Anette C. Clausen

https://forum.arkivverket.no/messenger/compose/?to=4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2019 den 17.41, Terje Aarland skrev:

Jeg la inn en sak tidligere i dag, men den har av en eller annen grunn stoppet opp. Det har vært gjort mye arbeid rundt om denne dama og det har også oppstått mange forviklinger fordi henns foreldre kobles sammen med en familie som har likelydende navn på foreldre. Skrive måten på navna kan også være ulike.

 

Anna Randina Andreasdatter 1797 - 23/10-1841 var forlovet med Torbjørn Olsen 1792 - mars 1841. De fikk aldri råd til å gifte seg, men levde som ektefolk frem til at han vart sendt til Fredriksten som livstidslave. I 1836 ble de tre barna til Anna Randina sendt på landet og Torbjørn Olsen ble oppført som far. Foreldrene til Anna Randina var Andreas Jensen f. ca 1752 og Karen Johannesdatter f. ca 1763. Dette paret bodde i Bergen. Hun var muligens fra Manger, men jeg vet ikke noe om han. Jeg tror at noe av det som ligger på nettet om desse to ikke stemmer, men jeg kan selvsagt ikke se bort fra at det er rett heller.

 

Jeg ønsker at denne saken skal startes på nytt siden jeg vet det aller meste om to av barna til Anna Randina Andreasdatter, men mangler bare info om Karen. Jeg vet at hun ble satt ut på landet til en bonde på Dale i Meland i Hamre Sogn i 1836, men i 1840 var hun tilbake i Bergen i huspost, og der stopper alle spor.

 

Da Anna Randina døde i 1841 var det tvil om hennes alder og den ble derfor beregnet til 1792. Jeg antar at det burde være mulig å finne fødselen hennes.

 

Datteren Karen, kan også ha hatt navnet Kari. Noen ganger brukes etternavnet Bersvensdatter og noen ganger Torbjørnsdatter. Ble Karen gift i Meland, Hamre Sogn eller ble hun værende i Bergen eller utvandret hun?

 

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000917996

 

 

 

 

Dødsfallet, fra ministerialboken

Nr 99

https://media.digitalarkivet.no/view/8334/106

 

Klokkerboken

Nr 99

https://media.digitalarkivet.no/view/8659/143

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter kirkeboken så het far til Karen, Bersven Iversen, men da Karen ble sendt på landet i 1836 blir det oppgitt at Torbjørn Olsen er hennes far. Hva som er riktig eller galt er ikke godt å si, men i kirkeboken står det at det var Bersven Iversen som var hennes far.  Jeg håper at det lar seg gjøre å finne Karen sin videre skjebne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far til Karen var trolig Bersven Iversen, noe mer om han vet jeg ikke, da jeg ikke er istand til å lese hva som står i kirkeboken ved dåpen hennes. Kan det være mulig å finne ut hvem Bersven Iversen var, og om det står noe i skiftet etter han om Karen. Da Karen ble satt på landet står det at hun er datter til Torbjørn Olsen, men som sagt står det noe annet i kirkeboken (se lengre oppe). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.