Gå til innhold
Arkivverket

Hvor og når døde Anne Sigvesdatter Sandvik g. Bjelland....???


Arne B. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Jeg sliter med å finne ut hvor og når Anne Sigvesdatter Sandvik døde.... Jeg vet hun ble døpt i Nedstrand i 1794 og gift samme sted i 1813 med Anders Andersen Bjelland (1791-1850).

 

I 1865 bor hun mest sannsynlig i Stavanger, og i 1875 som folgekone i Nedstrand på Lille Bjelland....

 

Det står i Tysvær bygdebok Nedstrand under Sandvik eller Lille Bjelland intet om når hun døde.... Ei heller i boken om dem som satt på stortinget.... Hennes ektemann var flere ganger representant der...

Endret av Arne B. Kristiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arne B. Kristiansen skrev:

Jeg sliter med å finne ut hvor og når Anne Sigvesdatter Sandvik døde.... Jeg vet hun ble døpt i Nedstrand i 1794 og gift samme sted i 1813 med Anders Andersen Bjelland (1791-1850).

 

I 1865 bor hun mest sannsynlig i Stavanger, og i 1875 som folgekone i Nedstrand på Lille Bjelland....

 

Det står i Tysvær bygdebok Nedstrand under Sandvik eller Lille Bjelland intet om når hun døde.... Ei heller i boken om dem som satt på stortinget.... Hennes ektemann var flere ganger representant der...

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053290012465

Det er kanskje hun som bor i Stavanger i 1885?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig rett dame da hennes mann muligens var lensmann som sin far, står ikke i biografien for stortinget.... Og det kan stemme at noen flyttet frem og tilbake da Nedstrand ligger kun en kort tur over fjorden for Stavanger...

 

Fant damen i dødsfallsprotokollen i Stvanger, men greier ikke tyde hva som står i siste felt....

 

https://media.digitalarkivet.no/view/62819/96

 

"Bemyndig datter. [..] efterslækt"

Endret av Arne B. Kristiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei! Jeg driver med slektsforskning for min mann som har forfedre som er født på Nedstrand og heter Bjelland. Hans tipp-oldefar heter Andreas A Bjelland. Han var malermester og flyttet etterhvert til Ålesund og giftet seg med Maren Rypaas. Han dør tidlig, 31.12.1883.

Her er han i folketellingen for 1875 for Ålesund:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052324004170

 

Her er dåpen hans: https://media.digitalarkivet.no/view/15838/91?indexing=

 

Er han i slekt med de du forsker på? Det hadde vært veldig moro om det var det! Synes det er vanskelig å finne ut av denne delen av hans slekt.

 

Jeg trykket meg inn på lenkene du hadde i dine kommentarer og ser at Maren Kristine Rypaas bodde samme sted som Anna, hun står rett under! Så de kjente jo til hverandre der! : https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038196009067

Endret av Siv Ragnhild Schultz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Siv Ragnhild Schultz skrev:

Hei! Jeg driver med slektsforskning for min mann som har forfedre som er født på Nedstrand og heter Bjelland. Hans tipp-oldefar heter Andreas A Bjelland. Han var malermester og flyttet etterhvert til Ålesund og giftet seg med Maren Rypaas. Han dør tidlig, 31.12.1883.

Her er han i folketellingen for 1875 for Ålesund:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052324004170

Anders var yngre bror av Nils som ble gift med Hanne Marie Løkra.... Familien jeg holdt på å sjekke ut etterkommerene til er på Hanne Marie sin morside....

 

Var litt bortom Anders da jeg holdt på sjekke ut familien rundt juletider.....

 

Det finnes også en annen tråd om denne familien enten her inne eller på facebook!!! Nils og hans famillie dro til USA.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint da, da skal jeg lete etter de andre trådene du nevner! Tusen takk for info! Nils har jeg funnet, men visste ikke at han dro til USA. Er foreldrene til Nils og Andreas da Anna og Anders Andersen Bjelland (stortingsrepr.)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Siv Ragnhild Schultz skrev:

Så fint da, da skal jeg lete etter de andre trådene du nevner! Tusen takk for info! Nils har jeg funnet, men visste ikke at han dro til USA. Er foreldrene til Nils og Andreas da Anna og Anders Andersen Bjelland (stortingsrepr.)? 

Det stemmer..... Samme navn på far som sønn..... visstnok i 3 generasjoner.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Siv Ragnhild Schultz skrev:

Så fint da, da skal jeg lete etter de andre trådene du nevner! Tusen takk for info! Nils har jeg funnet, men visste ikke at han dro til USA. Er foreldrene til Nils og Andreas da Anna og Anders Andersen Bjelland (stortingsrepr.)? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner dem på biblioteker.... Dog så er den på nb.no sperre, så du må søke tilgang.... Det kan du gjøre via denne linken.... https://www.nb.no/utvidet-tilgang/  [finn frem til "Gå inn på denne siden og logg deg på med MinID.") og ta det derfra....

 

Bjelland finner du i boken: Tysvær bygdebok Nedstrand 1. Forfatter: Hans Eyvind Næss. Utgitt: 2001. (Gårds- og slektshistorie for Espevik, Stølsvik, Sandvik, Borgøy, Espevik, Ringstveit, Borgenvik, Neset, Ytre Amdal, Bakkevik, Toftøysund, Toftøy, Ytre Li, Topnes, Vik, Muslandsvåg, Sørtveit, Nordtveit, Smørdal, Klungtveit, Hustoft, Silgjerd, Leiranger, Djursvoll, Landråk, Musland, Store Bjelland, Litle Bjelland, Seldal, Tendeland, Selvik, Hinderå, Alstveit, Skorpe, Øvre Helle, Nedre Helle, Tveit, Prestegarden Hinderå, Vassenden)
Beskrivelse: Nedstrand. Forfatter: Hans Eyvind Næss. Utgitt: 2001. (Gårds- og slektshistorie for Espevik, Stølsvik, Sandvik, Borgøy, Espevik, Ringstveit, Borgenvik, Neset, Ytre Amdal, Bakkevik, Toftøysund, Toftøy, Ytre Li, Topnes, Vik, Muslandsvåg, Sørtveit, Nordtveit, Smørdal, Klungtveit, Hustoft, Silgjerd, Leiranger, Djursvoll, Landråk, Musland, Store Bjelland, Litle Bjelland, Seldal, Tendeland, Selvik, Hinderå, Alstveit, Skorpe, Øvre Helle, Nedre Helle, Tveit, Prestegarden Hinderå, Vassenden

 

Det er ikke mye du finner i boken, da det er store mangeler.... Dog finner du anene bakover og oversikt over søskenflokken....

Endret av Arne B. Kristiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.