Gå til innhold
Arkivverket

Far til Arne Kristoffersen Lindset og Ole Kristoffersen Aufles


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg trenger hjelp til å bekrefte eller avkrefte min teori om far til bl.a. Arne Kristoffersen Lindset. Han er en av mine forfedre. I skiftet til hans barnløse bror Peder i 1724, går det fram at de var minst 5 søsken:

Elias Kristoffersen på "Næs"

Ole Kristoffersen på Aufles

Arne Kristoffersen Lindset

Marit Kristoffersdatter Fagervika (i dagens Leirfjord)

Dorte Kristoffersdatter Alsøya (i dagens Herøy)

 

Peder, Ole og Arne finnes omtalt i Vefsn bygdebok i henholdsvis Særbind VIIIb, VIIIa og VIIb. For alle står det at de er sønn av Kristoffer i Fagervika i Leirfjord. Vha. manntallet fra 1701, finner jeg følgende omtrentlige fødselsår på de fire brødrene: Ole f. ca 1631, Arne f. ca. 1637, Peder f. ca. 1639 og Elias f. 1642. 

 

Problemet er bare at på den tiden finner jeg ingen Kristoffer i Fagervika. Det er muligens bare Knut Skorpen som kan svare på dette når han er tilbake, men er det andre som har en begrunnelse for at Fagervika er utpekt vil jeg gjerne høre. 

 

Om dette bygger på en følgefeil, eller hva det er vet jeg ikke, men vil gjerne ha tilbakemelding på min aneversjon:

 

For å begynne på nytt, forsøkte jeg å finne brødrene i Sogneprestens manntall 1665. Ole har allerede bosatt seg på Aufles: https://media.digitalarkivet.no/view/35531/29. Arne og Peder har jeg ikke funnet sikkert. Men Elias har det mest uvanlige navnet og er yngst, så det er størst sjanse for å finne ham hjemme. Han burde være ca 23 år i 1665 ut fra alder i 1701. Jeg søkte først gjennom Rana, Herøy og Alstahaug, siden de skulle være fra Fagervika i dagens Leirfjord, men til slutt fant jeg ham der jeg burde kikket først - på Nes i Leirfjord: https://media.digitalarkivet.no/view/35531/26

 

Der er det en Elias, 22, oppført som sønn av Mogens, 40. Denne Mogens er på grensen gammel nok til å være far til en 22-åring, men kikker jeg i skattelistene finner jeg en Kristoffer på Nes som dukker opp i 1632 https://media.digitalarkivet.no/view/77127/283 (siste før Ødegaards mend) og forsvinner en eller annen gang i skattelistehullet mellom 1652 og 1661. I 1652 er det oppført en Peder og en Kristoffer. I 1661 (ikke på nett) er det en Peder Stenersen og en Oluff som bruker. I 1663 er Peder Stenersen og Mogens Larsen oppført og i 1665 altså Mogens og Siur. 

 

For meg virker det nokså opplagt at søskenflokken kommer fra Nes i Leirfjord, og at Kristoffer dør en gang før 1661. Ole Kristoffersen driver antakelig en stund før mora gifter seg på nytt med Mons Larsen, som overtar gården, og Ole blir oppsitter på Aufles. 

 

Gi meg gjerne tilbakemelding på om dette gir mening.

 

(I skiftet etter Peder som nevnes i starten, fortelles det også at Marit Kristoffersdatter i Fagervika bl.a. har barna Jon og Peder Stenersen og vi finner familien i 1701: https://media.digitalarkivet.no/view/38463/64. Kanskje er Peder Stenersen en slektning av svigersønn Stener Tomasen?) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølgingsspørsmål 2:

Jeg har ikke funnet noe patronym på Kristoffer. Siden hans første sønn ser ut til å være Ole, og han overtar etter en Ole Pedersen, gjetter jeg på at han var en Kristoffer Olsen, men skulle gjerne ha hatt en bekreftelse på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskapsbasen Bygdebokkontoret har fått tilgang til, med hjelp fra forskjellige medarbeidarar,  er bygd opp over ei årrekke. Kvaliteten skal helst vere god, men så hender det at det glipp. Eg fryktar det har skjedd her. Det kan hende Kristoffer har budd i Fagervika, men eg kan ikkje fortelle når. Koplinga til Nordnes verkar vere interessant.

 

Nes på 1600-talet kan vere Nordnes eller Sørnes. Sørnes er i dag i Vefsn, Nordnes er i Leirfjord.

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Knut Skorpen skrev:

Kunnskapsbasen Bygdebokkontoret har fått tilgang til, med hjelp fra forskjellige medarbeidarar,  er bygd opp over ei årrekke. Kvaliteten skal helst vere god, men så hender det at det glipp. Eg fryktar det har skjedd her. Det kan hende Kristoffer har budd i Fagervika, men eg kan ikkje fortelle når. Koplinga til Nordnes verkar vere interessant.

 

Nes på 1600-talet kan vere Nordnes eller Sørnes. Sørnes er i dag i Vefsn, Nordnes er i Leirfjord.

Sørnes kjenner jeg godt via ferga til Sundøya gjennom mange år. At dette var Nes i Leirfjord visste jeg, men ikke helt hvor det lå. Men nå har jeg både fra deg, fra min far og dessuten via skiftet til Elias fått vite at det er Nordnes vi snakker om. 

 

Glipp kan og vil skje i slektsforskning som i andre deler av livet. Men jeg begynner å bli ganske sikker i min sak på dette opphavet. En trippelsjekk avdekket ingen Kristoffere i Fagervika, mens puslespillbitene passer veldig godt på Nes.

 

Jeg vedlegger en oversikt over Nes i Leirfjord i de tilgjengelige skattemanntallene fra 1610 til 1668. Skattelister Nes i Leirfjord.pdf

 

Det er to overgangsperioder. Den siste er i hovedsak beskrevet over og viser at Mons Larsen etter alt å dømme gifter seg med enka etter Kristoffer og blir stefar til den hjemmeværende Elias i 1665. Den andre perioden er overgangen fra Ola Pedersen Nes som eneste bruker (og jekteskipper/styrmann), til et delt bruk mellom Per Stenersen og Kristoffer, der Per driver 2/3 og Kristoffer 1/3. Kronologien blir renere om man bare ser på Landskatten:

 

Landskatt Martini 1631 Olluff Pedersøn Nes ij dr
Landskatt Martini 1632 Oluff Pedersen Nes ij dr
  Chrestoffer ibeh 1 dr
Landskatt Martini 1633 Enchenn Nes iij ort
  Chrestoffer ibeh j dr
Landskatt Martini 1634 Peder Nes 1 dr
  Chrestoffer ibeh iij ort

 

Kristoffer tar altså over en mindre del av gården i 1632. I 1633 er Ola død og enken driver, men nå betaler enken mindre skatt enn Kristoffer. I 1634 har Peder Stenersen tatt over Olas del og herfra og ut betaler han konstant mer i skatt en Kristoffer. 

 

Jeg tolker det som at Peder Stenersen gifter seg med enken til Ola Pedersen, og at Kristoffer enten er en sønn eller en svigersønn til Ola Pedersen. Jeg har ikke funnet noe patronym på Kristoffer i noen skattelister. Jeg har også sett igjennom alle sakefall-lister i perioden. Jeg tar gjerne i mot innspill på min tolkning.

 

 

Et lite bonusspørsmål til slutt, Knut 😉: er det noen planer om et bind i bygdebok-serien for de gårdene som i dag sogner til Leirfjord kommune? 

 

 

 

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.