Gå til innhold
Arkivverket

Kilde til Berit Ingebrigtsdatters dødsår - Vefsn 1727?


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Berit Ingebrigtsdatter, datter til Ingebrigt Ingebritsen Mo og gift med Arne Kristoffersen i Vefsn, er oppgitt i Vefsn bygdebok VIIb s. 447 med fødselsår ca. 1639 og dødsår 1727. Jeg liker å finne orginalkildene til mine direkte aner, men etter tredje gjennomgang av 1727 finner jeg fremdeles ikke Berit gravfestet. Det kan jo fort skje en liten skrivefeil, men begravelsene er søkbare i Vefsn fra 1712-1752, og jeg finner henne ikke der. Heller ikke ved en manuell gjennomgang av hele kirkeboka som omhander 1726-29. 

Jeg vet hun var i live ved mannen skifte 1713 https://media.digitalarkivet.no/view/24833/195 og død før brorens skifte 1740: https://media.digitalarkivet.no/view/24843/20

 

Er det noen som har henne i sitt slektstre og har notert kilde på hennes dødsår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første ei retting til bygdboka:  Arne Kristofferson, Lindset, f. ca 1640, døydde i 1713, ikkje i 1712.

 

Kjelda for opplysninga om leveåra til kona Berit Ingebriktsdtr er svak.  Mikal Jakobsen skriv i omtalen av den såkalla skipperætta frå Mo at Berit Ingebriktsdtr var født 1639 og «død på Forsmo i august 1727». Eg burde ha tatt med ein fotnote om at kjelda var annanhands, eller på annan måte presisert at kjelda er usikker, sidan eg ikkje veit kor Mikal Jakobsen har funne desse opplysningane. 

 

Kjell Jakobsen fortalde at det er mange feil hos Mikal Jakobsen, men ingen har hatt så god oversikt som han. Han kan derfor vere ein god hjelp for å kome på rett spor. Men eg burde nemnt kjelda. Når den ikkje er nemnt, må opplysninga på s 447 i sb. 7b reknast som ein feil.

 

PS. Eg ser no at kyrkjebok ikkje er ført mellom Dom. 3 . Trinit. og allehelgensdag 1727. Eller er kyrkjeboka ført, men sidene falne ut? Sidenummereringa er kanskje sekundær? Kan desse sidene ha vore tilgjengelege for Mikal Jakobsen? Her er mykje å spekulere på.

 

PS.PS. Av Ludvik Skogsås sine kyrkjeboknotat ser vi at det har vore ført ministerialbok for sommaren 1727. Han refererer enkelthendingar i denne tida, men mest frå Bjørnådalen.

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Knut Skorpen skrev:

For det første ei retting til bygdboka:  Arne Kristofferson, Lindset, f. ca 1640, døydde i 1713, ikkje i 1712.

 

Kjelda for opplysninga om leveåra til kona Berit Ingebriktsdtr er svak.  Mikal Jakobsen skriv i omtalen av den såkalla skipperætta frå Mo at Berit Ingebriktsdtr var født 1639 og «død på Forsmo i august 1727». Eg burde ha tatt med ein fotnote om at kjelda var annanhands, eller på annan måte presisert at kjelda er usikker, sidan eg ikkje veit kor Mikal Jakobsen har funne desse opplysningane. 

 

Kjell Jakobsen fortalde at det er mange feil hos Mikal Jakobsen, men ingen har hatt så god oversikt som han. Han kan derfor vere ein god hjelp for å kome på rett spor. Men eg burde nemnt kjelda. Når den ikkje er nemnt, må opplysninga på s 447 i sb. 7b reknast som ein feil.

Tusen takk for svar, Knut!

 

Det forklarer en del og kan faktisk gjøre opplysningene riktig. Selv om jeg tidligere har funnet at Mikal Jakobsen hadde vel mye fantasi og tar litt for lite forbehold til lokalhistoriker å være, er det ingen tvil om at han har lest mange kilder. Boka er innbundet i 1906 https://media.digitalarkivet.no/view/16539/1. Kan han ha lest en tildligere versjon? Eller en tidligere avskrift? August 1727 mangler nemlig i denne kirkeboka. Mellom folio 27b og 28a hopper boka fra 17. juni (3. søn. etter T.) til 1. november (Festo Omn. Sanct.) https://media.digitalarkivet.no/view/16539/29. Nummereringen er selvfølgelig skrevet senere, antakelig av den som signerte første side i 1903.

 

For fødselsåret kan ikke være så galt, og har Mikal hatt en kilde til det, må det nesten ha vært en begravelse. Jeg reagerte først på at hun er født så mye før de andre søsknene til tross for at hun kommer sist i Anders skifte, men med første barn Ingebrigt f. 1657, gjør det henne bare 18 år da hun ble mor.  

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikal Jakobsen kan ha sett kyrkjeboka etter Lukas Skogsås, som var 10 år eldre enn MJ., jf siste ps i#3, men før dei aktuelle arka vart borte. Det er ikkje første gong vi ser at refererte kjeldeskrift er blitt borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Knut Skorpen skrev:

Mikal Jakobsen kan ha sett kyrkjeboka etter Lukas Skogsås, som var 10 år eldre enn MJ., jf siste ps i#3, men før dei aktuelle arka vart borte. Det er ikkje første gong vi ser at refererte kjeldeskrift er blitt borte. 

Høres logisk ut.

 

Hvem var Ludvik Skogsås igjen? Har lest det navnet før, men fant ikke noe ved at kjapt google- og nb-søk. Er hans notater tilgjengelige noe sted? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Høres logisk ut.

 

Hvem var Ludvik Skogsås igjen? Har lest det navnet før, men fant ikke noe ved at kjapt google- og nb-søk. Er hans notater tilgjengelige noe sted? 

 

Kanskje fordi jeg greide å skrive navnet feil. Fant det nå.

https://www.nb.no/items/72971e4b345c8a1455d7e94a9f31ffb9?page=11&searchText=Lukas Skogsås

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Kanskje fordi jeg greide å skrive navnet feil.

Fordi DU skreiv feil?

Lukas Skogsås som har gate etter seg i Vefsn og all ting. Det var på tale å engasjere han som bygdebokforfattar, men så vart han svaksynt og sjuk, så det måtte han slå frå seg. Men lenge før den tid skreiv Lukas Skogsaas den første Mosjøhistoria - boka kom ut i 1901, og omhandlar byens første 25 år.

Eit portrettfoto av mannen står på s. 287 i VB sb. 8b. Om du kan fortelje meg kva for ein medalje han har på brystet, får du kudos. Om det er det det heiter 🙂 .

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker quiz! 😄 Tenkte umiddelbart at det måtte være kongens fortjenstmedalje, men medaljen på bildet ligner ikke helt på dagens versjon, og ikke fant jeg ham i listene på kongehuset.no heller. Men bygdeboka svikter aldri:

https://www.nb.no/items/72971e4b345c8a1455d7e94a9f31ffb9?page=169&searchText=fortene*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.