Gå til innhold
Arkivverket

Emigrantprotokoller fra Oslo


Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

I debatt 65792 i det gamle Arkivforumet ble det opplyst at man den 11.januar fikk på plass nytt utstyr for korrekturlesning av registreringene av de 30000 emigrantene som idag mangler i i de registrerte emigrantprotokollene fra Oslo på Digitalarkivet. Korrekturlesningen ville bli gjort unna "rimelig snart", men de resterende emigrantene ville ikke bli lagt ut i januar.

 

Vet man nå noe mer eksakt om når de vil bli lagt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - det er mange som ser frem til uke 9!

 

Ellers er jeg imponert over at Arkivverkets ansatte svarer her på de underligste tidspunkter av døgnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi vil prøve å få lagt ut dette materialet i uke 9, altså den første uken i mars.

 

Da kan det jo passe nå å spørre om status for utleggingen av de 30000 navnene som har manglet blant de registrerte emigrantene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt en forsinkelse i korrekturlesingen av de registrerte dataene. Vi legger ut dataene så snart de er ferdig kontrollert og oversendt, men tør ikke gi noe tidsestimat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Har vi klart å vente siden 1999, skal vi alltids klare å vente litt til!

 

Jeg vil nødig at dette skal bli oppfattet som utidig masing, men ihøst skrev dere at dette ville bli lagt ut rett over nyttår, og i januar skrev dere at korrekturlesningen ville skje "rimelig snart", og så skulle publisering skje i uke 9 (forrige uke). Kloke av skade tør dere ikke gi noe tidsestimat nå - men i og med at stadig flere spørsmål her dreier seg om utvandrede nordmenn, er det nok flere enn jeg som veldig gjerne skulle ha fått en liten antydning om når dere regner med å kunne legge ut tredve tusen nye emigrantnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå er det gått enda to måneder, og forhåpentlig er det ikke utidig å spørre om status for dette emigrantmaterialet igjen. Kan man nå si noe om når disse tredve tusen navnene vil bli lagt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har havnet i innkurven min! Det betyr at når jeg er på jobb igjen neste uke skal jeg få dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har venta i over 10 år på at julenissen skal vitja meg, og endeleg ser det ut at bønene mine vert høyrde...

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at når jeg er på jobb igjen neste uke skal jeg få dem ut.

 

Er du på jobb igjen nå...? Blir de lagt ut denne uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg satt på et komplett datasett av de 6 protokollene det er snakk om, men jeg har bare tre. Nå venter jeg på tre filer til som skal være i noen andres innboks og som forhåpentligvis kommer i min i løpet av dagen. Hvis dette skjer får jeg disse emigrantene ut i løpet av dagen idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse: Det komplette datasettet er oppsporet og jeg får det overlevert i løpet av morgendagen/fredag formiddag. Det kommer ut så snart jeg mottar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var skikkeleg bra! Den første sakna emigranten er alt funnen!

 

Takk for at dette materialet ENDELEG er komplett!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er framifrå. Men enda meir glad skal eg vere den dagen alle emigrantane er samla i ein database, slik at det held å søkje ein plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for at dette endelig ble lagt ut!

 

For ordens skyld gjør jeg brukerne oppmerksom på at man inntil videre bør søke i TRE databaser her i Digitalarkivet når man skal søke etter emigranter over Kristiania/Oslo havn:

 

- Emigranter fra Oslo 1867-1930 gammel

 

- Emigranter over Kristiania 1871-1930 ny

 

- Emigrantar frå Kristiania 1867-1927 tillegg

 

Les også denne forklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.