Gå til innhold
Arkivverket

Slektsprogram - har dere noe å anbefale?


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Jeg bruker for tiden Family Tree Maker 2014 og har vært svært fornøyd med det, men det driftes ikke lenger og har den siste tiden vært ustabilt. Jeg tror derfor jeg må komme meg over på et nytt program.

 

For meg er følgende tre ting viktigst:

1. God kildebehandlig

2. Brukervennlighet 

3. Gode rapporter

 

Det må selvfølgelig også kunne importere og eksportere GEDCOM, og helst vil jeg kjøpe et program uten å måtte betale et løpende abonnement. 

 

Hvilke erfaringer har dere brukere på forumet og hva bruker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Leif. Det må jeg selvfølgelig gjøre. Men tenkte at med så mange aktive brukere som her, er det kanskje noen som har tips til gode program jeg kan teste. For meg er brukervennligheten veldig viktig. Jeg brukte ancestry/my heritage i starten og likte veldig hvor pent og intuitivt det var. Men det hadde veldig dårlig kildebehandling, så jeg forlot det ganske fort. Embla 10 ser lovende ut, men jeg får ikke ut av dem når det er tenkt ferdig, og det som ligger ute er svært tynt vurderingsgrunnlag. Nå er det vel 4-5 år siden jeg tok forrige testrunde, så forhåpentligvis er det kommet noe nytt siden da. 

 

Jeg skal absolutt sjekke ut GRAMPS. Det har jeg ikke prøvd før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som deg brukte jeg og FTM 2014, men jeg har fortsatt med FTM 2019 og er veldig fornøyd!

Her er lenke til leverandørens nettside:

http://mackiev.com/ftm/index.html

 

Brukt sammen med Family Book Creator som gir deg fantastiske og  norske rapporter, har ikke jeg funnet noe bedre for min del.

http://Familybookcreator.com

 

Mvh Dag Arne

Endret av Dag Arne Danielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Dag Arne Danielsen skrev:

Hei

Som deg brukte jeg og FTM 2014, men jeg har fortsatt med FTM 2019 og er veldig fornøyd!

Her er lenke til leverandørens nettside:

mackiev.com/ftm/index.html

Mvh Dag Arne

Fantastisk. Jeg var ikke klart over at FTM var i drift igjen. Ser ut som om man kan få en oppdatering av FTM2014 der som kanskje vil fikse ustabiliteten, men det var heller ingen avskrekkende pris for FTM2019. Det ser ikke ut som man kan teste softwaren noe sted før kjøp, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Baard.

 

Ja, oppdatering av FTM2014 til FTM2019 har etter min mening fikse ustabilitet som du nevner.

Dette var nok det aller første "The Software MacKiev Company" tok tak i da de overtok FMT i 2016.

Som bruker av FTM i over 20 år, setter jeg i siste oppdatering til FTM2019 særlig stor pris på deres "Hints from Ancestry and FamilySearch." .

Med Arkivverkets store samarbeide med Ancestry, MyHeritage og FamilySearch - får jeg nå helt gratis opp lenker fra FamilySearch direkte i FTM2019.

Om du i tillegg også ønsker lenkene til ancestry opp, ja så må du betale for akkurat det. 

Men med den økte takten til stadig nye kilder i FamilySearch, kommer du langt med dette gratis tilbudet fra FamilySearch.

Se ellers selv her hva du får med i FTM2019

 

Lykke til !

 

Mvh Dag arne

Endret av Dag Arne Danielsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Brothers Keeper siden MS-DOS versjonen på 90-tallet. Ikke veldig fancy, men greit og uproblematisk. Det er jo enkelt å prøve en gratis-versjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Leif Johannessen skrev:

Jeg har brukt Brothers Keeper siden MS-DOS versjonen på 90-tallet. Ikke veldig fancy, men greit og uproblematisk. Det er jo enkelt å prøve en gratis-versjon.

 

Det samme har jeg. Har aldri opplevd noe krøll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Brothers keepers siden 1988. Synes å huske at det het noe annet da.  Enkelt og bra program. Har opplevd krøll, men det fikk jeg til selv. Viktig å ta back up. Noen sluntrer med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på diskusjonen her med spørsmål. Nå er jeg kommet såpass langt at jeg snart kan skrive sammen slektsboken for min svigermors familie, jeg lurte på om FMT19 i kombinasjon med Family book creator er et fornuftig valg når jeg har planer om å skrive "himla mye" om hver kjernefamilie (det blir fort mellom 6 og 26 sider i A4-format, 11 punkts skrift, når det kommer med bilder, fakta om relevant lovverke, statistikk etc. etc.) Å kunne skrive noter er et must.


Så langt har metoden min vært å gå så langt tilbake jeg kan komme innenfor én gren, og så, når man kommer til neste parforhold nærmere vår tid, starte så langt jeg kan tilbake på den andre grenen og trekke trådene fram til forbindelsen. Dette fordi familieforbindelser til og med tremeninger har en tendens til å være viktig i forhold til hvilke valg anene gjør, i forhold til valg av ektefeller og hvor de bosetter seg. Men det er selvsagt ikke alltid jeg klarer å finne oversikt over alle tremenninger.

Dessuten prøver jeg å få med viktige personer som ikke nødvendigvis var i kjødelig slekt med anene. Det kan være steforeldre,fosterforeldre - og søsken, eller faddere eller forretningsforbindelser som ble formyndere.

Hvis ikke FMT19 og Family book creator, er det andre som har andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Inger.

 

Jeg for min del mener at FMT19 i kombinasjon med Family Book Creator er et fornuftig valg.

Se mine innlegg 4 og 6 med lenker til leverandørenes nettsider, der du selv kan lese mere om produktene og se eksempler på deres rapporter.

Men det er helt sikker andre som har like gode erfaringer med andre produkt, så uansett må du selv tilsutt ta et eget valg.

Mitt svar i innlegg 4 og 6 var  til Baard Vidar, som alt er kjent med FTM - så han vet hva FTM er god for.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Inger Hohler skrev:

jeg lurte på om FMT19 i kombinasjon med Family book creator er et fornuftig valg

Jeg kjøpte FMT19 og Family Book Creator for et par dager siden, men ventet litt med å legge det ut for ikke å stoppe tråden helt. Jeg tenkte andre fort kan ha nytte av den, så jeg oppfordrer alle med positive eller negative erfaringer med slektsprogram til å fortsette å legge ut. 

 

Jeg har bare så vidt sjekket FBC. For meg virker det kanskje litt låst, men jeg eksporterte til pdf. Om jeg hadde eksporter til Word kunne jeg sikkert redigert noe mer i bakkant. Og så er det en enorm mengde valg, hvor jeg bare har prøvd noen få. Jeg kan sende deg mitt resultet pluss brukerveiledningen på PM, så kan du se litt selv, Inger. Angående det å skrive egne "historier" er det i FTM mulighet til å legge inn to typer notat pr. person. Et "Person Notes" og et "Research Notes". Disse kan du velge om du vil skal settes inn i boka di - og i andre eksporter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Baard Vidar.

 

Helt enig med mange muligheter i Family Book Creator.

Og med eksport til Word kan du redigert i bakkant.

Så ja - det trengs litt tid og testing for både å se og bli vant med de mange muligheter.

Ellers så finner du brukermanual for Family Book Creator du her:

https://www.familybookcreator.com/media/files/UserGuideFBC2019.pdf 

 

Endret av Dag Arne Danielsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har nevnt Legacy så langt 🙂

Etter min meining så dekker det dine tre viktigste ting.

I Legacy kan du også få såkalla "Hint" frå f.eks My Heritage, Family search, Find my past og GenealogyBank.

I tillegg har du muligheita for å skreddersy dine eigne søk opp mot dei aller fleste baser på nettet.

 

Mvh

Ingmar😎

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Også jeg henger meg på denne diskusjonen. Jeg har i svært mange år hatt et PremiumPlus-abonnement på My Heritage. I går fikk jeg melding om at dette abonnementet utløper i mai, og at en fornyelse vil koste 238$, dvs over 2 500 n.kr det neste året. Dette synes jeg begynner å bli i overkant mye for en amatør med et med et mer eller mindre passivt abonnement. Men jeg ønsker selvsagt å bevare opplysningene jeg har lagt inn i slektstreet mitt, for ikke å snakke om bilder og kopi av gamle dokumenter o.l. Så er spørsmålet: Hvilket slektsprogram er godt egnet til dette formålet når man bruker mac? Jeg har prøvd å lese meg litt opp om bl.a. Heredis, Reunion, Gramps m.fl., men synes ikke at jeg kommer noe videre. Har tidligere kjøpt MacFamilyTree 9, men dette falt ikke i smak. Kort sagt: Er det noen mac-brukere som kan anbefale et slektsprogram som er oversiktlig og lett å finne fram i både mht til slektstrær, bilder, dokumenter m.m.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Macbook Pro. For min del, jeg menner, at FTM19 fra Mackiev.com i kombinasjon med Ancestry er et fornuftig valg. 

 

Jeg har et tre på Ancestry og bruker Ancestry til å søke i nye opplysninger. Synkroniser deretter til FTM 2019 som en sikkerhetskopi.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også blitt hos Family Tree Maker. Det er det mest intuitive programmet jeg har prøvd. Jeg har det installert på PC, men det bør vel ikke være stor forskjell. Jeg greier meg fint uten tilleggsabonnement.  

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Ancestry er litt dyrt. Men å legge til kilder er veldig enkelt. Du kan legge til "Ancestry kilder" med en klikk. Og andre kilder som de fra Digitalarkivet med en klikk eller to.

 

Synkroniser slektstræ til FTM 2019 for sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Anton synkroniserer jeg mitt FTM2019 tre mot ancetry.com for sikkerhet.

Det gjøres helt automatisk.

Og det er helt gratis å lenke din FTM2019 versjon opp mot ancestry.com og bruke den som en slags backup - om du ønsker det.

 

Det er først når du ønsker å hente data ut fra ancestry.com at du må ha et betalt abonnement. Jeg har i 20 år brukt ancestry.com lenket opp fra FTM og så betalt når jeg i perioder ønsker info fra ancestry.com

 

Medlemmer av Slekt og Data får rabatt på ancestry.com

Endret av Dag Arne Danielsen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar på mitt innlegg#15. Da har jeg lastet opp et prøveabonnement på Ancestry, og ser til min tilfredshet at flere navn i mitt slektstre straks blir knyttet opp mot originalkilder som svenske kirkebøker m.m.  Dette ser spennende ut! Jeg registrerer også et My Heritage opererer med et betraktelig høyere prisnivå enn Ancestry. Omtrent 2 500 norske kroner mot ca 1000 svenske kroner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.