Gå til innhold
Arkivverket

Hva slags uniform har nr. 2 f.h.


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Hva slags uniform har mannen som står som nr. 2 fra høyre bak damene. 

 

Jeg regner med at det er en militær uniform for han hadde ikke noe yrke som innebar slike plagg. Kan det si noe mer presist enn det? Kanskje kan jeg tidfeste dette bildet mer nøyaktig om jeg finner han i militære ruller. Har lett litt uten suksess.

 

Min mor mente på sine gamle svaksynte dager at denne mannen var hennes far. Bildet er fotografert av Gustav Lindman i Drøbak. Han skal ha hatt en filial i der i perioden 1900-1920. Jeg har bilde av morfar fotografert antakelig omkring 1908. Da er han betydelig rundere. Mor snakket om at han var slank i sin ungdom og ble ganske tykk siden (uvanlig 😀).

 

Jeg har ellers jobbet litt med å finne ut hvem de andre er. Mor hadde noen forslag, men ikke på den gamle mannen i midten. Men det blir gjerne et annet innlegg.

 

 

gammel_fiin_aarg.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Gustaf LIndman hadde eget atelier i Moss fra 1902. Så bildet kan ikke være eldre enn 1902 ant., pga til blindstempel på kartongen. 

Kan jeg få lov ti lå bruke bildet i en artikkel om fotografen på DigitaltMuseum, I fall svaret er ja, skal jeg oppgi ditt navn som eier?
Vennlig hilsen Kari Grindland, Østfold fylkes billedarkiv 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de tre staslige herrene som står bakerst til høyre ligner hverandre, pluss at de ligner den runde mannen med hatt sittende midt på bildet. - Med andre ord far og tre sønner. To av damene ligner litt også, døtre?

 

Tror derfor at dette er et flott familieportrett med far og mor i midten, omgitt av barn- og svigerbarn.

 

Dette er da gjerne uniformen til  Infanteriet (Hæren) rundt år 1900.

Endret av Terje Hatvik
Litt tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kari Grindland skrev:

Gustaf LIndman hadde eget atelier i Moss fra 1902. Så bildet kan ikke være eldre enn 1902 ant., pga til blindstempel på kartongen. 

Kan jeg få lov ti lå bruke bildet i en artikkel om fotografen på DigitaltMuseum, I fall svaret er ja, skal jeg oppgi ditt navn som eier?
Vennlig hilsen Kari Grindland, Østfold fylkes billedarkiv 

 

Ja.

Ser gjerne at jeg får en lenke til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Terje Hatvik skrev:

Jeg synes de tre staslige herrene som står bakerst til høyre ligner hverandre pluss at de ligner den runde mannen med hatt sittende midt på bildet. Med andre ord, far og tre sønner. Noen av damene ligner også.

 

Tror derfor at dette er et flott familieportrett med far og mor i midten, omgitt av barn- og svigerbarn.

Jeg vet lite om dette bildet. Jeg ba min mor om å navngi personer på bilder jeg arvet fra henne, men hun var nok over 90 år og som nevnt, litt svaksynt da det skjedde. Hun mente altså at mannen i uniform var hennes far som ung. Dersom bildet er fra 1902, så var dette 10 år før hun ble født. I 1902 var han 27 år. Var det en naturlig alder for militærtjeneste? Han var ikke yrkesmilitær. 

 

Hun snakket om at han var slank som ung, men ble tykk. Legger ved et bilde av han og hans kone og tre første barn her. Det må være tatt i 1907. Han er mye rundere i ansiktet der. Kan det ha blitt så stor endring på så få år? Jeg tenker det kan være hans kone som sitter rett fram for han. Hun var et år yngre.

 

Min mor mente den gamle damen var hennes mormor, og det stemmer godt med andre bilder jeg har av henne, men jeg synes hun ser eldre ut enn de 59 år hun var i 1902. Hun var enke da dette bildet ble tatt, slik at hun ikke kan ha vært gift med den tykke eldre herren. Jeg legger også ved et bilde jeg er sikker på er mors mormor.

 

Jeg tror at tre av de andre damene er min mors tanter. Det betyr at alle utenom damen i midten framme, var søstre og dermed døtre av den eldre damen.

 

Jeg tror, med sterk vekt på "tror", at paret på venstre side kan være en av de nevnte mors tanter. Jeg har flere bilder av henne når hun er eldre, og det kan stemme. På samme måte tror jeg at mannen er hennes ektemann. Det som gjør dette vanskelig, er at mor mente damen i midten var en i hans slekt. I en annen sammenheng har hun sagt at hun var hans niese. Aldersmessig blir dette litt rart.

 

De to unge mennene som flankerer det som kan være min morfar i uniform, vet jeg ikke hvem er. Men det kan være de fire søstrene sine brødre. De utvandret til USA før mor ble født.

 

Så lurer jeg på hvem den tykke mannen er. Jeg har tenkt at det var far til den unge mannen til venstre som ble en onkel til mor gjennom ekteskap med mors tante. Han bodde i Moss der bildet er fotografert, og het Svend Herum. Men han var 88 år i 1902, og jeg synes ikke mannen er så gammel.

 

fb-gruppe.jpg

Else Marie Berntsdatter.jpg

Endret av Arne-Sten Christiansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Jeg vet lite om dette bildet. Jeg ba min mor om å navngi personer på bilder jeg arvet fra henne, men hun var nok over 90 år og som nevnt, litt svaksynt da det skjedde. Hun mente altså at mannen i uniform var hennes far som ung. Dersom bildet er fra 1902, så var dette 10 år før hun ble født. I 1902 var han 27 år. Var det en naturlig alder for militærtjeneste? Han var ikke yrkesmilitær. 

 

Hun snakket om at han var slank som ung, men ble tykk. Legger ved et bilde av han og hans kone og tre første barn her. Det må være tatt i 1907. Han er mye rundere i ansiktet der. Kan det ha blitt så stor endring på så få år? Jeg tenker det kan være hans kone som sitter rett fram for han. Hun var et år yngre.

 

Min mor mente den gamle damen var hennes mormor, og det stemmer godt med andre bilder jeg har av henne, men jeg synes hun ser eldre ut enn de 59 år hun var i 1902. Hun var enke da dette bildet ble tatt, slik at hun ikke kan ha vært gift med den tykke eldre herren. Jeg legger også ved et bilde jeg er sikker på er mors mormor.

 

Jeg tror at tre av de andre damene er min mors tanter. Det betyr at alle utenom damen i midten framme, var søstre og dermed døtre av den eldre damen.

 

Jeg tror, med sterk vekt på "tror", at paret på venstre side kan være en av de nevnte mors tanter. Jeg har flere bilder av henne når hun er eldre, og det kan stemme. På samme måte tror jeg at mannen er hennes ektemann. Det som gjør dette vanskelig, er at mor mente damen i midten var en i hans slekt. I en annen sammenheng har hun sagt at hun var hans niese. Aldersmessig blir dette litt rart.

 

De to unge mennene som flankerer det som kan være min morfar i uniform, vet jeg ikke hvem er. Men det kan være de fire søstrene sine brødre. De utvandret til USA før mor ble født.

 

Så lurer jeg på hvem den tykke mannen er. Jeg har tenkt at det var far til den unge mannen til venstre som ble en onkel til mor gjennom ekteskap med mors tante. Han bodde i Moss der bildet er fotografert, og het Svend Herum. Men han var 88 år i 1902, og jeg synes ikke mannen er så gammel.

 

fb-gruppe.jpg

Else Marie Berntsdatter.jpg

 

Svært interessant Arne-Sten.

Men, hva om nå dette fotografiet faktisk er tatt 8-9 år tidligere (altså 8-9 år før 1902/04), og så reprodusert mange år senere - slik at det som du faktisk har er en kopi av det originale bildet??

Endret av Terje Hatvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Terje Hatvik skrev:

 

Svært interessant Arne-Sten.

Men, hva om nå dette fotografiet faktisk er tatt 8-9 år tidligere (altså 8-9 år før 1902/04), og så reprodusert mange år senere - slik at det som du faktisk har er en kopi av det originale bildet??

Da holdt ikke denne fotografen til i Drøbak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Men fotografiet kan jo likevel blitt _reprodusert_ i fotografens ateliér i Drøbak, eller?

 

Og, som nevnt, så tror jeg at vedkommende herre er korrekt iført en uniform frå Hærens Infanteri frå sin samtid 🙂

Endret av Terje Hatvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terje Hatvik skrev:

... Men fotografiet kan jo likevel blitt _reprodusert_ i fotografens ateliér i Drøbak, eller?

Hvis det er min oldemor, mormor og hennes søstre som er blant damene på bildet, så bodde de i Arendal fram til 1900.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som allerede nevnt så tror jeg da at vedkommende herre her er korrekt iført en uniform frå Hærens Infanteri i fra sin samtid 🙂

Endret av Terje Hatvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Regner denne saken som avsluttet, da jeg har fått svar på spørsmålet om uniform. Men jeg har mye annet jeg må finne ut omkring dette bildet, og har nå laget en annen sak knyttet til samme bilde. Skulle gjerne få vist i overskriften at denne er avsluttet, men jeg finner ikke ut hvordan jeg skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2020 den 14.38, Kari Grindland skrev:

Gustaf LIndman hadde eget atelier i Moss fra 1902. Så bildet kan ikke være eldre enn 1902 ant., pga til blindstempel på kartongen. 

Kan jeg få lov ti lå bruke bildet i en artikkel om fotografen på DigitaltMuseum, I fall svaret er ja, skal jeg oppgi ditt navn som eier?
Vennlig hilsen Kari Grindland, Østfold fylkes billedarkiv 

 

Brukte du bildet? Jeg har kikket på DigitaltMuseum med søkeord Gustaf Lindman, men fant det ikke der. Det er interessant for meg at flere får se bildet, Det kan være noen kjenner det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.