Gå til innhold
Arkivverket

Anders Jensen, f.ca. 1803, antakelig i Lierne/ Frostviken


Lina Sjølie
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg forsøker å finne ut hvor min tipptippoldefar Anders Jensen kom fra, det har vært en lang og kronglete erfaring så langt, men tror kanskje jeg er på sporet og lurer på om noen har noe å bidra med.

 

Anders Jensen var bosatt på Leknes og Hag i Buksnes/ Hol kommuner, samt Andopen/ Napp i Flakstad kommune i Nordland.
Militærrullene oppgir som fødested Nummedahl (Namdalen), og bygdeboka for Buksnes oppgir for ett av barna at «foreldrene kom sørfra». Nå har jeg DNA-testet min grandtante, hans oldebarn, og alle sporene peker i retning Lierne/ Frostviken, men jeg finner ham ikke født i Lierne i perioden. Mange av de nærmere DNA-treffene har felles aner i Jens Aronsen Björkvatnet (1764-1850) og Susanne Jensdatter Kveli (1769-1847) så dette kan muligens være foreldrene, men jeg har ikke klart å bekrefte dette ved hjelp av kildene. 
(For ordens skyld så er en Anders Jensen Vinjelian f. 1803 fra Snåsa sjekket ut av saken, da han i 1865 var i Kolvereid)

 

Her er den informasjonen jeg har samlet om Anders Jensen så langt:

 

ANDERS JENSEN (ca.1803 – 1846)

 

GM1 Petrika Johannesdatter ca.1807 - 1837

GM2 Ane Lovise Andersdatter ca.1820 - 1846

 

Barn

(Jens Johan? Vaksinert 1834-05-02 far Anders Jensen Leknes)

Hanna Sofie f. 1836-3-17, konf. 1853-6-19, vigd 1859-5-25

Carl Samuel f. 1843

Sophie Margrete f. 1845 (min tippoldemor)

 

 

Kronologisk oversikt

 

1834

Mulig vaksinasjon barn

Vaksinasjon 1834-05-02 Jens Johan, far Anders Jensen Leknes

Vaksinasjonsprotokoll

 

1835

Militær innrullering Innrullert 1835 Husmand Anders Jensen Lechnes 32 år Nummedahl

Fylkesmannen i Nordland, Militærvesen, Innrulleringsmanntall, nr. 26: Buksnes og Hol, 1806-1837: https://www.digitalarkivet.no/view/44/pp00000000084233

 

1835 

Vigsel  1835-11-16 Vielse Anders Jensen med Petrika Johannesdatter:

Ungkarl Anders Jensen Læknes med pige Pedrikka Johannesdatter Læknes, efter bryllupet flyttet til Hag 

1836

Fødsel barn

1836-3-17 Hanna Sofie

(Kirkebok mangler)

 

1837

Dødsfall kone

1837-3-12 Dødsfall Pedrikka Johannesdatter husmdkone Tofte 30 aar

Skifteregistreringsdato 1837-05-08

 

1839

Vaksinasjon 1839-10-25 Hanna Sophia, f. 1834 Hag, bosatt Toften

Far Anders Jensen, mor Pedriche

Vaksinasjonsprotokoll


1842 

Vigsel 5-5-1842 Vielse Anders Jensen og Ane Lovise Johannesdatter

Inderst og Enkemand Anders Jensen Berg 38 Aar gammel 

Tjenestepigen Anne Lovise Johannesdatter Buxnæs 22 Aar gammel 

Forloverne: Hans Nielsen Buxnæs og Johannes Ludvigsen Gravdahl 

Klokkerbok for Buksnes prestegjeld 1818-1853 (1860P): https://www.digitalarkivet.no/kb20050420020750

 

 

1843

Dåp barn 1843 dåp Carl Samuel 

f. 1843-2-2, døpt 16-4-1843

Far Anders Jensen inderst Storeidet, mor Anne Lovise Johannesdatter Storeidet

Faddere: Salomon Mortensen Storeidet

Hans Jørgensen ibid

Bergithe Andersdatter ibid

Bergithe Jacobsdatter ibid 

Klokkerbok for Buksnes prestegjeld 1818 – 1853

https://www.digitalarkivet.no/kb20050420020640

 

1845

Dåp barn 1845 Dåp Sophia Margrete 

f.1845-2-8, døpt 1845-5-25 

Far Anders Jensen Inderst, mor Ane Lovise Johannesdatter

Ministerialbok for Flakstad prestegjeld 1838-1859 (1859P)

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000004930891

 

1846

Dødsfall Anders

Avdød Anders Jensen Berg Indst Andopen (Flakstad) dødsdato 1846-1-1 begravet 1846-5-10 Buksnes

Dødsårsak børnekopper 

Klokkerbok for Buksnes prestegjeld 1818-1853 (1860P):

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000080886

 

1846 

Dødsfall kone Avdød Anne Lovise Johansdatter Andopen 28 år dødsdato 1846-2-22 begravet 1846-10-3 Buksnes  

Klokkerbok for Buksnes prestegjeld 1818-1853 (1860P):

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000080908

 

1847

Skifte Skifte etter Anders Jensen og Ane Lovise Johannesdatter Andopen

 

Vesterålen sorenskriveri, 3/3A/L0015: Skifteprotokoll, 1843-1852, s. 184b-185a

https://www.digitalarkivet.no/sk20090303640191

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg mine informsjoner hadde Jöns Aronsson og Susanne Jensdtr Kveli en sønn med navn Anders f i 1803. Ettersom Jens f 1800 og Beret f 1805 begge var født i Frostviken, var vel også Anders født der. Desverre har jeg ikke kilder på disse opplysningene, men de kommer muligens fra Lierne bygdebok(fant dem desverre ikke der) . Jeg har funnet barnas dåp i Frostviken (Føllinge) Legger ved en familierapport på deres barn. Kanskje må bygdebøkene for Lierne sjekkes for å se utflytting derfra. hvis hnan ikke dro rett fra Frostviken og nordover. men familien skal ha vært på Skogen i Lierne en stund, og en av sønnene og døtrene endte også opp der.

Jøns Aronsson.txt

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Anne. Da har jeg litt å gå ut fra når det gjelder denne familien. Får se om jeg finner noe som kan knytte min Anders til Anders Jensen Björkvattnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åtte slektstre på Ancestry.com for Anders Jönsson FØDSEL 3 MAJ 1803 • Björkvattnet, Frostviken, Jämtland, Sverige. Ingen av dem har andre opplysninger om ham enn dåpsposten. Foreldrene hans er oppført som Jöns Aronsson og Susanne Jensdotter Kveli.

 

Her er dåpen fra Ancestry.com

 

Sweden, Church Records, 1451-1943

County:Västernorrland

Parish:Föllinge

Country:Sweden

Record Type:Födde (Birth)

Year Range:1777-1805

GID Number:114.8.9600

Volume:C:2

Roll/Fiche Number:TU-115

 

Screen-Shot-2020-01-16-at-7-09-19-PM.png

Endret av Anton Hagelee
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Save  Print

Anders Jonsson

 in the Sweden, Select Baptisms, 1611-1920

Name:Anders Jonsson

Gender:Male

Birth Date:3 maj 1803 (3 May 1803)

Baptism Date:24 jun 1803

Baptism Place:Follinge,Jamtland,Sweden

Father:Jons Aronsson

Mother:Susanna Jonsdr

FHL Film Number:134675

 

Etternavnet til Susanna kan være feil i denne transkripsjonen.

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Spørsmålet er om denne Anders levde opp, og hvor han eventuelt ble av. Jeg får tråle noen kirkebøker på norsk og svensk side og se om jeg kan finne han blant konfirmanter eller dødsfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lina Sjølie skrev:

Her er husforhörslängden for familien i Björkvattnet i perioden 1813 til 1822. Jeg er ikke spesielt god på å lese dem, Anders er strøket over - men hva annen informasjon om ham får man i denne inføringen? https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0035550_00026

 

Legg det på tydeforumet. 

https://forum.arkivverket.no/forum/7-tyding-av-skannede-kilder/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:


Jeg klarer å lese det som står der, så det er ikke nødvendig tror jeg. (Det er kildetypen som er ukjent for meg, hva man kan lese ut av hva som er ført og kanskje heller ikke ført. Det var i tilfelle noen kjenner bedre til dette enn meg).
 

Jeg legger uansett ut lenkene her også i tilfelle noen senere skulle lete etter det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familie i 1843 (1835-1844). Anders er ikke oppført. Fra Ancestry.com. Kerstin Jönsdotter er kona til Aron Jonsson ifølge Ancestry.com.

 


Sweden, Church Records, 1451-1943

County:Jämtland

Parish:Frostviken

Country:Sweden

Record Type:Husförhör (Household Examination)

Year Range:1823-1841

GID Number:123.2.47700

Volume:AI:2

Roll/Fiche Number:TU-90

Page Number:6

 

Screen-Shot-2020-01-17-at-2-02-47-PM.pngimg share

 

 

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkt 86 sider. Ingen Anders Jonsson funnet. Fant imidlertid mulig bror Aron Jonsson født 1795. Fant på side nummer 43. 

 

Screen-Shot-2020-01-17-at-3-28-15-PM.pngfree pic hosting

 

Sweden, Church Records, 1451-1943

County:Jämtland

Parish:Frostviken 

Village, Farm or Croft:Kyrkbolandet

Country:Sweden

Record Type:Husförhör (Household Examination)

Year Range:1823-1841

GID Number:123.2.51500

Volume:AI:2

Roll/Fiche Number:TU-90

Page Number:43

 

Jeg vil prøve å finne Aron Jonsson og Kerstin Jonsdatter i Husförhör

 

Det er veldig lik at Anders enten har dødd eller flyttet bort fra Frostviken.

Endret av Anton Hagelee
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har også fått bladd litt i kveld og ikke funnet Anders. Det som er merkelig er at han heller ikke står i dødsfallslistene. 
 

Takk for hjelpen. Jeg må gå tilbake til dna-treffene og se hva mer jeg kan finne, dette ligger jo ikke mange generasjonene bakover så det skal ikke være umulig å finne. Jeg er nesten helt sikker på at Anders kom fra Nordli/Frostviken-området og det er så merkelig når det ikke finnes noen annen Anders Jensen født i tida rett etter 1800 enn denne Anders fra Bjørkvattnet. Mysteriet fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket innflytyning til der han giftet seg i Nordland? Jeg prøvde å sjekke Snåsa/Lierne men fant han ikke der, men kan selvfølgelig ha oversett det. Burde kanskej sjekke eventuell innflytning dit også ettersom det sies at faren brukte Skogen noen år, og to av de andre barna endte opp der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av kirkebøkene for Buksnes for perioden gikk tapt i brann, alt jeg har funnet om ham der er postet i øverste innlegget. Der står det dessverre ikke noe om fødested. Den eneste indikasjonen er militærrullene som jo oppgir Namdalen. 
 

Har sjekket innflyttede til Lierne/ Snåsa og ikke funnet Anders. 

En ting er at «min» Anders bruker Berg som mellomnavn ved enkelte anledninger. Jeg har en annen ane fra Berre i Grong som flytta til Buksnes og han benyttet også Berg som mellomnavn (Salomon Berg Mortensen). Salomon var enten vitne ved giftemålet eller fadder ved en dåp for Anders Jensen, har fundert på om Anders kan ha bodd i Grong en periode før han dro nordover men ikke funnet noe i kildene som støtter den teorien foreløpig. Det finnes imidlertid mange Berg-gårder, så ikke godt å si hvor navnet kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er vi fjernt i slekt uansett om det er Anders fra Frostviken som er din ane. Jeg tok en titt på utflyttede fra og innflyttede til Grong, men fant ikke spor etter han der. Jeg sjekket litt i min base også for å se om jeg kunne finne andre passende fra evt Overhalla, Snåsa, Grong, Lierne, Høylandet og Namsskogan, men fant ingen andre. De få jeg hadde som var født omtrent på samme tid var gift med andre.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge lett i Namdalskommunene etter Anders, uten resultat - det var derfor jeg ble så oppglødd over å finne en Anders Jensen født 1803 i Jämtland, endelig! Men så var det ikke så lett

 

Anders Berg Jensen og Salomon Berg Mortensen har nok kjent hverandre godt, etter Anders Jensens død vokste hans to døtre opp og giftet seg med to av Salomons sønner. Men har som deg lett i Grong uten hell, dog er det fint å få bekreftet at heller ikke du klarte å finne ham slik at det ikke er meg som har oversett noe. 
 

Jeg tror ikke jeg kommet til å slippe Anders Jensen Björkvattnet helt enda, kanskje vi gjennom y-dna testing kan få sjekket denne linjen etterhvert. Jeg vet Anders Berg Jensen har etterkommere i mannslinje på Vestvågøy. Men det får bli på et senere stadium. 
 

Uansett resultat, hjertelig takk til alle som så langt har bidratt i søket etter Anders!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen Anders med far som heter Jon eller Jens  født cirka 1803 i Nord-Trøndelag. Ikke mange

 

Bare en med far som heter Jon. Fra Ancesry.com

 

Name:Anders 

Gender:Male

Birth Date:14 apr 1805

Birth Place:Kolvereid, Nord-Trøndelag, Norway

Baptism Place:Kolvereid, Nord-Trøndelag, Norway

Father:Jon Hemmingsen

Mother:Dorothea Olsdr

 

https://www.digitalarkivet.no/en/view/255/pd00000006584699

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20070911610107

 

Bare en med far som heter Jens. Allerede utelukket?

 

Name:Anders Jensen

Gender:Male

Birth Date:4 okt 1802 (4 Oct 1802)

Baptism Date:10 okt 1802 (10 Oct 1802)

Baptism Place:Snåsa, Nord-Trøndelag, Norway

Father:Jens Asbjornsen

Mother:Anna Andersdr

FHL Film Number:125441

Reference ID:264#29

 

#29

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20070928610502

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første her er det ikke. Han er gift og bor på Kolvereid., Den siste er født på Vinjelien i Snåsa, og han vet jeg ingenting om, men faren hans er født på Bergviken i Jemtland. Han kan det kanskje være, men da burde man funnet han utflyttet fra Snåsa. Han har to søsken som bble gift og værende i Snåsa, samt en bror Asbjørn jeg heller ikke vet noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.