Gå til innhold
Arkivverket

Notat ved gravferd 1774


Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

I 12. linje nedanfrå her: https://www.digitalarkivet.no/kb20071004630182

har presten notert
«NB. Dom. Reminise [27.2.1774]  Sep: Jacob Christens. Wolden Nat. 1679. Cop: Dom 4 a. Trinit 1717 [...]»

 

Dei neste orda i notatet greier eg ikkje lese, men kanskje nokon som er meir vaken enn eg kanh hjelpe?

 

Eg tolkar teksten slik at Dom Reminise er 2. søndag i fasta, og at det står et NB framom sidan innførsla bryt med kronologien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Og så held det fram på neste linje:

"holdt ligtale over ham Dom. Excaudi."
 

Ein annan sak er at eg har notert at enka var Marit Steinsdtr f. ca. 1695 - det er eit stykke unna 1679. Du har kanskje andre forslag?
[I ft. 1769 står det utvilsamt Jacob Christens. 97 og Marit Steensd. 76]

Uff, no forstår eg. Det var sjølvsagt den gravlagde som var 95 år. Då stemmer det meste 🙂 .

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Knut Skorpen skrev:

Takk! Og så held det fram på neste linje:

"holdt ligtale over ham Dom. Excaudi."
 

Ein annan sak er at eg har notert at enka var Marit Steinsdtr f. ca. 1695 - det er eit stykke unna 1679. Du har kanskje andre forslag?

Jaggu 🙂

 

Nei, har ham ikke i mine papirer, men skiftet etter Marits bror i 1766, viser jo tydelig at hun er Jakobs kone.

https://media.digitalarkivet.no/view/24884/211

 

Litt aldersforskjell hemmet vel ikke på den tiden, og da ble hun i så fall 23 år når hun giftet seg. En passende alder, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Du såg ikkje endringa eg gjorde før du kommenterte, forstår eg. Ulike kjelder gir ulike fødselsår, og rekkefølgja ved skifte gjer at vi samtidig må sjå på alderen til søstrene. Men akkurat no var forståinga av teksten det viktigaste. Og alderen på 95 år gjeld altså mannen, ikkje enka.

Endret av Knut Skorpen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.