Gå til innhold
Arkivverket

Vet noen noe om samisk slekt i Berg, Troms?


Trym Vanhatalo
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg har noen samiske aner fra Lenvik-området. Spesifikt et sted kalt Husa, Berg, Troms. Faren i familien heter Peder Siursen f. 1738 Berg. Han var gift med Beret Amundsdatter f. 1741. Dette er de eneste kildene jeg har på dem.

Folketelling 1801 Mefjord:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058498000365
 

Geni:

https://www.geni.com/people/Peder-Sjursen/6000000004235702406
 

MyHeritage familietre:

https://www.myheritage.no/family-5_5519402_202906711_202906711/sjursen-peder-sjursen-beret-amundsdatter
 

Jeg skulle gjerne visst mer om familien. Var de sjøsamer. Hva er historien bak det samiske miljøet i dette området? Håper noen vet mer om dette. Skulle gjerne også funnet flere kilder om dem.

 

Mvh Trym Vanhatalo-Vierhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne visst om vi hadde noen spesifikke samiske etternavn i familien. Men alle fikk vel norske navn i folketellingen og i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel stort sett slik i Troms at samer både på Senja og ellers i fylket ikke har brukt spesifikt samiske etternavn. Selv de svenske reindriftssamene som kom til markebygdene så sent som på slutten av 1700-tallet og framover, "mistet" sine tradisjonelle samiske navn som Sevä, Nutti, Niia, Svonni, Sarri etc. Disse har mange etterkommere i området i dag, men har brukt vanlige sen-navn, ev norskspråklige gårdsnavn. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte at jeg på en annen slektsgren har en formoder med Blind etternavnet. Annet enn det har jeg ikke truffet på noen andre i slektstreet med samiske etternavn så det gir mening. Skulle gjerne gått lenger bakover, men det er vanskelig å finne kilder til de samiske i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trym, har du tenkt på å ta en dna-prøve for å finne ut av din samiske ev kvenske herkomst? Svært mange samer og finner  har testet seg på My Heritage, og her vil du garantert få mange treff, kanskje med fiks, ferdig slektstavle vedlagt,  om du tester deg? Ut fra egne observasjoner ser det ut til at mange samer i Troms har et ikke ubetydelig finsk/kvensk innslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har allerede tatt to DNA tester. Personlig syns jeg MyHeritage ikke var noe særlig god på etnisitets estimatet. Derfor tok jeg 23andMe og fikk bekreftet gjennom begge at jeg har finske aner. På MyHeritage ga de meg baltisk på etnisitets estimatet, men jeg fikk massevis av finske slektninger og jeg har også godt dokumentert kvenske aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samisk har de dessverre ikke på noen av dem. Derimot fikk jeg Native American på begge, nor jeg er ganske sikker på at kommer av Sibirsk. Med tanke på at samer har et innslag sibirs i seg går jeg bare utifra at det er der det kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan til en viss (!) grad beregne hvor stor andel samiske gener du har også på My Heritage. Betegnelsen "finsk" er her en "sekkekategori" som dekker både finsk og samisk, og som i og seg forteller lite. Men jeg har registrert at folk jeg vet er 100% samisk ofte ikke har noen noen skandinaviske gener i det hele tatt. Derimot kan de ha så mye som 25-26% asiatisk dna fordelt på det som f.eks. kalles "inuit",  "native american" "vietnamesisk/kinesisk" og sentralasiatisk (dvs tyrkisk)  dna.  Hvor mye asiatisk dna du selv har, kan med andre ord gi en viss (!) indikasjon på hvor stor din egen samiske "arv" er, for å si det noe lettvint. For øvrig blir det feil å si at samer kommer fra Sibir. Ja, noen av samenes forfedre kom fra Sibir, om en ser på det sibirske innslaget på 20-25% av deres arvemasse.  Men størstedelen av samenes forfedre er gamle (europeiske) steinalderjegere som antakelig har kommet inn i området østfra, ev også sørfra. Ut av den miksen har samene som egen etnisk gruppe oppstått for omtrent 2500-3000 år siden, noe som støttes av arkeologiske undersøkelser de siste årene. 

 

Legger inn en link til en nettside som handler om samers dna:

https://www.familytreedna.com/groups/saami/activity-feed

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har allerede lest mye om det. Det jeg mente var at denne andelen Native American er mest sannsynlig egentlig Sibirsk og at Samer så vel som finner har en viss andel Sibirsk (Nganasan for å være mer spesifikk) DNA og at denne andelen Native American derfor mest sannsynlig er fra mine samiske og kvenske aner. Jeg vet at samer vanligvis har fra 6-25+% Sibirsk og finner fra 5-10% Sibirsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.