Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter fogden Petter Jacobssøn Falch 1649


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Jeg leser i Gudrun J. Høibos bok at det skal være et skifte etter Helgelandsfogden Petter Jacobssøn Falch i mars 1649. Jeg har forsøkt å finne dette uten hell. Er det noen som vet?

 

Bi-spørsmål: Petter skal ha tatt Falch-navnet etter sin mor. Har vi orginalkilder der hun kaller seg Falch/Falkener? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fogden døde ca. 1644 og det er ikke bevart noe  skifte etter fogden, det er bare unøyaktige formuleringer i fortidens litteratur som skulle tilsi at det var noe slikt skifte, og Margrete Pettersdatter har aldri blitt kalt Falch eller Falkener i noen kilde jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Baard

 

Dette er ikke svar på ditt spørsmål, men kanskje dette er etterslekt og at du kan ha nytte av det. Fra Erik Brejls i Danmark

 

 Mathias Flint i Nykøbing. 8.5.1694, fol.9B, 223B, næste protokol fol.89B.
E: Cathrine Johansdatter Ottendal. LV: Christen Pedersen, toldkontrollør.
Enken frasiger arv og gæld.
Enkens første ægteskab med Peder Lauge, skifte 19.9.1681. Arv til B:
1) Karen Pedersdatter.
FM: farbror Hans Lauge i Rødby.
I boet arv efter Jørgen Villumsens 2 sønner:
1) Villum Jørgensen, der døde sidste år på rejse til Norge
2) Johan Richard Jørgensen, der døde for kort tid siden.
Arvingerne er deres næstsøskendebørn (1-21):
[Jesper Hansen, foged på Helgeland og sidst på Kaupanger gods i Norge, død ca.1677. Første ægteskab med Margrethe Pedersdatter Falch, død ca. 1660]. 6B:
1) Peder Jespersen, kongelig konfessionarius og hofprædikant
2) Hans Jespersen
3) Jacob Jespersen
4) Abel Jespersdatter, død [1.1.1683], var g.m. Lorents Mortensen [Angel i Trondhjem]. Hendes børn
5) Margrethe Jespersdatter, død [ca. 1677], var g.m. Peder Pedersen [Hanning], præst i Sogndal i Norge. Hendes børn
6) Margrethe Jespersdatter [den yngre], enke efter Jørgen Christoffersen [Neuendorff] i Bergen.
[Jesper Hansens andet ægteskab med Karen Eriksdatter Blix]. 2B:
7) Lisbeth Jespersdatter g.m. Mikkel [Hansen] Schwarzkopf, præst [i Manger] i Norge
😎 Gertrud Jespersdatter g.m. Johan Omsen i Norge
[Karen Hansdatter g.m. Johan Ottendal (Uttendal), skifte Odense byfoged 23.1.1663 fol.418B]. 3B:
9) Karen Johansdatter Ottendal, [ses ikke i skiftet i Odense, men arver en søsterlod i dette skifte lige som Cathrine Johansdatter Ottendal]
10) Hans Johansen Ottendal, feldbereder i Kolding
11) Cathrine Johansdatter Ottendal
[Helvig Hansdatter] g.m. Niels Hansen i Svendborg, begge døde. 1B:
12) Karen Nielsdatter i Svendborg
[Margrethe Pedersdatter Rud, død 1693], var g.m. Zacharias Poulsen Danchel, præst i Øster Ulslev og Godsted]. 4B:
13) Poul Danchel
14) Peder Danchel
15) Kirsten Danchel g.m. Peder Bagger i Rødby
16) Maren Danchel
Mathias Flint, som er afdøde. E: Cathrine Johansdatter Ottendal. 3B:
17) Peder Mathiassen Flint
18) Anne Margrethe Mathiasdatter Flint
19) Martha Mathiasdatter Flint
FM: Christoffer Hansen Reff, skomager
[en datter af Peder Rasmussen Rud, præst i Øster Ulslev og Godsted, død 18.5.1673]. 2B:
20) Maren Jacobsdatter, enke efter Just Badskær i Nakskov
21) Vibeke Jacobsdatter i Nysted.
 

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Erik Lie skrev:

fogden døde ca. 1644 og det er ikke bevart noe  skifte etter fogden, det er bare unøyaktige formuleringer i fortidens litteratur som skulle tilsi at det var noe slikt skifte, og Margrete Pettersdatter har aldri blitt kalt Falch eller Falkener i noen kilde jeg har sett.

Takk for svar Erik. Jeg har med stor interesse lest din godt kildebelagt artikkel i NST38. Utrolig bra. Jeg har dessverre ikke fått tak i oppfølgingsartikkelen i 41(?) ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Jesper Hansen, foged på Helgeland og sidst på Kaupanger gods i Norge, død ca.1677. Første ægteskab med Margrethe Pedersdatter Falch, død ca. 1660]. 6B:
1) Peder Jespersen, kongelig konfessionarius og hofprædikant
2) Hans Jespersen
3) Jacob Jespersen
4) Abel Jespersdatter, død [1.1.1683], var g.m. Lorents Mortensen [Angel i Trondhjem]. Hendes børn
5) Margrethe Jespersdatter, død [ca. 1677], var g.m. Peder Pedersen [Hanning], præst i Sogndal i Norge. Hendes børn
6) Margrethe Jespersdatter [den yngre], enke efter Jørgen Christoffersen [Neuendorff] i Bergen.

Ja, dette er etterslekt, som jeg ikke har sett i kildene, annet enn at Margrethe var gift med Jesper. Er orginalkilden tilgjengelig på nett i Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Mathias Flint i Nykøbing. 8.5.1694, fol.9B, 223B, næste protokol fol.89B.

https://www.brejl.dk/nykfal.html

 

Da må du nok inn på skifter i Nykøbing ( Mathias Flint i Nykøbing. 8.5.1694, fol.9B, 223B, næste protokol fol.89B)

 

eller finne denne Litteratur: Jesper Hansen, fogden på Helgeland - fogden på Haupanger af S. H. Finne-Grønn i: Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (NST) bind I (1927-1928) side 57-72.

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo velkjent fra før, men greit at du henviser til det. Mitt utsagn om at fogdens mor Margrete Pettersdatter ikke er kalt Falch i noen kilde jeg har sett, gjelder vel å merke samtidige kilder. Fogdens familie er først og fremst kjent fra verkene til dikterprestene Marcus Carstenssøn Volquartz og Petter Dass, og skiftet etter den barnløse Peder Petterssøn Falch på Mo i Vefsn. Og i forbindelse med Helgelandsfogden Jesper Hansen som nevnes ovenfor.

Endret av Erik Lie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jag har inte heller sett Margrete Pettersdatter kallas Falch i samtida källor, men på gravhällen finns hennes vapensköld – med en falk. 

 

 

9EDA8DD5-16A9-4AEE-B359-99017D7B6D0B.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.