Gå til innhold
Arkivverket

Solskinnsgruva 1737


Roger Hardy
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

På min jakt etter Dilleslekta i rørosgruvene kom jeg over en «ordning» jeg ikke finner opplysninger om.

Det står noe om forpaktere. Jeg fikk hjelp av Aud til å tyde teksten, men dett leder til nye spørsmål. Røros museum mener denne gruven ble nedlagt 1720, men driften fortsetter om enn på et lavt nivå og kanskje på en litt annen måte gjennom en forpakterordning???

Link til dokumentet: https://www.digitalarkivet.no/db10081310230164

 

Aud Sandbus forslag til teksten markert med 1 og 2: 

Steigeren med Ert Schniderne

ved C5te grube for tilsyn .......2

Forpagterne gewonnen

Malm a tønden 1 rdr

 

Er det noen her inne som kjenner til denne «driftsformen» eller «forpakterordning»?

 

hilsen

Roger Hardy

1737_Ole Olsen Dille_Solskinnsgruve_forpakter_5mnd_s324_mini.png

Endret av Roger Hardy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har kunnskap om, ble driften i Solskinnsgruva innstilt i 1717.

Jeg tolker innføringen i regnskapsprotokollen slik at stigerne og ertzsceideren ved Chr. 5's gruve fikk betaling for å holde tilsyn ved Solskinn.

Så ser det ut som at det ble drevet ut malm fra gruva i privat regi, som ble levert til smelting på Røros. Hvem som organiserte dette, har jeg ikke funnet ut, men det kan muligens være en eller flere av partisipantene.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Per Morset skrev:

Så vidt jeg har kunnskap om, ble driften i Solskinnsgruva innstilt i 1717.

Jeg tolker innføringen i regnskapsprotokollen slik at stigerne og ertzsceideren ved Chr. 5's gruve fikk betaling for å holde tilsyn ved Solskinn.

Så ser det ut som at det ble drevet ut malm fra gruva i privat regi, som ble levert til smelting på Røros. Hvem som organiserte dette, har jeg ikke funnet ut, men det kan muligens være en eller flere av partisipantene.

 

Hei,

Takk for innspillet ditt.

Jeg kontaktet Røros museum og de henviser til «rapporter» som mener gruven ble stengt rundt 1720, men det er ingen tvil om at det er drift i gruven og malmen som produseres blir registrert i regnskapsbøkene til verket. Hvis det var en gruppering utenfor verket, som stod for utvinningen, ville det da blir ført i regnskapet slik det er ført?

Museet antyder at malmen fra Solskinn, etter 1720, kan komme fra et "lager" ved Solskinns gruve...

Det blir muligens vanskelig å finne ut av, hvordan det egentlig henger sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Roger Hardy skrev:

Hei,

 

På min jakt etter Dilleslekta i rørosgruvene kom jeg over en «ordning» jeg ikke finner opplysninger om.

Det står noe om forpaktere. Jeg fikk hjelp av Aud til å tyde teksten, men dett leder til nye spørsmål. Røros museum mener denne gruven ble nedlagt 1720, men driften fortsetter om enn på et lavt nivå og kanskje på en litt annen måte gjennom en forpakterordning???

Link til dokumentet: https://www.digitalarkivet.no/db10081310230164

 

Aud Sandbus forslag til teksten markert med 1 og 2: 

Steigeren med Ert Schniderne

ved C5te grube for tilsyn .......2

Forpagterne gewonnen

Malm a tønden 1 rdr

 

Er det noen her inne som kjenner til denne «driftsformen» eller «forpakterordning»?

 

hilsen

Roger Hardy

1737_Ole Olsen Dille_Solskinnsgruve_forpakter_5mnd_s324_mini.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.