Gå til innhold
Arkivverket

Problemer med kilder i kirkebøker.


Anne Hildrum
 Del

Recommended Posts

Etter siste oppgradering til Digitalarkivet når jeg er inne i kirkebøkene kommer til venstre opp kildeinformasjon

istedenfir referansene. Jeg må da hver gang oppo å trykke på andre tegnet fra venstre for å få opp referansene, der jeg finner

f eks brukslenke for sidevisning. Jeg har prøvd å finne ut om det er noe jegb må endre for å fåreferansen oppø hver gang og ikke

kildeinformasjon, men har husket av at jeg skal Kildeinformasjon som i de gamle visningsprogrammene

 

Er det noen andre som ser det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anne Hildrum skrev:

Etter siste oppgradering til Digitalarkivet når jeg er inne i kirkebøkene kommer til venstre opp kildeinformasjon

istedenfir referansene. Jeg må da hver gang oppo å trykke på andre tegnet fra venstre for å få opp referansene, der jeg finner

f eks brukslenke for sidevisning. Jeg har prøvd å finne ut om det er noe jegb må endre for å fåreferansen oppø hver gang og ikke

kildeinformasjon, men har husket av at jeg skal Kildeinformasjon som i de gamle visningsprogrammene

 

Er det noen andre som ser det samme?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis årsaken er at den husker, så burde den vel huske hvordan det har væørt hele tiden.

Den eneste forskjellen når jeg går inn på kirkebøkene er at dette er hva jeg alktid har fått.

 

Referanser

 
Permanent bilde-ID

Brukslenke for sidevisning

Permanent bildelenke

Kildespesifikt søk

 

mens nå får jeg dette:

 

Kildeinformasjon

Statsarkivet i Trondheim Oppbevaringssted Statsarkivet i Trondheim Arkivreferanse SAT/A-1458/723/L0244
Lenke til Arkivportalen
Arkiv Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag Serie og underserie(r) 723: Verdal
Stykke/mappe L0244: Ministerialprotokoll, Verdal prestegjeld, Verdal (Stiklestad) sokn
Kildetype Ministerialbok Protokollnr./tidsrom nr. 723A13/1881 - 1899 Område Nord-Trøndelag fylke
Verdal prgj.
Verdal (Stiklestad) sokn
Merknader - Emneknagger Kirkebøker Ministerialbøker Borgerlige vielser Personopplysninger Fødsel og dåp Konfirmasjon Forlovelse, lysning og ekteskap Død og begravelse Emigrasjon og flytting Dissentere Statlige arkiver Kirken
 
Jeg bruker Firefox, og prøvde nå på Opera som jeg vanligvis ikke bruker og som da ikke burde huske noe som helst,med akkurat samme resultat der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kristian Hunskaar (Arkivverket)

8 minutter siden, Anne Hildrum skrev:

Ja hvis årsaken er at den husker, så burde den vel huske hvordan det har væørt hele tiden.

Den eneste forskjellen når jeg går inn på kirkebøkene er at dette er hva jeg alktid har fått.

 

Referanser

 
Permanent bilde-ID
 

Brukslenke for sidevisning

 

Permanent bildelenke

 

Kildespesifikt søk

 

mens nå får jeg dette:

 

Kildeinformasjon

Statsarkivet i Trondheim Oppbevaringssted Statsarkivet i Trondheim Arkivreferanse SAT/A-1458/723/L0244
Lenke til Arkivportalen
Arkiv Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag Serie og underserie(r) 723: Verdal
Stykke/mappe L0244: Ministerialprotokoll, Verdal prestegjeld, Verdal (Stiklestad) sokn
Kildetype Ministerialbok Protokollnr./tidsrom nr. 723A13/1881 - 1899 Område Nord-Trøndelag fylke
Verdal prgj.
Verdal (Stiklestad) sokn
Merknader - Emneknagger Kirkebøker Ministerialbøker Borgerlige vielser Personopplysninger Fødsel og dåp Konfirmasjon Forlovelse, lysning og ekteskap Død og begravelse Emigrasjon og flytting Dissentere Statlige arkiver Kirken
 
Jeg bruker Firefox, og prøvde nå på Opera som jeg vanligvis ikke bruker og som da ikke burde huske noe som helst,med akkurat samme resultat der.

 

Prøver å tagge Kristian Hunskaar inn i temaet ditt. 

Kanskje han kan gi deg et svar på dette. @Kristian Hunskaar (Arkivverket)

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om jeg forstår spørsmålet/problemstillingen riktig, men det kan være at dine personlige innstillinger for visninger av skanna arkivmateriale ble nullstilt i forbindelse med gårsdagens programvareoppdateringer. I så fall må du sette dine personlige innstillinger på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket mine personlige instillinger på kirkebøkene, og der er det huket av for Kildeinformasjon som i de gamle visningsprogrammene

men jeg får som sagt opp kildeinformasjon på høyre side hver gang jeg går inn i kirkebøkene og ikke referanser som jeg alltid har fått før.

Nå må jeg hver gang trykke på det rare tegnet nr 2 fra venstre oppe til høyre for å få frem referansene som er det jeg alltid har hatt. Man kan kanskej si at dette

ikke er en stor sak, men når dte må gjøres hver gang er det ganske irriterende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Jeg er usikker på om jeg forstår spørsmålet/problemstillingen riktig, men det kan være at dine personlige innstillinger for visninger av skanna arkivmateriale ble nullstilt i forbindelse med gårsdagens programvareoppdateringer. I så fall må du sette dine personlige innstillinger på nytt.

 

Eg testa dette med ei kyrkjebok. Då eg klikka på knappen med dei tre prikkane til høgre fekk eg opp fane nr. 2:

 

Screenshot_2020-01-30-03-27-08.thumb.png.04b4672cc9a321cb84d074936822203b.png

 

Men etter å ha klikka på fane nr. 1 og tilbake til fane nr. 2, lukka kyrkjeboka og opna kyrkjeboka på nytt får eg alltid fane nr. 1 når eg klikkar på symbolet med dei tre prikkane.

 

Digitalarkivet/nettlesaren hugsar altså ikkje at det var fane nr. 2 som var oppe sist eg hadde oppe ruta.

 

Eg finn heller ikkje noko innstilling i fane nr. 4 som går på akkurat dette.

 

Eg håpar at denne forklaringa var forståeleg. Og som Anne seier, så er jo ikkje dette noko stort problem.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri trykket på de 3 knappene. Jeg har alltid fått opp referanser tidliger, men nå kommer alltid kildeinformasjon opp.

Hvis jeg etter å ha fått opp kildereferanser trykker på det merkelig tegnet nr 2 fra venstre på ditt bilde overfor kommer referansene opp igjen,

men kun der jeg er akkurat nå, neste gang kommer kildeinformasjon opp igjen.

Det vil si at når vi huker av for at Kildeinformasjon som i de gamle visningsprogrammene  så fungerer dette ikke lenger.

Nei vi kan komme rundt dette, men når du kun holder på med kilder, så er det slitsomt med dette ekstra trykket hver eneste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg pleier ikkje å ha denne ruta oppe heile tida, og då må eg klikke på knappen med dei tre prikkane for å få opp ruta. Tilsvarande trykkjer eg på krysset til høgre for å lukke ruta, slik at den ikkje er i vegen for det skanna biletet. Nettlesaren hugsar om ruta var oppe sist eg brukte skanna kjelder.

 

Elles er det ikkje så ofte at eg har bruk for denne ruta. Når eg surfar på PC trykkjer eg enkelt og greit på bokstaven k for å kopiere kjeldeinformasjonen. Deretter er det berre å lime inn på vanleg måte med ctrl+v. Dersom eg brukar mobilen klikkar eg i staden på diskikonet (knappen til venstre for den med tre prikkar på skjermbiletet ovanfor) for å kopiere kjeldeinformasjonen.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel: Eg klikkar på diskikonet, og limer inn:

 

Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Ministerialbok nr. A 1 (1755-1778), Kronologisk liste 1757, Side 14-15
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070507640116
 

Eg har m.a.o. ikkje bruk for å opne ruta med kjeldeinformasjonen for å få til dette.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har eg funne noko anna som er pussig. I PC-modus (på mobilen) ser fana med innstillingar slik ut:

 

Screenshot_2020-01-30-14-20-09.thumb.png.e68823857049832c155977827911acd9.png

 

Men når eg brukar den vanlege mobilmodusen er kopieringsmenyen (dvs. innstillingane for kva som skal vere med når ein kopierer kjeldeinformasjonen) vekke:

 

Screenshot_2020-01-30-14-22-32.thumb.png.bccbf910db62d375cda7bba49ca30c5f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg pleier ikkje å ha denne ruta oppe heile tida, og då må eg klikke på knappen med dei tre prikkane for å få opp ruta. Tilsvarande trykkjer eg på krysset til høgre for å lukke ruta, slik at den ikkje er i vegen for det skanna biletet. Nettlesaren hugsar om ruta var oppe sist eg brukte skanna kjelder.

 

Elles er det ikkje så ofte at eg har bruk for denne ruta. Når eg surfar på PC trykkjer eg enkelt og greit på bokstaven k for å kopiere kjeldeinformasjonen. Deretter er det berre å lime inn på vanleg måte med ctrl+v. Dersom eg brukar mobilen klikkar eg i staden på diskikonet (knappen til venstre for den med tre prikkar på skjermbiletet ovanfor) for å kopiere kjeldeinformasjonen.

 

Kunne sagt akkurat det samme. 🙂

 

Her er bilde av ‘diskikonet’.

(Kalles ‘quick link’ på engelsk.)

 

Da får en kopiert både kildeinformasjon, bilde-ID og brukslenke for sidevisning. 

 

89F72D40-BA15-4293-9ECE-187FBA7F96C4.jpeg

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(forts.)

 

Som denne lenken viser:

 

Oslo fylke, Trefoldighet i Oslo, Ministerialbok nr. I 1 (1858-1863), Fødte og døpte 1862, Side 234
Permanent bilde-ID: kb20060213061060
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060213061060


 

Forøvrig virker innstillingen 

‘Kildeinformasjon som i de gamle visningsprogrammene’

dersom en er innlogget på Digitalarkivet (i tillegg til å være innlogget på forumet.)

 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Da får en kopiert både kildeinformasjon, bilde-ID og brukslenke for sidevisning.

 

Akkurat kva som kjem med bestemmer ein sjølv via innstillingane for kopiering, jf. det fyrste skjermbiletet i innlegg #11 ovanfor. Eg har f. eks. ikkje med bilde-id eller permanent bildelenke, sidan bilde-id uansett er ein del av brukslenka for sidevisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

(forts.)

 

Som denne lenken viser:

 

Oslo fylke, Trefoldighet i Oslo, Ministerialbok nr. I 1 (1858-1863), Fødte og døpte 1862, Side 234
Permanent bilde-ID: kb20060213061060
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060213061060


 

Forøvrig virker innstillingen 

‘Kildeinformasjon som i de gamle visningsprogrammene’

dersom en er innlogget på Digitalarkivet (i tillegg til å være innlogget på forumet.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker

Her er bilde av ‘diskikonet’.

(Kalles ‘quick link’ på engelsk.)

 

så får du opp følgende

Nord-Trøndelag fylke, Vikna i Vikna, Nærøy, Ministerialbok nr. 1 (1913-1934), Fødte og døpte 1922, Side 92
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10711506161094

 

men når du får opp referanser slik du gjorde før kunne du enkelt highligte brukslenken og fikk bare dennne kopiert

og lime den inn der den skal være, med den øverste som du mevner kan du selvfølgelig også lime inn, men må da< fjerne alt

som liger foran brukslenken, ettersom for meg er den sentrale kilden i dette tilfellet

 

Nord-Trøndelag fylke, Vikna i Vikna, Nærøy, Ministerialbok nr. 1 (1913-1934)

deretter kommer denne i det ene feltet for kilder

Fødte og døpte 1922, Side 92

og deretter brukslenken i neste felt

https://www.digitalarkivet.no/kb10711506161094

 

Slik er alle kildene mine registrert i programmet mitt.,

Skulle jeg kopiere quick linken ville jeg ikke fått noen sentral kilde, men haugevis med kilder hvor første del er helt like.

 

Det jeg lurer på er om det er noe merkelig hos meg eller om andre har det på samme måte. Da bruker selvfølgelig de kildene på

en litt annen måte enn jeg gjør det.

9 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Altså slik:

 

1095254827_Utennavn.thumb.jpg.9e00d9f6cc9d9b5d317a11b14c880e89.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anne Hildrum skrev:

men når du får opp referanser slik du gjorde før kunne du enkelt highligte brukslenken og fikk bare dennne kopiert

og lime den inn der den skal være, med den øverste som du mevner kan du selvfølgelig også lime inn, men må da< fjerne alt

som liger foran brukslenken, ettersom for meg er den sentrale kilden i dette tilfellet

 

Då forstår eg kva du meiner.

 

Dersom eg fjernar krysset for Bildetittel i kopieringsinnstillingane får eg berre følgjande linje:

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070507640116
 

Dersom du berre skal ha sjølve lenka må du nok opne ruta, klikke på fane nr. 2 (som du slapp å gjere før), og så klikke på diskikonet ved lenka. Evt. "quick link" og deretter fjerne teksten "Brukslenke for sidevisning:" manuelt kvar gong.

 

18 minutter siden, Anne Hildrum skrev:

Og slik er det hos meg også, men dette fungerer tydeligvis ikke lenger hos meg.

 

Innstillingane fungerer hos meg, det som er nytt er at nettlesaren alltid opnar fane nr. 1 når eg opnar ruta med kjeldeinformasjon osv.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gløym det eg skreiv i forrige innlegg. Dersom du klikkar her:

 

1708835702_Utennavn.thumb.jpg.bb7982306f6a5e1e90c43d5a303aead4.jpg

 

kjem du direkte til lenkefana.

 

Deretter klikkar du på diskikonet ved sida av sidelenka.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I staden for å klikke kan ein også trykkje bokstaven l på tastaturet. Då får ein opp fana med lenkene.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at jeg kan få tak i brukslenka ved å trykke på den du nevnte . Problemet er at det har jeg aldri trengt før, referansen og ikke kildeinformasjon kom opp

på høyre side naturlig hver gang jeg gikk in på kirkeboken, og fortsatte med det selv om jeg bladde i kirkeboken, mens nå må jeg trykke på

det tegnet du viser til hver eneste gang jeg skal ha tak i brukslenka. Altså som du viste til i kopiering lenger opp valgte man å få kildene som tidligere og der har jeg også husket av, men dette fungerer tydeligvis ikke lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anne Hildrum skrev:

(...)

Nord-Trøndelag fylke, Vikna i Vikna, Nærøy, Ministerialbok nr. 1 (1913-1934), Fødte og døpte 1922, Side 92
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10711506161094

(...)

 

Lenken du la inn i dette innlegget viser at du har kildeinformasjon som i det gamle visningsprogrammet. Det du ellers ville fått er dette:

 

SAT, Vikna sokneprestkontor*, Ministerialbok nr. 1, 1913-1934, s. 92.   (Min utheving)
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10711506161094

 


 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forøvrig skjønt problemet du nevner og kan bekrefte at det sorte feltet åpner i kildeinformasjon også hos meg, selv om en lukket kirkeboksiden med lenkesiden eller brukerinnstillinger åpen. I likhet med Torbjørn, bruker jeg imidlertid ikke å ha det sorte feltet åpent og alle kirkeboksider åpnes uten det.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.