Gå til innhold
Arkivverket

Problemer med kilder i kirkebøker.


Anne Hildrum
 Del

Recommended Posts

Det stemmer. Og dersom ein har ruta med lenkene oppe og blar ei side fram eller tilbake hoppar ruta over til feil fane, slik at ein må klikke på lenkesymbolet på nytt for kvar side. Eg skjønar at dette er irriterande når ein berre er ute etter lenka til kvar enkelt side i kyrkjeboka.

 

Så får ein håpe at dei som jobbar med tekniske spørsmål (f. eks. @Nichlas Severinsen) kan få retta dette.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke skjedd noen endringer på dette området i forbindelse med oppdateringen av Digitalarkivet denne uken. Oppdateringen var ting på bakrommet og ikke noe på visningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

Det har ikke skjedd noen endringer på dette området i forbindelse med oppdateringen av Digitalarkivet denne uken. Oppdateringen var ting på bakrommet og ikke noe på visningen. 

 

Eg er litt usikker på kva du meiner med dette. Når det gjeld det med at nettlesaren hugsar eller ikkje hugsar om ein har oppe kjeldeinformasjonen, lenkene eller innstillingane har vel dette med det du kallar "ting på bakrommet" å gjere? Kanskje er det ein cookie som må setjast e.l.

 

Eg er heilt sikker på at dette ikkje fungerte slik før oppdateringa, og håpar difor at nokon som jobbar med tekniske spørsmål kan svare på dette.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildevisningen som den gamle ga nettopp referansene til høyre når jeg var inne på sidene i kirkebøkene og ike kildereferansen som nå.

 

Dette er hva som kom opp før oppdateringene.

Referanser

 
Permanent bilde-ID
 

Brukslenke for sidevisning  (og her kommer lenkene)

 

Permanent bildelenke   (og her kommer lenkene)

 

Kildespesifikt søk

 

Dette er hva jeg får opp nå.

 

Kildeinformasjon

Statsarkivet i Trondheim Oppbevaringssted Statsarkivet i Trondheim Arkivreferanse SAT/A-1458/723/L0244
Lenke til Arkivportalen
Arkiv Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag Serie og underserie(r) 723: Verdal
Stykke/mappe L0244: Ministerialprotokoll, Verdal prestegjeld, Verdal (Stiklestad) sokn
Kildetype Ministerialbok Protokollnr./tidsrom nr. 723A13/1881 - 1899 Område Nord-Trøndelag fylke
Verdal prgj.
Verdal (Stiklestad) sokn
Merknader - Emneknagger Kirkebøker Ministerialbøker Borgerlige vielser Personopplysninger Fødsel og dåp Konfirmasjon Forlovelse, lysning og ekteskap Død og begravelse Emigrasjon og flytting Dissentere Statlige arkiver Kirken
 
Skjønner at når dere ikke bruker det er det ikke veldig irriterende for dere, men for meg som har dette konstant liggende slik når jeg er inne i kirkebøkene,
ettersom jeg kilderegistrerer alt jeg har i basen min idag, og er ut og inn hele tiden så er det irriterende og hele tiden måtte klikke ekstra et annet sted
hver gang jeg skal kopere en brukslenke, noe jeg ikke måtte før oppdateringen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

Det har ikke skjedd noen endringer på dette området i forbindelse med oppdateringen av Digitalarkivet denne uken. Oppdateringen var ting på bakrommet og ikke noe på visningen. 

Da er det merkelig at visningen faktisk har endret seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdateringene av programvare (kode) forleden gjaldt administrasjonsverktøyene for Digitalarkivet og skulle ikke påvirke visningene. Jeg tør likevel ikke fullstendig utelukke at f.eks. en liten global endring i koden kan ha fått følger som ingen var klar over på forhånd.

 

Men: Med henvisning til skjermdumpene nedenfor, kan jeg ikke se at noen av disse sidepanel-visningene i seg selv er endret.

 

Jeg ser likevel dette: Hvis jeg ser på et kirkebokbilde med "Referanser" vist i sidepanelet, og hvis jeg deretter blar til neste bilde (eller et hvilke som helst annet bilde), så vil sidepanelet i stedet vise "Kildeinformasjon", dvs. at jeg må velge "Referanser" på nytt ved å klikke på lenke-ikonet. Tidligere var det muligens - jeg må tilstå at jeg selv er usikker - slik at valget av sidepanel ble husket ved blading, slik at det ikke var nødvendig å velge "Referanser" på nytt.

 

Er det dette - at man må velge "Referanser" på nytt for hvert bilde - som er problemet?

 

Skjermbilde 2020-01-31 kl. 07.00.19.png

Skjermbilde 2020-01-31 kl. 07.00.07.png

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest tråden nå, takk @Torbjørn Igelkjøn!

 

Det virker som problemet dere beskriver er at media ikke lenger husker hvilken side-meny fane man var i.

 

Jeg kan bekrefte at dette er en bug som har oppstått. Sjekket med de andre, vi har ryddet i koden som viser kildeinformasjon,  da snek denne buggen seg inn.

 

Vi jobber med å fikse det 👍

 

Si ifra hvis det er flere bugs som vi ikke fikk med oss!

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg bare si tusen takk  til Nichlas og Torbjørn og resten som har involvert seg. Da ordner det seg kanskje om ikke så lenge.

Det blir en gledens dag for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nichlas Severinsen skrev:

Har lest tråden nå, takk @Torbjørn Igelkjøn!

 

Det virker som problemet dere beskriver er at media ikke lenger husker hvilken side-meny fane man var i.

 

Jeg kan bekrefte at dette er en bug som har oppstått. Sjekket med de andre, vi har ryddet i koden som viser kildeinformasjon,  da snek denne buggen seg inn.

 

Vi jobber med å fikse det 👍

 

Si ifra hvis det er flere bugs som vi ikke fikk med oss!

 

Takk for god tilbakemelding, samt rask respons og lokalisering av problemet. Då reknar eg med at dette ordnar seg.

 

Eg lurer elles på om du/de har mogelegheit til å gje ei tilbakemelding på det som eg nemnde i innlegg #11. Eg har rett nok sjeldan bruk for å endre kopieringsinnstillingane når eg brukar mobilen (eller i det heile teke for den slags skuld), men eg ser ikkje nokon grunn til at ikkje den menyen/rullegardina skal vere tilstades også i mobilversjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har media blitt fikset og burde nå huske hvilken fane man stod i.

 

At "Kopiering" ikke vises på mobil har også blitt fikset.

 

Minner om at man kanskje trenger å gjøre en "hard refresh" i nettleseren; CTRL+SHIFT+R eller CMD+SHIFT+R. (se også https://refreshyourcache.com/en/home/)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.