Gå til innhold
Arkivverket

Vreemdelingenregister, Bevolkingsregister og Patiëntenregisters i Amsterdam + noen flere arkiver og registre. Inneholdene ca 10 000 nordmenn.


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Fra Stadsarchief Amsterdam

 

Her er det 11 000 registreringer av nordmenn i Nederland. Noen vil nok være registrert flere ganger. Noen feil registreringer kan det også være

 

Noen stikkord:

Vreemdelingenregister = Fremmed register

Patiëntenregister = Pasient register

Bevolkingsregister = Befolkningsregister

Notariële archieven = Notariusarkiv

 

Ouderdom = Alder

Geboorteplaats = Fødested

 

Ved å trykke på det svarte ikonet helt til venstre for navn ( ikke i alle registrene) vil man få opp scan av orginaldokument. Det innholder som regel mange ekstra opplysninger.

 

Ved søk på by/sted bruk by navn  før Noorwegen. Eksempel ved søk etter Drammen skriv Drammen Noorwegen i søkefeltet. 

 

Hollenderne skrev ofte norske steder slik de oppfattet navnet. Ved søk etter Trondheim, vil man få flere treff ved søk på Drontheim enn ved søk etter Trondheim/hjem.

 

Så  håper jeg at noen vil ha nytte av dette.

 

 

https://archief.amsterdam/indexen/persons?ss={"q":" noorwegen"}&sort={"order_s_register_type_title":"desc"}

 

 

Er det noen som trenger hjelp eller lurer på noe så ta kontakt, så skal jeg hjelpe så godt jeg kan og  det er det helt sikkert også andre som vil gjøre også.

 

 

Mvh

Ivar

 

 

 

 

Endret av Ivar Moe
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra Ivar.

Kan tilføye at etter 1811, da befolkningregisteret ble opprettet (av Napoleon) kalles det BS (Burgelijke Stand). Siden BS tok 1811 med alle innbyggere som levde da, ville man kunne finne personer som var født lenge før 1811. Det er også viktig å huske at Napoleon påla befolkningen allerede i 1806 å velge et fast slektsnavn. Du finner BS på siten "Wie Was Wie"

JanM
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe
Ja jeg leste artikkelen. Mye riktig informasjon, men påstanden om at "mange" kvinner havnet i RedLightDistrict er veldig generell og lite faktum basert..
Jentene ble hushjelp, kro-servitriser, hustruer og ja, horer. En del returnerte til Norge og påvirket det norske samfunn med impulser som de hadde lært i A'dam.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byarkivet i Amsterdam er et unikum. Jeg har vært på besøk noen få ganger.

 

Her en lenke til en artikkel jeg publiserte i 2008 om noen av arkivets muligheter: http://old.genealogi.no/Eur_An/nederlandsksearch.htm

 

Lenkene fungerer ikke lenger, og illustrasjonene gjengir det som ble brukt i 2008. Dog kan eksemplene fortsatt tjene til den allmenne opplysning.

 

Det finnes i tillegg om lag 10 000 registerkort på nordmenn gift i Amsterdam fra 1500-tallet og til nærmere 1800. Disse var ikke digitaliser ti 2008, men ting kan ha endret seg. Cirka 1500 for Bergen, mange for Øster-Risør og noen hundre for byer som Skien, Tønsberg og Drammen.

 

Et fysisk besøk ved arkivet kan anbefales, det finnes en utsøkt kantine der også, og husk å smake på røkt ost.

 

Har man ekstra tid, så anbefales et besøk i Rijksmuseum for å se Rembrandt (Nattevakten), eller kanskje en tur ut til Joordan hvor Anslo-Hofje fortsatt finnes. Det er også en restaurant der av interesse_: https://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g188590-d266263-Reviews-Claes_Claeszoon_Hofje-Amsterdam_North_Holland_Province.html

 

Mvh Are

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2020 den 18.13, JanMKeus skrev:

Kan tilføye at etter 1811, da befolkningregisteret ble opprettet (av Napoleon) kalles det BS (Burgelijke Stand). Siden BS tok 1811 med alle innbyggere som levde da, ville man kunne finne personer som var født lenge før 1811. Det er også viktig å huske at Napoleon påla befolkningen allerede i 1806 å velge et fast slektsnavn. Du finner BS på siten "Wie Was Wie"

 

Hei Jan

 

Jeg har aldri funnet ut av hvorfor det vekslet mellom Burgelijke Stand og Bevolkingsregister så det var greit å få avklart.

 

7 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

Lenkene fungerer ikke lenger, og illustrasjonene gjengir det som ble brukt i 2008. Dog kan eksemplene fortsatt tjene til den allmenne opplysning.

 

Det finnes i tillegg om lag 10 000 registerkort på nordmenn gift i Amsterdam fra 1500-tallet og til nærmere 1800. Disse var ikke digitaliser ti 2008, men ting kan ha endret seg. Cirka 1500 for Bergen, mange for Øster-Risør og noen hundre for byer som Skien, Tønsberg og Drammen.

 

Are

 

Fungerende lenke til Ondertrouw  registeret i Amsterdam er å finne i lenken jeg la ut i #1.  Det inneholder ca 1 mill  varsler om ekteskap (ondertrouw )i den perioden du refererer til . Jeg anslår at  mellom 15 - 30 000 av disse involverer personer fra Norge.  Selve ekteskapsinngåelse register er også å finne men disse inneholder minimalt med informasjon. 

 

I tillegg er det mange andre registre å finne i samme lenke

 

 

Mvh

Ivar

 

 

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2020 den 21.57, JanMKeus skrev:

Mye riktig informasjon, men påstanden om at "mange" kvinner havnet i RedLightDistrict er veldig generell og lite faktum basert..

 

Jeg vet jo ikke hvilke kilder Aftenposten har brukt. Heller ikke hvilke århundre de refererer til. Red Ligth District er vel et uttrykk som først ble brukt ut på 1900 tallet.

 

Her er en undersøkelse som er gjort for årene 1852 - 53. Her vil jeg tro det er  offentlige scanned kilder som ligger i bunn.

98 kvinner var da registrert som "publieke vrouw". 

 

Det som er intressant her er kanskje følgende.

Sitat: 

"98 vrouwen tussen de 20 en 40 jaar. Ik heb de gegevens van de vrouwen hier in een spreadsheet geplaatst. Diverse vrouwen worden verschillende keren genoemd, omdat ze verhuisden naar andere adressen in de stad. Het overgrote deel van de vrouwen komt uit Nederland en bijna de helft is geboren in Amsterdam."

 

Oversatt blir det slik:

98 kvinner mellom 20 og 40 år gamle. Jeg har plassert dataene fra kvinnene her i et regneark. Ulike kvinner blir nevnt flere ganger fordi de flyttet til forskjellige adresser i byen. De aller fleste kvinner kommer fra Nederland og nesten halvparten ble født i Amsterdam.

 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rizSlXeQKJkfpL1EscItYIjcqR4Vgxr3eWPMiKKW75Q/edit#gid=0

 

Nå var det nok mange flere prostituerte i Amsterdam på den tiden, men dette gir allikevel  et bilde av hvor de kom fra.

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.