Gå til innhold
Arkivverket

Brukerforum og identitet, en prinsipp-debatt


Per.H.Skaug
 Del

Recommended Posts

Jeg har nå vært deltager på brukerforum en stund, og har fått veldig mye hjelp med mange spørsmål. Samtidig har jeg også vært aktiv i en del debatter, og håper at jeg fra tid til annen har bidratt med informasjon som kanskje har vært til nytte for noen.

 

Derfor har jeg jo registrert meg som bruker med fullt navn, fordi dette er et krav for alle. Prinsipielt liker jeg ikke å bruke mitt eget navn på sosiale media, fordi jeg mener det jeg uttrykker meg om burde være min sak og ingen andres. Samtidig forstår jeg jo de som mener at diskusjonen blir bedre og holdes i bedre toner om man ikke er anonym - og dette er sikkert riktig. Det ser man i hvertfall fra andre diskusjonsfora.

 

Har det noen gang vært diskutert alternativer - slik at man kanskje kun lar brukernavn sees av de som faktisk er logget inn? Slik det er nå, kan hvem som helst finne alle deltagere via Google.  Det burde kunne være et fungerende kompromiss og en relativ enkel ting å implementere dersom man kunne velge å holde brukernavn skjult for folk som ikke er logget inn? Eventuelt at folk som ikke var logget inn, kun så et nick for de som foretrekker det?

 

Må si at det tok meg flere år før jeg begynte å delta på dette forum, hovedsakelig fordi jeg ikke ville legge ut navnet mitt. Selv om jeg i dag deltar og har stor glede av det, liker jeg fortsatt ikke tanken på det. Det burde ikke være slik at mine hobbyer er tilgjengelig for offentligheten, om jeg ikke selv vil det.

 

Så selv om jeg personlig ville foretrukket at det var helt anonymt, forstår jeg jo dem som mener det gir et bedre forum. Derfor skulle jeg gjerne sett et alternativ der brukernavn ikke ble vist - i hvertfall for dem som reserverte seg mot det, og dersom det var teknisk mulig.

 

Tar gjerne i mot synspunkter fra dem som er uenige med meg. (Det kunne jo også være såpass enkelt som at jeg ikke vil at hele verden skal se  eventuelle skrivefeil.)

 

 

Endret av Per H Skaug
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Per H Skaug skrev:

Jeg har nå vært deltager på brukerforum en stund, og har fått veldig mye hjelp med mange spørslmål. Samtidig har jeg også vært aktiv i en del debatter, og håper at jeg fra tid til annen har bidratt med informasjon som kanskje har vært til nytte for noen.

 

Derfor har jeg jo registrert meg som bruker med fullt navn, fordi dette er et krav for alle. Prinsipielt liker jeg ikke å bruke mitt eget navn på sosiale media, fordi jeg mener det jeg uttrykker meg om burde være min sak og ingen andres. Samtidig forstår jeg jo de som mener at diskusjonen blir bedre og holdes i bedre toner om man ikke er anonym - og dette er sikkert riktig. Det ser man i hvertfall fra andre diskusjonsfora.

 

Har det noen gang vært diskutert alternativer - slik at man kanskje kun lar brukernavn sees av de som faktisk er logget inn? Slik det er nå, kan hvem som helst finne alle deltagere via Google.  Det burde kunne være et fungerende kompromiss og en relativ enkel ting å implementere dersom man kunne velge å holde brukernavn skjult for folk som ikke er logget inn? Eventuelt at folk som ikke var logget inn, kun så et nick for de som foretrekker det?

 

Må si at det tok meg flere år før jeg begynte å delta på dette forum, hovedsakelig fordi jeg ikke ville legge ut navnet mitt. Selv om jeg i dag deltar og har stor glede av det, liker jeg fortsatt ikke tanken på det. Det burde ikke være slik at mine hobbyer er tilgjengelig for offentligheten, om jeg ikke selv vil det.

 

Så selv om jeg personlig ville foretrukket at det var helt anonymt, forstår jeg jo dem som mener det gir et bedre forum. Derfor skulle jeg gjerne sett et alternativ der brukernavn ikke ble vist - i hvertfall for dem som reserverte seg mot det, og dersom det var teknisk mulig.

 

Tar gjerne i mot synspunkter fra dem som er uenige med meg. (Det kunne jo også være såpass enkelt som at jeg ikke vil at hele verden skal se  eventuelle skrivefeil.)

 

 

 

Kanskje bedre å poste spørsmålet i rette instans? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ann-Mary Engum said:

 

Kanskje bedre å poste spørsmålet i rette instans? 

 

Så hva er rette instans?

 

Det er jo to helt adskilte spørsmål her.

 

!. Hva mener kundene (det vil si brukerne, altså oss) og der bør jo dette i høyeste grad være riktig forum.

2. Hva mener eieren/administrator, og hva er teknisk mulig for dem? Der kan jeg godt se at Spør Digitalverket kunne være et bedre sted å stille spørsmålet, men det svarer jo ikke på spørsmål 1.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Per H Skaug skrev:

 

Så hva er rette instans?

 

Det er jo to helt adskilte spørsmål her.

 

!. Hva mener kundene (det vil si brukerne, altså oss) og der bør jo dette i høyeste grad være riktig forum.

2. Hva mener eieren/administrator, og hva er teknisk mulig for dem? Der kan jeg godt se at Spør Digitalverket kunne være et bedre sted å stille spørsmålet, men det svarer jo ikke på spørsmål 1.

 

Du finner vel en epostadresse nederst her. 

https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene-discussion-forum-rules/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per

 

Dette er det rett forum, det er klart.

 

Jeg synes det er bra at alle som deltar her viser sin identitet. Det jeg ikke liker og forstår er hvorfor mine innlegg skal "selges" til Google. 

 

Mvh

Ivar

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar,

 

det er jo nettopp dette jeg ikke liker, og som også er forklart i ordensreglene som Ann-Mary postet (jeg limer inn det mest relevante fra ordensreglene)

 

Dersom du ønsker å delta i debatter på digitalarkivet.no, må du gi opplysninger om deg selv slik at de som er ansvarlige for tjenesten, kan se hvem du er. Navnet ditt blir også offentliggjort sammen med debattinlegget. Vi gjør oppmerksom på at dette kan føre til at søk på internett kan gi treff på navnet ditt også her. Det er ikke satt noen grense for hvor lenge debattinnleggene vil bli liggende tilgjengelige.

 

Jeg er sikkert i mindretall når det gjelder full anonymitet, og det kan jeg godt leve med, fordi det gir en bedre tone mellom deltagerne. Men jeg mener det absolutt er på sin plass med en diskusjon om hvorvidt brukernavn burde offentliggjøres. Dette burde ikke være en diskusjon mellom meg og arkivvesenet, snarere en diskusjon der brukerne kunne gi sin mening og eventuelt sammen henvende oss til Arkivvesenet for å få dem til å endre praksis. Er det kun meg som henvender meg eller ser dette som et problem, er det neppe noen grunn for Arkivvesenet å endre praksis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ivar Moe skrev:

Hei Per

 

Dette er det rett forum, det er klart.

 

Jeg synes det er bra at alle som deltar her viser sin identitet. Det jeg ikke liker og forstår er hvorfor mine innlegg skal "selges" til Google. 

 

Mvh

Ivar

 

Etter mi meining er det nyttig at både forumet og ulike slektssider er søkbare. Kva er vitsen med å bruke tid og krefter på å leite fram slektsinformasjon dersom ingen har nytte av det? Omvendt er det mange gonger at eg har spart meg for mykje arbeid ved å søkje på Google og finne trådar frå forumet eller frå Slekt og Data sitt forum der andre har diskutert dei same folka før.

 

Forresten, så har forumet til Slekt og Data lenge hatt den løysinga som trådstartar ynskjer seg.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Torbjørn Igelkjøn said:

 

Etter mi meining er det nyttig at både forumet og ulike slektssider er søkbare. Kva er vitsen med å bruke tid og krefter på å leite fram slektsinformasjon dersom ingen har nytte av det? Omvendt er det mange gonger at eg har spart meg for mykje arbeid ved å søkje på Google og finne trådar frå forumet eller frå Slekt og Data sitt forum der andre har diskutert dei same folka før.

Thorbjørn,

 

akkurat det er jeg helt enig med deg i. At informasjon er søkbart er bra for andre (som vi kanskje kan hjelpe), samt at vi også kan ha en like stor fordel av å søke på andre fora. Så der har Ivar og jeg et litt divergerende syn.

 

Jeg har ikke noe problem med at materialet jeg eventuelt legger ut er søkbart og derfor kan benyttes av "alle og enhver". Mitt problem er at jeg ikke liker at navnet mitt blir offentliggjort i den sammenhengen.

 

Men jeg forstår jo også dersom noen - kanskje i hovedsak mere "profesjonelle" krefter som kanskje vil publisere - kan være avventende med å legge ut innlegg dersom de er fritt tilgjengelig på Internett. Akkurat det er en debatt hvor jeg ikke har så mye å bidra med, selv om den kanskje også er like prinsipielt viktig for dem det gjelder.

 

Jeg er forøvrig klar over at Slekt og Data har en løsning i retning av det jeg etterlyser. Siden jeg ellers liker brukerforum veldig godt, synes jeg ikke det er grunn god nok for meg til å bytte, selv om jeg vel innimellom har vært inne på tanken. Men Arkivforum er vel så langt jeg ser det det beste stedet for slektshistoriske diskusjoner i Norge, i hvertfall er det helt klart det stedet jeg har hatt mest nytte av og også hvor jeg synes jeg fra tid til annen har noe å bidra med.

 

Dette er jo forøvrig en diskujon der det ikke finnes noe "riktig" svar, folk vil jo selvfølgelig ha forskjellig mening om disse momentene. Så dersom alle/de fleste andre mener det er best at det fortsetter som det er i dag, er det jo klart at det er det brukerne vil ha. Det kan jeg saktens leve med, selv om det ikke er det jeg foretrekker.

Endret av Per H Skaug
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kan forstå,  er dette med Google, som er allestedsnærværende på nettet til enhver tid og det er dritskummelt, det innrømmer jeg,men jeg forstår mindre at folk legger ut ting på foraene hvis de har paranoide tendenser, som man ser fra tid til annen. Nå kommer jeg nok raskt til å bli "arrestert" her, siden jeg brukte p-ordet. Dette var bare en strøtanke fra min side.

Mvh. Erik Lie, Namsos.

 

Endret av Erik Lie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Per H Skaug skrev:

Dette er jo forøvrig en diskujon der det ikke finnes noe "riktig" svar, folk vil jo selvfølgelig ha forskjellig mening om disse momentene. Så dersom alle/de fleste andre mener det er best at det fortsetter som det er i dag, er det jo klart at det er det brukerne vil ha. Det kan jeg saktens leve med, selv om det ikke er det jeg foretrekker.

 

Det er jeg 100% enig i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Erik Lie said:

Det jeg kan forstå,  er dette med Google, som er allestedsnærværende på nettet til enhver tid og det er dritskummelt, det innrømmer jeg,men jeg forstår mindre at folk legger ut ting på foraene hvis de har paranoide tendenser, som man ser fra tid til annen. Nå kommer jeg nok raskt til å bli "arrestert" her, siden jeg brukte p-ordet. Dette var bare en strøtanke fra min side.

Mvh. Erik Lie, Namsos.

 

Erik,

 

jeg vet ikke om det var myntet på meg, fordi jeg ikke liker at navnet mitt kan finnes rundt på nett? Jeg deltar gjerne på diverse fora og debatter, men om mulig foretrekker jeg å gjøre det anonymt. Selv om slektsforskning er en uskyldig hobby, ser jeg ingen grunn til at hvem som helst skal vite hva jeg driver med på fritiden.

 

Dersom andre mener at det er greit for dem, er det helt i orden for meg, jeg forstår bare ikke hvorfor det skal påtvinges oss som ikke liker dette. Det har ikke noe med paranoia å gjøre, bare hvordan man ser på deltagelse på sosiale media. Folk har forskjellige syn på hvor mye de vil legge ut, og det er selvfølgelig helt i orden for meg - men jeg synes jo også at det burde være mulig å delta i debatter uten at man nødvendigvis skal gjøre det i full offentlighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var ikke spesielt myntet på deg, det er bare det at det har vært andre brukere med så sterke motforestillinger på dette forumet, at det har hatt paranoide overtoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik,

 

jeg har sett en del av de motforestillingene før, og jeg kan jo være enig med deg i at noe av det grenset til det paranoide. Men samtidig har jo folk et forskjellig syn på hva man bør legge frem offentlig, og jeg synes jo det er synd dersom enkelte vil holde seg utenfor debatt-fora, om det er fordi man er paranoid eller bare forsiktig med detltagelse i offentlige diskusjoner.

 

Særlig fordi jeg ikke ser noen som helst logisk grunn for at navn på deltagere bør være offentlig. Jeg sier jo heller ikke at det skal være hemmelig, bare "litt mindre" offentlig. Er det forøvrig noen som vet fra tidligere debatter hvorfor arkivvesenet endte opp på dette synspunktet?

 

Jeg ser jo at dette delvis er beskrevet i personvernserklæringen på forum, der jeg har sakset det vesentlige under https://www.arkivverket.no/om-oss/hva-er-arkivverket/personvernerklaering

 

Men det er jo ingen ting her som begrunner hvorfor navnet skal være tilgjengelig for søkemotorer. Eller er det et krav i offentlighetsloven om at all kommunikasjon mellom offentlige instanser og privatpersoner skal være helt tilgjengelig for alle?

 

Offentlegheit og følsame opplysningar

Arkivverket er pålagd å fylgje offentleglova. Alle har rett til innsyn i dei dokumenta som skapast i kontakten mellom oss og publikum. Det betyr likevel ikkje at alle dokument er tilgjengeleg utan atterhald eller lasta opp på internett.

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Per H Skaug skrev:

Erik,

 

jeg har sett en del av de motforestillingene før, og jeg kan jo være enig med deg i at noe av det grenset til det paranoide. Men samtidig har jo folk et forskjellig syn på hva man bør legge frem offentlig, og jeg synes jo det er synd dersom enkelte vil holde seg utenfor debatt-fora, om det er fordi man er paranoid eller bare forsiktig med detltagelse i offentlige diskusjoner.

 

Særlig fordi jeg ikke ser noen som helst logisk grunn for at navn på deltagere bør være offentlig. Jeg sier jo heller ikke at det skal være hemmelig, bare "litt mindre" offentlig. Er det forøvrig noen som vet fra tidligere debatter hvorfor arkivvesenet endte opp på dette synspunktet?

 

Det er vel satt regler for brukerforumet. 

Og Arkivverket mener vel antagelig fremdeles at de samme reglene skal gjelde,siden de ikke er blitt endret. 

 

Forøvrig har jeg ikke sansen for "anonymitet" her på forumet. 

Men det er nå min mening. 

 

 

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ideen om løsning hvor brukernavn vises for de som er pålogget har mye for seg. Det er en slik løsning som jeg oppfatter etterlyses, og det blir fort en avsporing dersom vi i stedet drøfter full anonymitet. Veldig synd hvis forumet går glipp av gode spørsmål og oppklaringer fra gode dyktige slektsgranskere som er mer opptatt av sitt personvern enn det de fleste er.

 

Så behovet er vel at dette formuleres på en OK måte og presenteres for Arkivverket for utsjekk om gjennomførbarhet.

 

Vennlig hilsen Jarleif

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ann-Mary Engum said:

 

Det er vel satt regler for brukerforumet. 

Og Arkivverket mener vel antagelig fremdeles at de samme reglene skal gjelde,siden de ikke er blitt endret. 

 

Forøvrig har jeg ikke sansen for "anonymitet" her på forumet. 

Men det er nå min mening. 

 

 

 

 

 

Men Ann-Mary,

 

jeg argumenterer jo overhode ikke for anonymitet på forum, selv om jeg kanskje kunne foretrekke det rent personlig. Jeg tror tonen debattantene i mellom blir bedre av å bruke navn, så jeg har full forståelse for det.

 

Det jeg ikke liker er at navn skal være offentlig tilgjengelig, altså har jeg ingen ting i mot at navn kan sees for de som er innloggete, men jeg liker ikke at det sees av søkemotorer.

 

Ser forøvrig at Jarleif er inne på noe av det samme i innlegget som kommer rett før mitt. Da sender jeg en email til digitalarkivet@arkivverket.no, så får vi se om det blir en tilbakemelding.

 

Jeg vil forøvrig nesten "garantere" at det finnes dyktige folk som kunne hatt mye å bidra med, men som holder seg vekk fordi navnet blir søkbart. Det synes jeg er synd.

Endret av Per H Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det gamle Brukarforumet var nok formålet med å opprette forumet å få tilbakemelding fra brukere om digitalisert og søkbart materiale som ble lagt ut. At den gjensidige hjelpen brukerne kunne gi hverandre også avlastet statsarkivene var kanskje en bonus. 🙂  Arkivverket er en offentlig instans og det skulle forundre meg om dette med fullt navn blir endret på. Kan en kontakte Folkeregisteret, Statens trafikkstasjon, Kemneren med nick?

 

Jeg mener dette forumet er såpass innrettet på slektsgransking, at det er vanskelig å sammenlikne med annen offentlig debatt/ meningsytringer.  (Fra nyhetene om stengte kommentarfelt, får en vite at offentlig debatt ikke akkurat foregår i høflige og respektfulle former.) 

 

Naturlige hemninger mot å opptre uhøflig overfor andre, ser ut til å bli svakere ved anonym deltakelse. Det som særtegner dette forumet, er at hjelpere bruker av sin tid på å lete fram opplysninger som man i andre samfunn ellers vil måtte betale mye for. Ja, det er frivillig, men bør en ikke kunne forvente en høflig tilbakemelding fra de som har bedt om hjelp? 
 

Min erfaring er at de som aldri viser seg på forumet etter å ha blitt hjulpet, er personer som har anonymisert brukernavnet. (Fri og bevare meg for å måtte bruke tid på ‘Rambo’ og ‘Frøken nusselig’...! )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man absolutt vil være anonym så er vel det en mulighet ved å opprette en egen email bare for brukerforumet. F eks jeg lager meg en email addresse

khansen@yahoo.com eller noen ala det. I forumet heter jeg Karen Hansen, ingen vil egentlig vite at jeg heter Anne Hildrum.

Muligheten til å omgå finnes hvis det er viktig nok for en.

Ellers er jeg enig i at jeg ikke ser noen som helst årsak til at våre navn skal være offentlig tilgjengelig for hele verden bortsett fra forumet.

 

Nå vet jeg ikke hvilke muligheter Arkivverket har, de er vel litt avhengig av hva den innkjøpte programvaren kan gjøre.

Vi kan vel alle (innloggede) gå inn på de ulike personene her og se informasjon om dem, hvis man da der hadde et forkortet navn der for meg f eks abh,

og det var det som kom frem som navn her i forumet, og folk som var inne (innlogget) kunne trykke på mitt navn så fikk de opp mitt fulle navn.

så ville det dekke både anonymitet og fullt navn. Men om det er mulig vet jeg ikke, og ei heller om det ville løse problemet for

de som ønsker å være fullt anonyme, men de kunne bruke det første forslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamleforumet til Jan Oldervoll var det så vidt eg veit eit krav frå byrjinga av at deltakarane skulle gje opp fullt namn og epost. Då forumprogramvaren vart skifta ut slik at forumet vart slik ein kjenner det no var det mange som byrja å bruke anonymiserte namn. Det var då diskusjonar der mange av brukarane ynskte å halde på den gamle ordninga, medan andre ynskte ei oppmjuking. Konklusjonen var vel at det var fleirtal for å halde på regelen om fullt namn, og det vart då bestemt av Digitalarkivet at slik skulle det vere.

 

Ein vesentleg skilnad frå gamleforumet var at dette ikkje var søkbart via Google før konverteringa. Det at forumet er søkbart gjer at ein må vere litt meir påpasseleg med kva ein legg ut og ikkje, f.eks. når det gjeld å unngå diskusjon rundt nolevande.

 

Det er elles blitt meir vanleg dei seinare åra at det vert kravd fullt namn når ein kommenterer også i nettaviser og andre stader på nettet.

 

Elles har det vel aldri vore meininga at forumet skulle vere eit forum berre for slektsgranskarar, sjølv om det i stor grad er blitt slik. Forumet er for alle som vil diskutere kjeldemateriale i Digitalarkivet eller Arkivverket, eller emne som har ei naturleg tilknyting til dette. Andre tema som kan vere aktuelt å diskutere i eit slikt forum vil vere ting som har å gjere med fast eigedom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anne-Lise Hansen said:

I det gamle Brukarforumet var nok formålet med å opprette forumet å få tilbakemelding fra brukere om digitalisert og søkbart materiale som ble lagt ut. At den gjensidige hjelpen brukerne kunne gi hverandre også avlastet statsarkivene var kanskje en bonus. 🙂  Arkivverket er en offentlig instans og det skulle forundre meg om dette med fullt navn blir endret på. Kan en kontakte Folkeregisteret, Statens trafikkstasjon, Kemneren med nick?

 

Jeg mener dette forumet er såpass innrettet på slektsgransking, at det er vanskelig å sammenlikne med annen offentlig debatt/ meningsytringer.  (Fra nyhetene om stengte kommentarfelt, får en vite at offentlig debatt ikke akkurat foregår i høflige og respektfulle former.) 

 

Naturlige hemninger mot å opptre uhøflig overfor andre, ser ut til å bli svakere ved anonym deltakelse. Det som særtegner dette forumet, er at hjelpere bruker av sin tid på å lete fram opplysninger som man i andre samfunn ellers vil måtte betale mye for. Ja, det er frivillig, men bør en ikke kunne forvente en høflig tilbakemelding fra de som har bedt om hjelp? 
 

Min erfaring er at de som aldri viser seg på forumet etter å ha blitt hjulpet, er personer som har anonymisert brukernavnet. (Fri og bevare meg for å måtte bruke tid på ‘Rambo’ og ‘Frøken nusselig’...! )

Anne-Lise,

 

jeg er jo helt enig med deg i at debatten blir bedre om man ikke er anonym, derfor er det jo heller ikke det jeg etterlyser. Forstår jo også hvorfor offentlige instanser krever at det oppgis fullt navn. Om navn ikke er søkbare derimot, er en helt annen debatt.

 

1 hour ago, Anne Hildrum said:

Hvis man absolutt vil være anonym så er vel det en mulighet ved å opprette en egen email bare for brukerforumet. F eks jeg lager meg en email addresse

khansen@yahoo.com eller noen ala det. I forumet heter jeg Karen Hansen, ingen vil egentlig vite at jeg heter Anne Hildrum.

Muligheten til å omgå finnes hvis det er viktig nok for en.

Ellers er jeg enig i at jeg ikke ser noen som helst årsak til at våre navn skal være offentlig tilgjengelig for hele verden bortsett fra forumet.

 

Nå vet jeg ikke hvilke muligheter Arkivverket har, de er vel litt avhengig av hva den innkjøpte programvaren kan gjøre.

Vi kan vel alle (innloggede) gå inn på de ulike personene her og se informasjon om dem, hvis man da der hadde et forkortet navn der for meg f eks abh,

og det var det som kom frem som navn her i forumet, og folk som var inne (innlogget) kunne trykke på mitt navn så fikk de opp mitt fulle navn.

så ville det dekke både anonymitet og fullt navn. Men om det er mulig vet jeg ikke, og ei heller om det ville løse problemet for

de som ønsker å være fullt anonyme, men de kunne bruke det første forslaget.

 

Anne,

 

selvfølgelig finnes det muligheter for å lage en ny email adresse med falsk navn, så om jeg absolutt ville være anonym på forum er det jo som du sier ikke noe problem. Helt enig med deg der. Men det er vel de færreste av oss som tar så alvorlig på dette at vi vil gå til det skritt for et slektsforskerforum - det er jo ikke akkurat noe problematisk det vi bedriver her. Det endrer jo ikke det prinsipielle poenget her.

 

Det kunne jo også være såpass enkelt som du sier, at profilnavnet er en forkortelse eller et vilkårlig navn/nick, og at fulle navn vises i profilen. Dette finnes det helt sikkert en løsning på, dersom arkivvesenet har lov til til det i følge offentlighetsloven, og er villig til å gjøre endringer.

Endret av Per H Skaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kan kort nemne at det er mogeleg å skrive namnet i signaturen. Denne er ikkje synleg dersom ein ikkje er innlogga, og denne måten å gjere det på har vore eit slags kompromiss som har vore "godteke", sjølv om det ikkje er i samsvar med forumreglane om fullt namn som visningsnamn.

 

Signaturen er ikkje synleg når ein brukar mobilversjonen av forumet, og dette kan føre til at slike brukarar likevel får oppfordringar om å gje opp namnet sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Torbjørn Igelkjøn said:

Ein kan kort nemne at det er mogeleg å skrive namnet i signaturen. Denne er ikkje synleg dersom ein ikkje er innlogga, og denne måten å gjere det på har vore eit slags kompromiss som har vore "godteke", sjølv om det ikkje er i samsvar med forumreglane om fullt namn som visningsnamn.

 

Signaturen er ikkje synleg når ein brukar mobilversjonen av forumet, og dette kan føre til at slike brukarar likevel får oppfordringar om å gje opp namnet sitt.

 

Torbjørn,

 

dette alternativet er mer enn godt nok for meg. Men så er jeg vel såpass "lovlydig", at jeg helst ikke vil gjøre en slik endring uten at det faktisk er tillatt i følge ordensreglene. Har vel også hatt en følelse at dette blir mislikt av enkelte forumdeltagere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.