Gå til innhold
Arkivverket

Militær rulle fra Smålenske regiment


Vidar Maalen
 Del

Recommended Posts

Denne skriften er ikke min sterke side, men på Leerviig Søndre bodde Ole Olsøn. Navnene står på formen fornavn, patronym, og så følger opplysninger om bakgrunn/yrke. For Ole Olsøn, ser jeg at det står ...søn, men hva det står først er jeg mer usikker på. Han er ikke "Bondesøn" eller "Huusmandsøn", i alle fall, og naturligvis ikke Opsidder eller Huusmand. Det er brukt en annen skrifttype på gårdsnavnene, hvilket gjør det vanskeligere å sammenlikne bokstaver.

Jeg tror det starter med en E. Hvis du ser på Hallandsbye https://www.digitalarkivet.no/ru20111021660118

ser du en Daniel Lauritzen med samme betegnelse, og under ham Engelbret(?) Lauritzen, Opsidder. (Han kalles Ingebret i slektskrøniken: http://oursmallworld.org/1501 Irene Hebæk Forfedrebok.pdf

Det eneste ordet jeg kan komme på som passer sånn nogenlunde er Enckesøn, altså enkesønn. Ordet brukes i et av folkeeventyrene våre, og skal forekomme i militære ruller, jfr.
"Ture Vernersen nevnes ikke i manntallet i 1666 og har vel kommet utenbygdsfra. Tures bror, Bjørn Vernesen f. ca 1623, var husmann på Glemmestad i 1666. Ture står oppført som del av legd nr. 29 i 1697, ett år etter at han døde, men sønnen Erik står også oppført som enkesønn og han eier 2 fjdr. odelsgods i Glemmestad. Det var skifte etter Ture på Glemmestad i 1698.
Kari er nevnt i legd nr. 16 i militærrullene for Toten 1700 som Enken Glemmestad sammen med sønnen. Om hennes sønn Erik står det i 1700 at han er "Enchesøn som bruger gaard for hind", altså at han driver garden for sin gamle mor, enken."  

http://helenaslekt.wikidot.com/ture-vernersen-glemmestad-1544

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Bøen Søndre står det "Ingen", men på Bøen Nordre var det 4 stykker: Ola, Niels, Anders og Søfren.
Søfren hadde Corneliussøn til patronym, og var Huusmand, 36 år.

Niels mener jeg hete Trulsøn, var Huusmandsøn og 25 år.

Anders kom fra Sverrig (Sverige?), de to foregående fra Aremark. Anders var 18 år og Huusmandsøn. Jeg tolker patronymet som Thoresøn men er slett ikke sikker.
Ola var 24 år og fra ...ingdalen. Jeg tror han var Tienistdreng. Patronymet er jeg høyst usikker på, selv om jeg ser flere med samme patronym i rullen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Inger Hohler skrev:

 på Leerviig Søndre bodde Ole Olsøn. ... For Ole Olsøn, ser jeg at det står ...søn,

 

Ja, det står Enckesøn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bedre sent enn aldri? Et forsøk:

 

 

Leervig søndre:     Ole Olsøn Enckesøn | 28 | Aremarck | Ejer Odel

 

Bøen Nordre:        Ole Halfvordsøn tienistdreng | 24 | Eerigdalen(?)

                                 Niels Trulsøn huusmandsøn | 25 | Aremarck

                                 Anders Thoersøn huusmandsøn | 18 | Sverrig

                                 Søfren Corneliusøn huusmand | 36 | Aremarck

 

Strøem:                 Svend Stenersøn tienistdreng | 24 | Aremarck

                               Joen Hafvordsøn tienistdreng | 20 | Øyemarck(?)

                               Thoer Halfvordsøn bondesøn | 16 | Øyemarck(?)

 

Bøen søndre:       Ingen

 

 

Mvh

 

 

Endret av Even Stormoen
EDIT: Opplysninger Ole Olsøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Bøen Nordre:        Ole Halfvordsøn tienistdreng | 24 | Eerigdalen(?)

                            

 

 

 

Ole Halfvordsøn tienistdreng / 24 / Eningdalen

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Even Stormoen skrev:

 

                               Joen Hafvordsøn tienistdreng | 20 | Øyemarck(?)

                               

 

Beklager tastesnubling, skal selvsagt være HaLfvorsøn.

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.