Gå til innhold
Arkivverket

Ole olsen Dille


Roger Hardy
 Del

Recommended Posts

Datoen som står utfor Ole Olsen Dilles gjeld på side 772 ser ut til å være 07. juni 1736.

Gjelden var på 13 daler. Tror det står "Skyldig for laante" [utydelig] "og Contante" Peng(?)
Jeg leser Ole Olsen Dilles Enche på side 773 høyre kolonne omtrent midt på, men det har du kanskje allerede  sett? 

 

Jeg tror det på s. 772 ble skrevet 11. oktober 1737, ut fra hva som står på side 771.

Antagelig dreier det seg om dødsboet etter Joachim Friderich Møller.

https://www.digitalarkivet.no/sk20090209610327 s. 265, høyre kolonne fra toppen.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Inger Hohler skrev:

Datoen som står utfor Ole Olsen Dilles gjeld på side 772 ser ut til å være 07. juni 1736.

Gjelden var på 13 daler. Tror det står "Skyldig for laante" [utydelig] "og Contante" Peng(?)
Jeg leser Ole Olsen Dilles Enche på side 773 høyre kolonne omtrent midt på, men det har du kanskje allerede  sett? 

 

Jeg tror det på s. 772 ble skrevet 11. oktober 1737, ut fra hva som står på side 771.

Antagelig dreier det seg om dødsboet etter Joachim Friderich Møller.

https://www.digitalarkivet.no/sk20090209610327 s. 265, høyre kolonne fra toppen.

Tusen takk, Enche blir vel da enke, som sikkert ble sittende igjen med gjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fikk det nok ikke så greit, nei. Hvis du er interessert i hva som skjedde håper jeg noen annen kan gjøre enbedre jobb med oversettelsen enn jeg.
Ole Olsen Dilles Encke mødte og tilstod(?) sei Sl:(? for Salige) Mands gjeld af [utydelig] 13 rd [? for riksdaler]

hvorfor(?) hun(?) ... og så oppfatter jeg resten som om hun har problemer med å gjøre opp gjelden, og at det står fleredetaljer om dette nedover.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Inger Hohler skrev:

Hun fikk det nok ikke så greit, nei. Hvis du er interessert i hva som skjedde håper jeg noen annen kan gjøre enbedre jobb med oversettelsen enn jeg.
Ole Olsen Dilles Encke mødte og tilstod(?) sei Sl:(? for Salige) Mands gjeld af [utydelig] 13 rd [? for riksdaler]

hvorfor(?) hun(?) ... og så oppfatter jeg resten som om hun har problemer med å gjøre opp gjelden, og at det står fleredetaljer om dette nedover.

 

Hei, da er du på side 773, cirka 1/3 ned i høyrekollone - ikke sant?

Jo det ville vært flott å få oversatt den delen også, Det var ikke lett.

Det virker som om gjelden er ført opp på side 772, så følger etterhvert saksbehandling og enken møter opp og vedkjenner seg gjelden etter sin mann på side 773.

Ole Olsen Dille dukker opp igjen på side 777 (se innlegg Ole Olsen Dille (2), disse er sannsynligvis samme sak??)

Takk for bidraget ditt så langt.

hilsen

Roger Hardy

Endret av Roger Hardy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det dreier seg om hele avsnittet som har overskiften Ole Olsen Dilles... ned til Simmon Bendixen.

Jeg får bare til bruddstykker, á la

"og gield efter hændes Sl:(?) Husbonde, som befinder(?) "

Synes jeg leser noen om sorenskriver. men klarer ikke å få med navnet.

Borchgrevinks navn står der, selvsagt.
Jeg mener også det står, like før Simmon Bendixed,

"da bemeldte Capital og Kontans(?) beløber sig til 14 rd-2-4 [skilling]

som for ..."

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.