Gå til innhold
Arkivverket

Gammel gullring med Våpenskjold


Tore Lian
 Del

Recommended Posts

7 timer siden, Tore Lian skrev:

Denne gamle solide gullringen  båret av forfedre har ett våpenskjold.

Kan det være noen som vet hvor dette våpenskjoldet har / har hatt sin tilhørighet ?

Solid gullring med Våpenskjold.jpeg

 

 

Tore Lian,

 

Bildet du har lagt ut synes å være et utsnitt fra et maleri. Kan du fortelle hvilket maleri du har tatt bilde av, kanskje også legge ut et bilde av hele maleriet?

 

Hvor befinner maleriet seg (museum eller privat eie) og hvem er avbildet?

 

Du må med andre ord bidra med endel mer informasjon knyttet til ditt spørsmål, så det kan være mulig å hjelpe deg videre.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Grethe Flood skrev:

Har du navn på noen av forfedrene, som har båret ringen? 

 

Nei dessverre det er jeg svært usikker på.

Men lurer spesielt på hva "våpenskjoldet" symboliserer, og hvor det kan komme fra.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore,

 

et spørsmål som kanskje kunne være nyttig, er hvor ringen kommer fra, det vil si hvem som har eide den så langt du vet. Du sier jo at den kommer fra noen av forfedrene dine, så da må den jo ha vært arvet fra noen? Det kunne sikkert være nyttig, både for å finne ut hvor den kommer fra, hvor gammel den er og hvor i landet (eller utlandet) den kommer fra.

 

Forøvrig var det jo et mye tydligere bilder, så om det er noen aktive heraldikere her kan de sikkert komme med innspill.

 

Det kan jo også være du kan finne noen kilder som er verdt å se igjennom i litteraturlisten som er gjengitt her" https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Slektsvåpen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar/ kommentarer.

Bakgrunnen for mitt innlegg er en forespørsel fra en slektning i USA.

Hennes farfar emigrerte til Usa helt først på 1900 -tallet. Goldrush Fairbanks Alaska.  Vi har felles forfedre.

De kommer fra Valdres og her har vi røtter langt tilbake til middelalderen.

Valdres har jo i gammel tid vært bosted for Norges adelspersoner i generasjoner tilbake i tiden,

men jeg har imidlertid her dessverre ingen konkrete/kjente  personer å vise til.

Jeg har heller overhodet ingen kunnskap om heraldikk, men min første tanke når jeg så bilde av denne signet-ringen var Frankrike, dette pga fargene, rødt, blått og hvitt.

I tillegg har våpenskjoldet en krone på toppen. Frankrike hadde konge( siste konge) frem til 1848, det var Napoleon, da ble han keiser. Denne signet-ringen kan jeg tro kanskje er enda eldre.

Min slektning i Usa har også franske aner og dermed kan ringen  kanskje komme ifra Frankrike......???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore,

 

så din slektning vet altså ikke hvor eller hvem hun har arvet ringen fra? Det kan jo selvfølgelig være et gammelt arvestykke, men det kan jo også være at noen har kjøpt den fordi det er en pen ring, og at den deretter har gått i arv.

 

Om den har vært et arvestykke i familien, virker det kanskje mere sannsynlig at den kommer fra Frankrike. Det er sikkert mange med slekt fra Valdres som har Semeleng eller andre bondearistokrater i familien, men det betyr ikke derfor at det har vært flust med gull signetringer som arvegods. Skulle noen ha arvet en slik ring fra en adelsslekt i Valdres, ville familien sikkert ha vært klar over familietilkoblingen.

 

Jo mere du kan si om hennes familie bakover (kanskje både i Norge og/eller i Franskrike), jo enklere kan det vel bli å identifsere ringen. Din slektning vet kanskje noe om hvordan ringen har blitt arvet?

Endret av Per.H.Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen stempler e.l. inni ringen eller annet sted?

 

Jeg synes det er en merkelig ring.

For meg så ser det ut som fargene? er lagt oppå "gullkulene". Se høydeforskjellen.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, har nå sendt en forespørsel til Norsk Heraldisk Forening, så kanskje det kommer noe derifra.

Forøvrig har ringen en inskripsjon og det er :

"Solid gold"

Det kunne jo tyde på at den er laget i Amerika ? Og kanskje "gullkulene" skal forestille gullklumper som igjen skal symbolisere at eieren lette etter/fant  gull i Alaska ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Cappelen, tidligere formann i Norsk Heraldisk Forening og landets fremste innen faget, har funnet løsningen. Ringen viser Hawaiis kongevåpen:

https://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Royal_Coat_of_Arms_of_the_Kingdom_of_Hawaii.svg 

 

  • Liker 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det sannelig ut som at vi iallefall vet hva ringen symboliserer, og den kan jo faktisk også være gammel.

Kongedømme på Hawaii opphørte vel på  1880 - tallet. 

Så kan det videre bare spekuleres på hvordan den kom eieren i besittelse😉 

Mange takk for deltagelse i å løse denne "gåten"

 

Tore

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, knut fasting skrev:

Og ringen er neppe av gull.....

 

Når denne ringen er laget av 14 karat gull så er det en gullring. Punktum. Og slike Hawaiian Golden Crest-ringer lages også i 16k og 18k gull, mao. enda mer gull i legeringen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være en turistsouvenir av noe underlødig kvalitet, det kjøpes jo tonn av tull i turistfellene rundt omkring. Punktum må nok settes etter et besøk hos en gullsmed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.