Gå til innhold
Arkivverket

Valentin blant dine aner?


Are S. Gustavsen

Recommended Posts

På 20.2.2020 den 0.07, Lars.O.Wangensteen skrev:

Fra fangeprotokollen Tugthuset i Christiania 1750-1756

valentin.jpg

 

 

Lars Ove,

 

Kan denne Valentin identifiseres noe nærmere? Hva annet vet du om ham?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei 🙂

 

Jeg har en Niels (Nils) Valdemar Valentin i slekta mi. Han kom fra Danmark, men der finner jeg han bare som Niels Valdemar Andersen, som han også ble døpt. Så han må ha tatt navnet Valentin før han kom til Norge og giftet seg i 1888. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo fire månadar sidan valentinsdagen no, men sidan tråden kom opp ...

 

Eg har ein ste-tipp-tipp-tipp-tipp(-tipp)-oldefar som heitte Valentin Halvorsson. (Kona hans er fleire plassar i anetavla, med ulike tipp-tal.)

Han var fødd i Høyvika i Kinn prestegjeld i 1713 og gifta seg i 1746 med mi formoder, enkja Brite Matsdotter (f. Hafstad i Førde, som gift hadde ho vore busett på garden Naustdal i Naustdal).

Valentin hadde same året fått gjestgivarrett i Nyttingnesholmen i Kinn.

 

Noka valentinsk lykke blei det ikkje for dei; dei flytta frå kvarandre etter eit års tid -- ikkje så vanleg midt på 1700-talet?

 

Valentin sat som gjestgivar til han døydde; det var skifte etter han i 1755 til faren Halvor Henriksson Høyvik og enkja Brite Matsdotter Naustdal. Faren overtok gjestgivarstaden, men selde han ut av familien.

Endret av Torodd Kinn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så hadde han ein uekte son som heitte Abraham Valentinson, som "blev tilstaaet at skulle have af boet", kreditor #41 i skiftet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bygdeboka ”Gardar og slekter i Vestre Slidre” nevner en Faltin Landsrud som var bruker der i en mannsalder fra 1615. Han var visstnok eier av hele gården samt 9 skinn i N. Rudlang i Ulnes. En Faltin Halvorsen overtok bruket Øde omkring 1690. Fra slutten av 1600-tallet og utover 1700-tallet er det en del forekomster av navnet i Vang og i den nordlige delen av Aurdal. Ingen av dem er så langt funnet som en av mine mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bidrag til et gammelt diskusjonsemne

 

Faltin Steffensen 40 år, f ca 1624, var husmann på Enger i Jevnaker på Hadeland i manntallet 1664. Det må helst ha vært på plassen Engerhaugen. Faltin Engerhaugen betaler tiende 1665/66 og 1668. Faltin nevnes ikke seinere?  Ei Berte Faltinsdtr f ca 1645 begraves i Jevnaker 30.10 1723, 78 år. Det kunne evt. være ei datter.

 

Jeg tror han har gitt navn til matrikkelgarden Faltensrud - Falteinsrud, Gnr. 132, nabogarden til Enger. Garden ble på 1660-tallet kalt Eriksrud, også skrevet Ensrud. Det var en ødegard som på begynnelsen av 1600-tallet var eid og brukt av bonden på Enger. Så ble eierskapet stykket opp. En del kom tilbake til Enger, og av dette har noe blitt til Ødegarden og Engerhaugen. Og en del (1/4) ble til garden Faltensrud. I 1723 føres garden som rydning, skyld 2 lp. Sjøleie fra 1708.

 

En rekke familier har brukt Faltensrud som familienavn, men det er ikke i bruk nå.

 

Se lenke til Oluf Rygh om Faltensrud/Falteinsrud.

https://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_visetekst.prl?s=n&Vise=Vise&KRYSS72906%4016624=on

 

Navnet er opp gjennom årene skrevet på svært mange andre måter, bl. a. Fallentinsrud, Faltingsrud, Valintinsrud, Vallingtingsrud, Phaltentinsrud oa

 

Det er ikke ofte at vi i Norge kan spore navnet til en matrikkelgard tilbake til en kildebelagt person. Men noen forfar for meg er han ikke

 

Hilsen Per Jacob Desserud, Ålesund

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2020 den 16.27, Edith M Toft skrev:

Jeg har mange Valentin, Walentin, Falentin i mitt slektstre. De yngste av disse er født på Vibrandsøy i Haugesund, mens forfedrene

kom fra Stjernerøyene. Før det er de fra Ænes i Kvinnherad.

 

Her snakker du kanskje om f.eks. lensmann Valentin Børgesen Aubø (c1651-1717) fra S(t)jernarøy, som muligens var oldebarn av Olav Bagge (?) på Valen i Kvinnherad ?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Marte Valentinsdatter i mitt slektstre. Hun var gift med presten Tyge Jensen i Drangedal og levde på begynnelsen av 1600tallet. Tyge var fra Holla og studerte til prest i Rostock, men det er uklart hvor Marte kom fra. De hadde sønnen Peder Fineid som er opphavet til Fineidslekta i Drangedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2020 den 16.27, Edith M Toft skrev:

Jeg har mange Valentin, Walentin, Falentin i mitt slektstre. De yngste av disse er født på Vibrandsøy i Haugesund, mens forfedrene

kom fra Stjernerøyene. Før det er de fra Ænes i Kvinnherad.

 

Det må være samme slekten som jeg har arbeidet med siste måneden. Hjelper en Amerikaner som kom litt feil ut på sitt tre. Nå er det på plass

og han skal til Sjernøyene. Fant noen Valentin der forrige uke 🙂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Hanne W. Ringseth skrev:

Det må være samme slekten som jeg har arbeidet med siste måneden. Hjelper en Amerikaner som kom litt feil ut på sitt tre. Nå er det på plass og han skal til Sjernøyene. Fant noen Valentin der forrige uke 🙂


Kunne du kanskje gjengi her den Valentin-linjen du fant på Sjernarøyene, ev. bakover mot Valen i Kvinnherad ?

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Per Nermo skrev:


Kunne du kanskje gjengi her den Valentin-linjen du fant på Sjernarøyene, ev. bakover mot Valen i Kvinnherad ?

 

Jeg fant Valentin Børgesen Aubø, født ca. 1651, Valentin Valentinsen Fister, Valentin Pedersen Talgøe (Talgje), Fartegn Olavsen Bagge som også kalte seg Valentin Olsen Bagge. Jeg fikk rettet opp i slekstreet til mannen fra USA, men han googlet rundt og fant et slektstre på nett av familien på 400 A4 sider, så jeg sjekket fort over. Det var flott arbeid og ingen vits i at jeg gjorde jobben en gang til 🙂 Men fikk slektstavlen med ham. om det gikk til Kvinherrad vet jeg ikke, dette er egentlig et område jeg er lite kjent i. Eneste jeg stusset på er mannen med Baggenavnet som visstnok gikk til Ænes, og som jeg lurer på kan komme fra Bagge ætten i Nordfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hanne W. Ringseth skrev:

Jeg fant Valentin Børgesen Aubø, født ca. 1651, Valentin Valentinsen Fister, Valentin Pedersen Talgøe (Talgje), Fartegn Olavsen Bagge som også kalte seg Valentin Olsen Bagge. ....

 

Takk, Hanne !

Kunne du supplere med leveår (og ev. ektefelle) for de Valentin'ene du nevner her ?

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Per Nermo skrev:

 

Takk, Hanne !

Kunne du supplere med leveår (og ev. ektefelle) for de Valentin'ene du nevner her ?

 

Valentin Børgesen Aubø. født ca. 1651, ingen ektefelle på ham men foreldrene var Børge Kristofferesen Aubø og Birgitte Fartegnsdatter Bagge.

Valentin Valentinsen Fister har jeg ingen årstall på, han ble gift med Kari Asgautsdatter, de fikk datteren Inger Karina Valentinsdatter Fister, født 1810.

Valentin Pedersen Talgøe, født 6 juli 1842, har ikke navn på ektefelle.

Fartegn Olavsen Bagge, (Valentin Olavsen Bagge) født ca. 1570 gift med Cesilie Jakobsdatter Byre, født ca. 1591. fartegn ble født på Valo, Fjelberg i Hordaland.

Kan den slekten ha forbindelse til Bagge slekten i Sunnfjord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hanne W. Ringseth skrev:

Valentin Børgesen Aubø. født ca. 1651, ingen ektefelle på ham men foreldrene var Børge Kristofferesen Aubø og Birgitte Fartegnsdatter Bagge.

Valentin Valentinsen Fister har jeg ingen årstall på, han ble gift med Kari Asgautsdatter, de fikk datteren Inger Karina Valentinsdatter Fister, født 1810.

Valentin Pedersen Talgøe, født 6 juli 1842, har ikke navn på ektefelle.

Fartegn Olavsen Bagge, (Valentin Olavsen Bagge) født ca. 1570 gift med Cesilie Jakobsdatter Byre, født ca. 1591. fartegn ble født på Valo, Fjelberg i Hordaland.

Kan den slekten ha forbindelse til Bagge slekten i Sunnfjord?

 

Flott !

 

Har du foreldrene til følgende :

  1. Valentin Valentinsen Fister  (gift med Kari Asgautsdatter) 
  2. Valentin Pedersen Talgøe   (født 6. juli 1842)
Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Per Nermo skrev:

 

Flott !

 

Har du foreldrene til følgende :

  1. Valentin Valentinsen Fister  (gift med Kari Asgautsdatter) 
  2. Valentin Pedersen Talgøe   (født 6. juli 1842)

 

Nr. 2. Valentin Pedersen Talgøe, født 1842, foreldre: Peder Pedersen Talgøe, født 1804 og hustru Inger Karina Valentinsdatter Fister, født 1810.

Opplysningen er fra Sjernarøy bygdebok bind 1, side 480.

 

Nr. 1. har jeg ikke foreldre på, men han er far til Inger Karina Valentinsdatter Fister.

 

Er rimelig ukjent område for meg, så har 2 bygdebøker for Finnøy og en for Kvitsøy på lån fra Biblioteket.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valentin Børgesen     Aubø   (bosatt på Tjul eller Talgje, Sjernarøyene) sin sønn

Valentin Valentinsen Talgje  (c1681-1747)  på Tjul  ble gift 2. gang i 1740 med  Agnete Katrine Hansdatter Godtzen (1697-1780) fra Nedstrand.

 

Kronologisk kunne sistnevnte ektepar 'passe' som foreldre til en

'Valentin Fister'  (f. rundt 1740)  som far til den omtalte

Valentin Valentinsen Fister  (f. rundt 1775 ?)  (gift med Kari Asgautsdatter)    (disses datter: Inger Karina Valentinsdatter Fister, f. 1810).

 

(Fister ligger på fastlandet rett inn for Sjernarøyene)

 

 

Tillegg:

 

Såvidt jeg kan se har bygdeboka for Sjernarøy ikke 'tatt med'  dette angivelige ekteskap nr. 2  (i 1740)  for 

Valentin Valentinsen Talgje  (c1681-1747)  på Tjul, med Agnete Katrine Hansdatter Godtzen (1697-1780) fra Nedstrand.

 

Dette gjør jo at jeg blir sterkt i tvil mht. mitt 'forslag' ovenfor om at en ev. 'Valentin Fister' (f. rundt 1740)  kunne være sønn i dette ekteskapet.

 

Dessuten skal det 'allerede' være født en sønn Valentin Valentinsen  (f. 1707)  i 

Valentin Valentinsen Talgje  (c1681-1747)  på Tjul  sitt 1. ekteskap  (ca. 1707)  med Ida Sofie Mathiasdatter Tanche, f. 1685, grl.l. 2 Okt 1736

(5 barn: Valentin, Janike, Maren, Børge, Kristine Sofie).

 

Da blir spørsmålet :  - Er det noen som kjenner opphavet til omtalte  Valentin Valentinsen Fister  (f. rundt 1775 ?), gift med Kari Asgautsdatter ?

 

Endret av Per Nermo
Endret Valentin Valentinsen f. c1681 sitt 'etternavn' fra Aubø til Talgje (der faren bodde)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2023 den 13.27, Hanne W. Ringseth skrev:

.....

Valentin Valentinsen Fister har jeg ingen årstall på, han ble gift med Kari Asgautsdatter, de fikk datteren Inger Karina Valentinsdatter Fister, født 1810.

.....

 

Jeg har foreløpig kommet fram til at den Valentin Valentinsen Fister som iflg. Hanne ble g. m. Kari Asgautsd. og fikk datteren Inger Karina Valentinsd. Fister (f. 1810)

 

muligens kan være identisk med den Valentin Valentinsen Fister som ble døpt i Sjernarøy 14/10-1781

og som i 1801 var i tjeneste hos sin mormor Kari Halvorsd. på Fister Nedre.

 

Denne Valentin er sønn av Valentin Valentinsen Aubø (1746-1820 Foldøy),

som i 1784 var bosatt på Skjelsnes, Sjernarøy og i 1793 kjøpte Foldøy i Jelsa.

Sistnevnte ble 2/7-1780 gift med Kari Pedersd. Fister, d. av Peder Ormson på Midt-Fister og Kari Halvorsd.,

som i 1801 er g. pånytt (29/9-1785) m. Bjørn Valentinsen Aubø f. 1760 (en bror av foran nevnte Valentin f. 1746).

 

Er det noen som gidder å kommentere, eller som ev. kan bekrefte denne antakelsen ?

 

Kjennes herkomsten til Valentin's hustru Kari Asgautsdatter ?

Hun er f. ca. 1785, og altså mor til Inger Karina Valentinsdatter Fister (f. 1810), som ble

g. m. Peder Pedersen på Talgje, Sjernarøy (f. 1804) og mor til Valentin Pedersen Talgøe, f. 6. Juli 1842.

 

Kan Kari Asgautsdatter være en søster av Dorthe Sofie Asgautsdatter Norbø (1768-1844) fra Finnøy ?

Sistnevnte ble g. 6/8-1788 med Peder Olson Talgje (1764-1832 Sjernarøy), sønn av Ola Ormson Midt-Fister (c1736-c1782) og Marta Bjørnsdatter Hovda (1740-1787).

 

Dorthe Sofie Asgautsdatter Norbø (1768-1844) og Peder Olson Talgje (1764-1832) var foreldre til ovennevnte Peder Pedersen Talgje, som var g. m. Inger Karina Valentinsdatter Fister.

 

Dersom Kari og Dorthe Sofie Asgautsd. var søstre så var mao. sistnevnte ektepar søskenbarn.

I så fall må det vel ev. foreligge en kongelig bevilling til inngåelse av giftermålet (12. juli 1836).

 

Kilde: Bygdebøker for Sjernarøy og Jelsa.

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2023 den 14.54, Hanne W. Ringseth skrev:

 

Jeg fant Valentin Børgesen Aubø, født ca. 1651, Valentin Valentinsen Fister, Valentin Pedersen Talgøe (Talgje), Fartegn Olavsen Bagge som også kalte seg Valentin Olsen Bagge. Jeg fikk rettet opp i slekstreet til mannen fra USA, men han googlet rundt og fant et slektstre på nett av familien på 400 A4 sider, så jeg sjekket fort over. Det var flott arbeid og ingen vits i at jeg gjorde jobben en gang til 🙂 Men fikk slektstavlen med ham. om det gikk til Kvinherrad vet jeg ikke, dette er egentlig et område jeg er lite kjent i. Eneste jeg stusset på er mannen med Baggenavnet som visstnok gikk til Ænes, og som jeg lurer på kan komme fra Bagge ætten i Nordfjord.

 

 

Hanne,

 

Jeg har vanskelig for å se hvordan du kan oppfatte navnene Fartegn og Valentin som ett og samme. Hva er kilden til denne sammenkoblingen?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Are S. Gustavsen skrev:

 

 

Hanne,

 

Jeg har vanskelig for å se hvordan du kan oppfatte navnene Fartegn og Valentin som ett og samme. Hva er kilden til denne sammenkoblingen?

 

Mvh Are

Nå leverte jeg bøkene i retur til Biblioteket i dag, så får ikke sjekket, men mulig det står i denne boken som jeg har lagt inn som kilde på personen: Finnøy Gard og ætt, Bind III, side 367. Om ikke så er det i en slektsrapport jeg fikk fra USA som er skrevet av  Geir-Arne Helgeland, som referanse til denne personen har han brukt føgende kilder 103. E. Bakkevik, Sunnhordland-slekter bind II (3. opplag utgjeve i 1984), (foreldre: side 147). .... Lars Viland, Viland - ei slekt fråØlen (utgjeve i 1994), side 144. .... A. Havnelid, Kvinnhera 5; Allmensoga, gards- og ættesoga for Eid og Fjelberg (1992 © Kvinnheradkommune.), side 30.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.