Gå til innhold
Arkivverket

Amedias digitaliserte aviser til Nasjonalbiblioteket


Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Amedia og Nasjonalbiblioteket har inngått en avtale som innebærer at over 500 000 digitaliserte aviser nå blir fritt tilgjengelige på NB. Det omfatter 73 lokalaviser, samt 46 av deres forløpere. Avtalen innbærer også at framtiden er sikret, avisene vil kontinuerlig bli lagt ut 15 år etter utgivelsesdatoen. Bra jobba!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er svært bra. Då får ein håpe at Nasjonalbiblioteket også prioriterer jobben med å skanne desse avisene, slik at avishistorikken vert mest mogeleg komplett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse avisene blir tilgjengelige etter den nye avtalen:

· Agder

Akershus Amtstidende, med forløperen

o Follo Tidende

Arbeidets Rett / Mauren

Aura Avis

Aust-Agder Blad, med forløperne

o Nedenæs Amtstidende

o Adressetidende for Risør, Tvedestrand og omegn

Avisa Nordland, med forløperne

o Nordlandsposten (1887–2002)

o Nordlands Framtid (1945–2002)

o Nordlands Amtstidende

o Saltens Fremtid

Bergensavisen, med forløperne

o Bergens Arbeiderblad (1927–1991)

o Bergens Social-Demokrat

Bygdeposten

Bygdebladet Randaberg og Rennesøy

Dalane Tidende

Drammens Tidende, med forløperne

o Drammens Tidende og Buskeruds Blad

o Drammens Tidende (Drammen: 1845–1960)

o Buskeruds Blad

Eikerbladet

Enebakk Avis

Finnmark Dagblad, med forløperne

o Vestfinnmark Arbeiderblad

o Vestfinnmarkens Socialdemokrat

Finnmarken, med forløperne

o Vadsø Arbeiderblad

o Finnmark Folkeblad

o Finmarken

Finnmarksposten, med forløperen

o Vestfinnmarken

Firda

Firdaposten

Fredriksstad Blad, med forløperen

o Ugeblad for Fredrikstad og Smaalenens amt

Fremover

Gjengangeren, med forløperen

o Nordstjernen

Gjesdalbuen

Glåmdalen, med forløperen

o Kongsvinger Arbeiderblad

Hadeland

Halden Arbeiderblad, med forløperen

o Fredriksten

Hardanger Folkeblad

Haugesunds Avis

Helgelendingen, med forløperen

o Helgeland Arbeiderblad

Indre Akershus Blad, med forløperen

o Indre Akershus

Jarlsberg, med forløperen

o Holmestrandsposten

Jærbladet

Kragerø Blad Vestmar, med forløperne

o Kragerø Blad

o Vestmar

o Kragerø Tidende

o Kragerø Blad (I)

Kvinnheringen

Laagendalsposten

Lierposten

Lofot Tidende

Lofotposten, med forløperen

o Lofotens Tidende

Lyngdals Avis

Moss Avis

Nordhordland

Nordlys, med forløperen

o Folkeviljen

Nordstrands Blad, med forløperen

o Nordstrand-Østre Aker Blad

Oppland Arbeiderblad

Porsgrunns Dagblad

Rakkestad Avis, med forløperen

o Østfold Bygdeblad

Rana Blad, med forløperne

o Dunderlandsdølen

o Helgelands Fremtid

Ringerikes Blad

Ringsaker Blad

Rjukan Arbeiderblad

Romerikes Blad, med forløperen

o Akershusingen

Røyken og Hurums Avis, med forløperen

o Hurumposten

Sande Avis

Sandefjords Blad, med forløperne

o Sandefjords Tidende

o Sandefjords og Sandherreds Tidende

Sandnesposten

Sarpsborg Arbeiderblad, med forløperen

o Den Nye Tid (Sarpsborg)

Smaalenenes Avis, med forløperne

o Øvre Smaalenene

o Indre Smaalenenes Avis

o Askims avis

Sogn Avis

Solabladet

Solungavisa

Strandbuen

Svelviksposten

Telemarksavisa, med forløperne

o Telemar Arbeiderblad (Skien)

o Telemark Social-Demokrat

Telen

Tidens Krav, med forløperne

o Kristiansundsposten

o Møre Folkeblad

Tvedestrandsposten

Tønsbergs Blad

Varingen

Vestby Avis

Østlandets Blad, med forløperen

o Øieren

Østlands-Posten

Østlendingen

Øyene

Ås Avis

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

 

Firda

Firdaposten

 

Ser ein på Firdaposten som eksempel, så ligg det berre ute aviser frå og med 2008. Då er avtalen lite hjelp i.

https://www.nb.no/search?mediatype=aviser&series="Firdaposten"

Men Firdaposten/Amedia har sjølv lagt ut avisene frå oppstarten i 1948 og fram til i dag. Eg håpar at avtalen også inneber at Amedia-avisene kan overføre sine skanna aviser til Nasjonalbiblioteket slik at dei vert tilgjengelege der.

 

Ser ein på Firda, så har nb.no aviser utgåvene frå 1917 til 1949, samt 2008 ->, medan avisa sjølv har ute komplett avisarkiv frå 1917 og fram til i dag. Og avisene til og med 1949 er no tilgjengelege hos nb.no. (Søket tek også med Firda Folkeblad, Firda Tidend osv.): https://www.nb.no/search?mediatype=aviser&series="Firda"&fromDate=19400101&toDate=19491231

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Då får ein håpe at Nasjonalbiblioteket også prioriterer jobben med å skanne desse avisene, slik at avishistorikken vert mest mogeleg komplett.

Så vidt jeg har forstått, blir avisene levert ferdig digitalisert av Amedia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Så vidt jeg har forstått, blir avisene levert ferdig digitalisert av Amedia.

 

Det er vel riktig hva angår nye nummer av avisene, hvor pliktavleveringa innebærer avlevering av digitale filer og ikke papiraviser. Mitt navn var nevnt i min lokale avis i midten av januar i år, og allerede ei uke senere, fikk jeg - ved søk på eget navn på nb.no - treff på den aktuelle utgaven.

 

Når det gjelder eldre aviser som er avlevert til Nasjonalbiblioteket på papir, har jeg inntrykk av at det vanligvis er Nasjonalbiblioteket som står for digitaliseringa, men det finnes sikkert unntak.

 

Så når f.eks. min lokale avis (som tilhører Amedia) på nb.no mangler for periodene 1950-1961 og 1969-2007, regner jeg med at det er Nasjonalbiblioteket som kommer til å stå for digitaliseringa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg sjekka Rjukan Arbeiderblad og der kom avisene ferdig digitalisert fram, frå fyrste utgjeving tilbake på 1920-talet og fram til i dag. Så dei må ha blitt overført ferdig digitalisert frå A-media, eller ha vore digitalisert av Nasjonalbiblioteket frå før og så blitt "frigjevne" no. Dei siste ti åra var også der, men der måtte ein til det lokale biblioteket for å sjå sjølve oppslaget, fekk eg å vita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anfinn Bernaas skrev:

Eg sjekka Rjukan Arbeiderblad og der kom avisene ferdig digitalisert fram, frå fyrste utgjeving tilbake på 1920-talet og fram til i dag. Så dei må ha blitt overført ferdig digitalisert frå A-media, eller ha vore digitalisert av Nasjonalbiblioteket frå før og så blitt "frigjevne" no. Dei siste ti åra var også der, men der måtte ein til det lokale biblioteket for å sjå sjølve oppslaget, fekk eg å vita.

 

Det er mye som har vært digitalisert fra før, men som kun har vært tilgjengelig på folkebibliotekene og/eller på Nasjonalbiblioteket. Dette har blitt fritt tilgjengelig nå, i og med denne avtalen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Det er vel riktig hva angår nye nummer av avisene, hvor pliktavleveringa innebærer avlevering av digitale filer og ikke papiraviser. Mitt navn var nevnt i min lokale avis i midten av januar i år, og allerede ei uke senere, fikk jeg - ved søk på eget navn på nb.no - treff på den aktuelle utgaven.

 

Når det gjelder eldre aviser som er avlevert til Nasjonalbiblioteket på papir, har jeg inntrykk av at det vanligvis er Nasjonalbiblioteket som står for digitaliseringa, men det finnes sikkert unntak.

 

Så når f.eks. min lokale avis (som tilhører Amedia) på nb.no mangler for periodene 1950-1961 og 1969-2007, regner jeg med at det er Nasjonalbiblioteket som kommer til å stå for digitaliseringa.

 

Dette er i så fall sløsing med ressursar. Det bør vere mogeleg å overføre allereie skanna aviser til NB, slik at NB kan bruke ressursane på materiale som ikkje er skanna frå før.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Dette er i så fall sløsing med ressursar.

 

Underforstått: Jeg tror ikke min lokale avis (Østlands-Posten) for 1950-1961 og 1969-2007 er digitalisert fra før. Da regner jeg med at det er Nasjonalbiblioteket som vil gjøre den jobben, og ikke Amedia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad, og overrasket, over disse Amedia-publiseringene. Har stort sett sittet i 3 døgn og lest.

 

Jobbet i "Samhold", Gjøvik, 1984-94 så venter på den. Litt rart at det som hittil er scannet av den og publisert, til ca 1965, kun kan leses i Nasjonalbiblioteket. Avisa gikk konkurs i 1996, mener jeg det var,  burde absolutt vært åpnet nå.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.