Gå til innhold
Arkivverket

MT1701, Holmedal (Fjaler) - "af flodøret forderved"

Torbjørn Igelkjøn
 Del

Recommended Posts

Eg lurer på om nokon kan forklare følgjande skildring av Powl Beriesen* på Sletteland i MT1701: "af flodøret forderved".

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000617505

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord og Nordfjord, Svanø, Manntall nr. 9 (1701-1701), Protokollside, Side 20-21
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10051010280021

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ren gjetning fra min side, men flod fra øret betyr ørebetennelse. Kronisk ørebetennelse betyr vanligvis sterkt nedsatt hørsel, ofte døvhet for alle praktiske formål (tilstanden kan gi probelmer med å oppfatte tale selv i små grupper og på nært hold.)  Så vidt jeg har forstått var deler av hensikten med disse manntallene å holde rede på hvem som var egnet for militærtjeneste, unge gutter betalte jo ikke skatt. En gutt som til tider var sterkt hørselshemmet var ikke egnet for militærtjeneste. Kan det tenkes at notatet betød at gutten ikke kunne utskrives til tjeneste?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet 'Flodøret', viser kan hende til kronisk øyreverk, der verk- og puss renn ut av øyret? Med andre ord då verk og utflod frå det éine eller begge øyrene?

Og i så fall var nok hørselen hans sterkt redusert medan dette stod på. Sikkert jækla vondt òg.

Endret av Terje Hatvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Eg har vore inne på originalen og eg tykkjer ikkje orda heng i hop...?

Det er eit poeng, men eg er usikker på kor mykje ein skal leggje vekt på det. Ser ein på garden Dale lenger oppe på sida står Christi-an på kvar si linje, men utan at det er brukt bindestrek. Derimot kan det sjå ut som at det er brukt bindestrek i Bergen-huus.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider