Gå til innhold
Arkivverket

Dåp nr 10, Johan, døpt 10 mai, Dolm på Hitra, tyde resten?


Lillian Ørndahl
 Del

Recommended Posts

2 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Noen andre må tyde resten, men jeg vil bare korrigere datoen. Det står 1. pinsedag - 10 Feb.1818.

Pinsa er 49 dager etter første påskedag, i 1818 var det 22 mars. Altså 10 mai 1818. Ingen pinse februar nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lillian Ørndahl skrev:

Pinsa er 49 dager etter første påskedag, i 1818 var det 22 mars. Altså 10 mai 1818. Ingen pinse februar nei.

 

1 pinsedag er vel henvisning til dåpen/dåpsdatoen, og fødselsdatoen var 10 februar 1818.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

(...) . Det står 1. pinsedag - 10 Feb.1818.

 

Ja, det er jeg enig i, men det er nå det han har skrevet, da... 

 

Bra. 🙂 Ann-Mary oppklarte saken. 👌

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Lillian Ørndahl skrev:

https://www.digitalarkivet.no/kb20050608020004

Veldig fint om noen kan tyde fødselsdato og all informasjon om foreldrene.

Tar gjerne med fadderne og eventuell annen informasjon også.

 

Hva er skjedd med lenken? 

 

Får denne beskjeden:

 

 

Error

An error has occurred while processing your request.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Lillian Ørndahl skrev:

https://www.digitalarkivet.no/kb20050608020004

Veldig fint om noen kan tyde fødselsdato og all informasjon om foreldrene.

Tar gjerne med fadderne og eventuell annen informasjon også.

 

Legger ny lenke.

Johan

Nr 10

https://media.digitalarkivet.no/view/2373/4

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så han ble født 10 februar og døpt 10 mai. Denne presten...

Sånn som han skriver ting så ser det jo ut som om barna ble døpt et par måneder før de ble født; måte på hastverk! 🙂 

Takk for hjelpen alle sammen.

 

Men er det noen som klarer å lese det som står på foreldrene?

Står det noe yrke på faren?

Eller fødselssted?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskrifta er "Fødte....", så "Aar og Datum" (2. kolonne) er fødselen; 4. kol. er dåpsdato. - så presten har skrive datoane rett.

 

foreldra:  "Plm [plassemann] Anders  J..? Haldern m. Maria Johanesd"

 

(I jamføringsregisteret står det "Halderen")

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Overskrifta er "Fødte....", så "Aar og Datum" (2. kolonne) er fødselen; 4. kol. er dåpsdato. - så presten har skrive datoane rett.

 

foreldra:  "Plm [plassemann] Anders  J..? Haldern m. Maria Johanesd"

 

(I jamføringsregisteret står det "Halderen")

Ja visst. det var før, da jeg trodde at han var født 10 juli. Mine beklagelser til den uskyldig anklagede! Faren heter Hallerskag, så det er kanskje Halleren , som presten har skrevet fint, som Halderen. Ok. Jeg hadde håpet på noe mer om fødselsted til foreldrene. Noen ganger er dåpene veldig informative. Takk for hjelpen! 

 

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Overskrifta er "Fødte....", så "Aar og Datum" (2. kolonne) er fødselen; 4. kol. er dåpsdato. - så presten har skrive datoane rett.

 

foreldra:  "Plm [plassemann] Anders  J..? Haldern m. Maria Johanesd"

 

(I jamføringsregisteret står det "Halderen")

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Lillian Ørndahl skrev:

Ja visst. det var før, da jeg trodde at han var født 10 juli. Mine beklagelser til den uskyldig anklagede! Faren heter Hallerskag, så det er kanskje Halleren , som presten har skrevet fint, som Halderen. Ok. Jeg hadde håpet på noe mer om fødselsted til foreldrene. Noen ganger er dåpene veldig informative. Takk for hjelpen!

 

Hallarskag er eit bruk under Hallaren, som ligg på Frøya (det er alltid litt forvirrande å finne fram på Hitra og Frøya, men i 1818 høyrde Frøya til Hitra (Dolm) prestegjeld/hovudsokn).

Du finn kanskje ut meir om du finn vigsla til Anders og Maria. (Dei er iallfall gifte når Johan er døypt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

 

Hallarskag er eit bruk under Hallaren, som ligg på Frøya (det er alltid litt forvirrande å finne fram på Hitra og Frøya, men i 1818 høyrde Frøya til Hitra (Dolm) prestegjeld/hovudsokn).

Du finn kanskje ut meir om du finn vigsla til Anders og Maria. (Dei er iallfall gifte når Johan er døypt.)

Ja, jeg pleier å streve med å finne ut hvilken øy de er født på. Jeg skal ta for meg bygdebøker og lignende der på et senere tidspunkt, håper å få oppklart litt da. Er opptatt med sortering et annet sted på treet for tiden, et lengre prosjekt. Men jeg må variere litt, så da sorterer og ordner jeg litt blant noen av de andre. Det er ikke lett å lete i de kirkebøkene jeg har sett for Hitra så langt, skriften har bleknet veldig. Takk igjen! 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.