Jump to content
Arkivverket
Alf Kristian Andreassen

Grunnbøkene blir sladdet!

Recommended Posts

Alf Kristian Andreassen

Oppdaget i dag at denne plakaten kom opp da jeg i dag søkte i "Selvbetjening gammel grunnbok" Grunnet personvern har bestillingen din blitt lagt til saksbehandling. En saksbehandler vil gå igjennom bestillingen din og sladde eventuelle fødselsnummer. Behandlingstid kan dessverre ta opp til tre virkedager. Merk at profesjonelle brukere som eiendomsmeglerne, advokatkontor eller offentlige saksbehandlere kan søke om tilgang til gammel grunnbok slik at de IKKE trenger å vente på sladding. Les mer her: https://www.arkivverket.no/tjenester/tilgang_gammel_grunnbok

Terje Hatvik

Ka for noko?! Ka er dette her for noko tull??

Edited by Terje Hatvik

Kristian Hunskaar (Arkivverket)
På 22.2.2020 den 2.47, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Ja, og den kortfattede begrunnelsen er gjengitt i første innlegg.

Som kjent forekommer det fødselsnummer for ennå levende personer på grunnboksbladene. Fødselsnummer skal ikke publiseres fritt tilgjengelige på Internett. I stedet har Arkivverket i noen år hatt en tjeneste hvor man kan bestille et grunnboksblad og få det umiddelbart tilsendt via nedlastingslenke. Dette har vært en maskinell eller automatisk saksbehandling.

Grunnboksbladenes primære funksjon er å opplyse om tinglysinger knyttet til eiendommer, mens fødselsnummer følger med som tilleggsinformasjon. Det er som regel ingen saklig grunn til at du eller jeg skal få greie på et fødselsnummer, når vi ber om opplysninger om tinglysinger. Arkivverket har vurdert tjenesten på nytt og ønsker - så langt mulig og innenfor en rimelig bruk av ressurser - å unngå å gi ut opplysninger om fødselsnummer.

Konsekvensen er at man kan bestille og få tilsendt grunnboksblader som før, men at eventuelle fødselsnummer vil være sladdet. Den automatiske saksbehandlinga er erstattet av manuell saksbehandling, som Arkivverket forespeiler vil ta inntil tre virkedager.

Olaf Larsen

https://www.aftenposten.no/norge/i/wLrVo/arkivverket-har-lagt-ut-svaert-mange-nordmenns-personnumre-paa-nettet

Sitat

Fødselsnummer

Fødselsnummer er et unikt identifiseringsnummer som alle mennesker som blir født eller som bosetter seg i Norge blir tildelt av staten. Nummeret regnes ikke som en sensitiv personopplysning og er ikke taushetsbelagt.

Edited by Olaf Larsen

Olaf Larsen

Edited by Olaf Larsen
Det irriterer meg grønn at jeg ikke kan slette det!

Terje Hatvik

Olaf, gå inn på funksjonen 'endre' i #5 her og slett alt innholdet manuelt. Når det er gjort står du igjen med ein tom boks og då skriv du jo berre 'slettet' der (eller noko slikt).

Edited by Terje Hatvik

Olaf Larsen

Jeg gjorde det, ikke på #5, men på #6, som var en dobbeltpostering.

Sitat

Det irriterer meg grønn at jeg ikke kan slette det!

Det som irriterer er at jeg ikke kan slette den tomme posten helt. 🙂