Gå til innhold
Arkivverket

Grunnbøkene blir sladdet!


Alf Kristian Andreassen
 Del

Recommended Posts

Oppdaget i dag at denne plakaten kom opp da jeg i dag søkte i "Selvbetjening gammel grunnbok" Grunnet personvern har bestillingen din blitt lagt til saksbehandling. En saksbehandler vil gå igjennom bestillingen din og sladde eventuelle fødselsnummer. Behandlingstid kan dessverre ta opp til tre virkedager. Merk at profesjonelle brukere som eiendomsmeglerne, advokatkontor eller offentlige saksbehandlere kan søke om tilgang til gammel grunnbok slik at de IKKE trenger å vente på sladding. Les mer her: https://www.arkivverket.no/tjenester/tilgang_gammel_grunnbok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2020 den 2.47, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Ja, og den kortfattede begrunnelsen er gjengitt i første innlegg.

 

Som kjent forekommer det fødselsnummer for ennå levende personer på grunnboksbladene. Fødselsnummer skal ikke publiseres fritt tilgjengelige på Internett. I stedet har Arkivverket i noen år hatt en tjeneste hvor man kan bestille et grunnboksblad og få det umiddelbart tilsendt via nedlastingslenke. Dette har vært en maskinell eller automatisk saksbehandling.

 

Grunnboksbladenes primære funksjon er å opplyse om tinglysinger knyttet til eiendommer, mens fødselsnummer følger med som tilleggsinformasjon. Det er som regel ingen saklig grunn til at du eller jeg skal få greie på et fødselsnummer, når vi ber om opplysninger om tinglysinger. Arkivverket har vurdert tjenesten på nytt og ønsker - så langt mulig og innenfor en rimelig bruk av ressurser - å unngå å gi ut opplysninger om fødselsnummer.

 

Konsekvensen er at man kan bestille og få tilsendt grunnboksblader som før, men at eventuelle fødselsnummer vil være sladdet. Den automatiske saksbehandlinga er erstattet av manuell saksbehandling, som Arkivverket forespeiler vil ta inntil tre virkedager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.aftenposten.no/norge/i/wLrVo/arkivverket-har-lagt-ut-svaert-mange-nordmenns-personnumre-paa-nettet

 

Sitat

Fødselsnummer

Fødselsnummer er et unikt identifiseringsnummer som alle mennesker som blir født eller som bosetter seg i Norge blir tildelt av staten. Nummeret regnes ikke som en sensitiv personopplysning og er ikke taushetsbelagt.

 

 

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf, gå inn på funksjonen 'endre' i #5 her og slett alt innholdet manuelt. Når det er gjort står du igjen med ein tom boks og då skriv du jo berre 'slettet' der (eller noko slikt).

Endret av Terje Hatvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det, ikke på #5, men på #6, som var en dobbeltpostering.

Sitat

Det irriterer meg grønn at jeg ikke kan slette det!

Det som irriterer er at jeg ikke kan slette den tomme posten helt. 🙂

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er enig med Olaf Larsen her oppe.  Datatilsynet sier klart og tydelig at personnummeret ikke regnes som verken sensitiv personopplysning eller taushetsbelagt informasjon. Denne tjenesten er noe mange av oss hadde svært god nytte av slik den var. Man kunne raskt og greit få opplysninger om når forfedre kjøpte og solgte eiendommer. Noen av oss driver nemlig å kartlegger litt utover bare slektens gang.  Vi ønsker å danne oss et bilde på hvordan de levde og hvor lenge de eventuelt bodde på hver plass.  

 

Denne besluttingen bør derfor revurderes ved neste mulighet etter min mening. Jeg kan jo ikke tro noen annet enn at denne besluttningen har skapt en masse merarbeid for saksbehandlerne på arkivverket.

 

Etter min mening handler dette om misforstått personvern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trond Olav Solberg skrev:

Jeg er enig med Olaf Larsen her oppe.  Datatilsynet sier klart og tydelig at personnummeret ikke regnes som verken sensitiv personopplysning eller taushetsbelagt informasjon. Denne tjenesten er noe mange av oss hadde svært god nytte av slik den var. Man kunne raskt og greit få opplysninger om når forfedre kjøpte og solgte eiendommer. Noen av oss driver nemlig å kartlegger litt utover bare slektens gang.  Vi ønsker å danne oss et bilde på hvordan de levde og hvor lenge de eventuelt bodde på hver plass.  

 

Denne besluttingen bør derfor revurderes ved neste mulighet etter min mening. Jeg kan jo ikke tro noen annet enn at denne besluttningen har skapt en masse merarbeid for saksbehandlerne på arkivverket.

 

Etter min mening handler dette om misforstått personvern.

 

Arkivverket har vært i dialog med Datatilsynet. Partene har i samråd blitt enige om at Arkivverket skal treffe tiltak for å unngå unødvendig spredning av personnummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Arkivverket har vært i dialog med Datatilsynet. Partene har i samråd blitt enige om at Arkivverket skal treffe tiltak for å unngå unødvendig spredning av personnummer.

Jeg skjønner. Jeg tok det ikke med i sted, men det er vel kanskje sannsynlig at det ligger noe juridisk bak denne avgjørelsen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Berit Knudsen skrev:

Personnummer er ikke det samme som fødselsnummer.

 

https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/personopplysninger/fodselsnummer/

 

Det er riktig. Det er de fem sifrene i personnummeret, som også inngår i fødselsnummeret, som er kjernen i denne saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Trond Olav Solberg skrev:

Denne besluttingen bør derfor revurderes ved neste mulighet etter min mening. Jeg kan jo ikke tro noen annet enn at denne besluttningen har skapt en masse merarbeid for saksbehandlerne på arkivverket.

 

Dei har sikkert måtar å utføre dette på som ikkje tek så lang tid.

 

Det er bra å vite at Arkivverket tek personvern på alvor. Så lenge Arkivverket kan gjere dette på ein effektiv måte slik at ressursen framleis er tilgjengeleg meiner eg at dette er ei god løysing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det vel den beste og sikreste måten man mener dette bør løses på, så da får det bare være slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.