Gå til innhold
Arkivverket

Visningsnavn på innleggene


Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

I ordensreglene for debattene står det i punkt 1 blant annet at man skal bruke fullt navn som visningsnavn.

 

På hvilken måte håndheves dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

I punkt 4 står det bla at man skal være forsiktig med hva man skriver om levende personer og deg selv.

Alt er søkbart!

 

Jeg synes det er flott at vi ikke behøver offentliggjøre navn lenger. Det bør være nok at Digitalarkivet vet.

 

Som regel har ikke debattene noe med det personlige å gjøre.

 

Det er mulig å komme i kontakt med hverandre via PM eller e-post.

 

Vivi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ordensreglene for debattene står det i punkt 1 blant annet at man skal bruke fullt navn som visningsnavn.

 

På hvilken måte håndheves dette?

 

Sannsynligvis ved at de som ikke gjør det får påtale fra andre brukere

i forumet. Det ble gjort i det gamle og blir sikkert gjort her.

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte håndheves dette?

 

Eg kan berre svare for meg sjølv - eg kjem ikkje til å svare på spørsmål der innleggar skriv under pseudonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ordensreglene for debattene står det i punkt 1 blant annet at man skal bruke fullt navn som visningsnavn.

 

På hvilken måte håndheves dette?

 

Inntil videre lar vi nye og gamle brukere bli kjent med den nye løsningen. Så vi er ikke så strenge på regel nr 1 i oppstarten. Men det er ordensreglene som gjelder og vi mener at alle brukere skal opptre høflig og sivilsert og da er det naturlig å operere med fullt navn.

 

Nå har flere påpekt at de kan bruke fullt navn i signaturen og heller ha forkortet navn/alias som visningsnavn. Inntil videre lar vi det være opp til dere å ta den beslutningen for deres egen profil. Ideelt sett ønsker vi at alle følger regelen om fullt navn som visningsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede unlatt å svare på spørsmål hvor ikke fullt navn er oppgitt og kommer til å fortsette med det.

 

Jeg kommer til å følge samme praksis. Jeg skjønner meg ikke på denne paranoiaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har altså valgt å være litt anonym. :huh:

 

Om man er helt åpen eller er mer forsiktig kommer nok an på hvilke (dårlige) erfaringer man tidligere har fått.

Helt klart er det for min del at jeg kan stå for det jeg skriver og ikke har noen negativ baktanke med å være forsiktig (- så lenge det er mulig).

 

Vivi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har altså valgt å være litt anonym. :huh:

 

Det synes jeg du skal få lov til. Så får det så være at enkelte da er uvillige til å hjelpe. Det er nok av oss andre som vil trå til ved behov, så det ordner seg sikkert.

 

Jeg registrer at denne debatten er i ferd med å skape en dårlig stemning i debattene, der mennesker til og med blir karakterisert som paranoide. Dette synes jeg grenser til det forkastelige, og jeg vil ble mine medbrukere her inne om å besinne seg. Ingen er tjent med slik ordbruk, og jeg henstiller til digitalarkivet om å reagere på slike ytringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg synes dette temaet er litt vanskelig.

 

Selv er jeg gammel newser, og har deltatt i debattforaer med fullt navn i mange, mange år. Likevel foretrekker jeg også å bruke anonyme aliaser på Internett.

 

Akkurat på dette forumet ser jeg personlig mer gagn enn ugagn med å bruke fullt navn, men jeg vil f.eks. ikke laste opp bilde av meg selv som profilbilde.

 

Jeg har stor forståelse for de personene som ønsker å være litt mer anonyme, særlig nå som forumet er søkbart på Google og greier.

Mange er skeptisk til slik åpenhet, og kanskje med god grunn.

 

Hadde det ikke vært bedre om man måtte være registrert bruker for å få se brukerdetaljene? Alle kan lese hva alle skriver, men kun medlemmer får se detaljene om brukeren.

Da begrenser man tilgangen til personinfo en god del.

 

Og da kan, i teorien i alle fall, de paranoide blant oss bruke alias i det åpne rom, men skrive sitt fulle navn på brukerinfo-siden.

Det virker jo også litt brutalt å nekte å svare noen som ikke oppgir sitt fulle navn, men likevel synes jeg at man skal respektere de forumreglene som er satt.

 

Som sagt. Et ikke helt beint ut enkelt tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg gammel newser, og har deltatt i debattforaer med fullt navn i mange, mange år.

 

Samme her. På norske newsgrupper pleide de som stilte med nick å få så øra flagret. Dette til tross for at news var det første internett-mediet som ble voldtatt av spammerne.

 

Likevel foretrekker jeg også å bruke anonyme aliaser på Internett.

 

Jeg har aliaset leifbk som jeg bruker kanskje like mye som mitt fulle navn. Det er et nick som følger meg rundt hele nettet, og det skal ikke mye googling til for å finne ut hvem leifbk er. Det bruker jeg oftest i sammenhenger hvor det ikke er vanlig eller naturlig å bruke fullt navn, men jeg underskriver gjerne med fullt navn uansett.

 

Hadde det ikke vært bedre om man måtte være registrert bruker for å få se brukerdetaljene? Alle kan lese hva alle skriver, men kun medlemmer får se detaljene om brukeren.

Da begrenser man tilgangen til personinfo en god del.

 

Dette synes jeg er et veldig godt forslag. Det er ingen andre enn medlemmer som trenger å se andre medlemmers sider - i den grad vi trenger alle disse brukerdetaljene i det hele tatt. For min del kunne dere gjerne deaktivert alt dette fjaset.

 

Det virker jo også litt brutalt å nekte å svare noen som ikke oppgir sitt fulle navn, men likevel synes jeg at man skal respektere de forumreglene som er satt.

 

Det er mitt valg hvorvidt jeg ønsker å hjelpe folk som nekter å følge ordensreglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest Judith P Abrahamsen har valt ei heilt flott løysing. Vi veit namnet hennar, vi veit at ho held til i Trondheim, og vi veit at ho har ein uvanleg flott katt - eller at ho er glad i kattar. Vi vil kjenne deg igjen på bildet sjølv om det ikkje er ditt (din?) kontrafeil som viser.

 

Som de ser har eg også lagt inn eit bilde, og det er faktisk meg de ser, men ansiktet mitt får de aldri....

 

Dersom eg ein hende gong deltek på diskusjonar i avisene brukar eg også gjerne eit Alias, men dette her er trass alt eit seriøst samarbeidsforum som "tilfeldigvis" har fått same drakta som andre meir useriøse fora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at de som ønsker å være anonyme, har mange gode grunner til det. Og dem skal jeg ikke stille meg til doms over. Men likevel synes jeg at man skal følge reglene og bruke fullt navn. For meg vil det i alle fall ikke være aktuelt å delta i debatter hvor majoriteten opptrer anonymt (hvis det skulle bli slik). Det gir ingen god følelse å ikke vite hvem man "snakker" til. Så min oppfordring er: Kom dere ut av anonymiteten og opptre med fullt navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i årevis opptrådt med fullt navn og fødselsdato på nettet - uten å oppleve ubehageligheter knyttet til det. Tvert imot: Jeg har ofte fått interessante henvendelser vedrørende slektsspørsmål og lokalhistorie - eller spørsmål relatert til min jobb som litteraturlærer ved høgskole/universitet. I de aller fleste tilfellene der jeg har vært utsatt for spamming e.l., har det kommet via min e-postadresse knyttet til jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det stadig kommer flere brukere i forumet som ikke står fram med fullt navn, noe jeg ikke liker. Selv om man ikke bruker fullt visningsnavn kan man i alle fall bruke fullt navn i signaturen. Dette kan enkelt gjøres i kontrollpanelet under profilen. Signatur og bilde vises ikke når man ikke er pålogget som medlem, så da skulle vel ikke dette være så farlig.

Er redd denne utviklingen vil påvirke forumet negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det stadig kommer flere brukere i forumet som ikke står fram med fullt navn, noe jeg ikke liker. Selv om man ikke bruker fullt visningsnavn kan man i alle fall bruke fullt navn i signaturen. Dette kan enkelt gjøres i kontrollpanelet under profilen. Signatur og bilde vises ikke når man ikke er pålogget som medlem, så da skulle vel ikke dette være så farlig.

Er redd denne utviklingen vil påvirke forumet negativt.

 

Er enig med Grete og andre ovenfor. Jeg tror ikke på anonymitet, for det å være anonym forplikter ikke, i motsetning til det å fremstå med fullt navn og være ansvarlig for den informasjon man gir. Jeg foretrekker å kommunisere med folk som har et for- og etternavn, og gir seg ut for å være den de er, fremfor å møte mennesker med et fornavn og ingenting mer, eller med et navn som åpenbart er et pseudonym. Dette er de absolutt anonyme.

 

Noen velger å ha et visningsnavn i for eksempel initialer, og gir sitt navn til kjenne i en signatur. Mer akseptabelt enn å være anonym, men hva er man redd for, når man ikke tør (?) åpenbare sitt navn på internet?? Jeg har vært på DIS-forum siden 2004, der må fullt navn og bosted oppgis, noe som også er synlig på nettet pluss det man skriver, lett søkbart på Google, nyttig for dem som søker etter slekt.

 

Nå utfordrer jeg dere der ute som er totalt anonyme: Hva forventer dere av oss som stiller med fullt navn og kanskje kan hjelpe? Er det en selvfølge at svar blir gitt, når man ikke vet hvem man eventuelt hjelper?

 

Med hilsen fra Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble en interessant, men svært forunderlig diskusjon. Debattforaenes ordensregler er nemlig helt entydige og gir ikke rom for brukernes egne oppfatninger om hvordan det burde være - det står helt klart og tydelig at man skal bruke fullt navn som visningsnavn.

 

Jeg er derfor forundret over moderator Anette Skogseth Clausens svar i innlegg 5, der hun skriver at vi er ikke så strenge på regel nr 1 i oppstarten og at Inntil videre lar vi det være opp til dere å ta den beslutningen for deres egen profil. Ideelt sett ønsker vi at alle følger regelen om fullt navn som visningsnavn.

 

Også i de gamle debattforaene var det krav om fullt navn, og jeg kan ikke se noensomhelst grunn til at dette kravet ikke lenger skal gjelde. Enhver debattredaktør i en hvilken som helst seriøs avis krever fullt navn under hvert innlegg. Digitalarkivets debattfora er ingen chatte-kanal for fjortenåringer, og ifølge ordensreglene er valget såre enkelt: Enten opererer man under fullt navn - eller så lar man være å legge inn innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også i de gamle debattforaene var det krav om fullt navn, og jeg kan ikke se noensomhelst grunn til at dette kravet ikke lenger skal gjelde. Enhver debattredaktør i en hvilken som helst seriøs avis krever fullt navn under hvert innlegg. Digitalarkivets debattfora er ingen chatte-kanal for fjortenåringer, og ifølge ordensreglene er valget såre enkelt: Enten opererer man under fullt navn - eller så lar man være å legge inn innlegg.

Tiltredes

 

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det stadig kommer flere brukere i forumet som ikke står fram med fullt navn, noe jeg ikke liker. Selv om man ikke bruker fullt visningsnavn kan man i alle fall bruke fullt navn i signaturen.

 

En hake ved den løsningen er at mange av oss antagelig ikke gidder å åpne en tråd hvor det bare ligger et fornavn eller initialer på trådstarter.

 

Jeg synes at ordet «Visningsnavn» burde byttes ut med «Ditt fulle navn» i registreringsbildet, så hadde vi kanskje sluppet dette fjotteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant å se hva Anette Skogseth Clausen på vegne av Digitalarkivet skrev om dette i innlegg 2635 på Brukarforum i desember 1999:

 

Anette Skogseth Clausen, SAB/DA, 9.12.1999 11:33 (1)

Vi minner om at innlegg og nye tema skal være signerte. Nye tema uten navn blir slettet!Ikke bare er det en generell høflighet å presentere seg, det gjør det også enklere å refere til innlegg og tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dette er absolutt ikke idioti.

 

Men det er tydelig at Anne Johansen IKKE er Anne Johansen, og det synes jeg er idioti. Men rapporter og ignorer-knappene er fortsatt her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt med i diskusjonen om fullt brukernavn siden jeg første gang oppdaget dette forumet, for en uke eller to siden. I går meldte jeg meg inn med fullt navn og sa min mening i en sak der diskusjonen gikk på om alt du skriver på forumet skal være koplet opp mot navnet ditt fullt søkbart på google (noe jeg synes er idioti), eller om det holder at de som er medlem i forumet ser fullt navn på personen. Fordi jeg er uenig med Wangensteen i dette, antyder han at han vil ignorere meg. I tillegg påstår han at jeg ikke bruker fullt navn. Alt dette allerede før jeg har spurt etter eller avgitt hjelp.

 

Holdningen er kanskje slik? Velkommen til forumet. Deg vil jeg ikke hjelpe eller ha hjelp av, hvis du tør si din mening og den ikke er lik min mening. Vi som har vært her i årevis har fortrinnsrett på å mene noe. Hold lav profil hvis du er uenig, for da vil ingen hjelpe deg.

 

Jeg mener fremdeles at visningsnavn kan være valgfritt, så lenge det i den ikke-søkbare signaturen står fullt navn, gjerne også bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny informasjon er kommet - nå skal(!) alle ha fullt navn som visningsnavn. Pliktskyldigst tenkte jeg at jeg skulle fikse mitt eget - men... HVORDAN?????????????????? (En bruksanvisning eller lenke hadde vært veldig fint, jeg vil ikke kastes ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.