Gå til innhold
Arkivverket

Status 1920-tellingen februar


Arkivverket - Renathe-Johanne Wågenes
 Del

Recommended Posts

Hei

Her er en liste over de herreder som enda ikke er under transkribering

 

Akershus: Ås

Aust-Agder: Vestre Moland. Øyestad

Hordaland: Manger

Møre og Romsdal: Herøy

Nordland: Mo

Nord-Trøndelag: Egge. Steinkjer

Rogaland: Sandnes ladested. Skjold. Strand. Torvastad

Sogn og Fjordane: Askvoll

Telemark: Sauherad

Vest-Agder: Halse og Harkmark

Vestfold: Sandefjord kjøpstad

Østfold: Fredrikshald kjøpstad. Sarpsborg kjøpstad

 

Ellers er det de store byene. Mange er allerede i full gang med å transkribere disse områdene, men det trengs flere hender. 

Aker

Bergen

Kristiania (Oslo)

Stavanger

Trondheim

Ullensaker

 

Hvis noen vil bidra, er det bare å sende oss en epost digitalarkivet@arkivverket.no

Alle som skal være med på transkriberingen må ha signert taushetserklæringen og har innlogging (brukerprofil) på Digitalarkivet

Ler mer her: https://www.digitalarkivet.no/content/432/folketeljinga-1920

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tore Svenning skrev:

Hvis ikke noen andre har tatt Sandefjord, skal jeg påta meg den oppgaven: jeg har en spesiell interesse - http://virtueltbymuseum.xyz/

Hei

Så flott. Du må signere taushetserklæring som du finner her

https://www.arkivverket.no/tjenester/registrering-av-folketellingen-1920

 

I tillegg må du har en brukerprofil på Digitalarkivet (ikke bare på brukerforum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Tore Svenning skrev:

Da er det gjort. Hva er neste skritt?

Du kommer til å få en mail fra meg med mer informasjon osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
7 minutter siden, Arne B. Kristiansen skrev:

Tør en spørre etter en oppdatert liste for mars.....

Dessverre får jeg ikke tilgang til stedet som jeg skal legge ut filen fra mitt hjemmekontor. Prøver å legge den ved her

1920FTstatus.pdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

 

Meldte meg på FT1920 dugnaden, og etter å ha gått gjennom 17(!) punkter i taushetserklæringen, så fikk jeg dette "jalla"-svaret:

image.png.6b04c19d6163fe1d687fecd1ed3ac38a.png

 

Hva med å opplyse tydelig på brukerforum "AT FOR TIDEN TAR VI IKKE IMOT FLERE SØKNADER OM Å BLI MED PÅ FT1920 DUGNADEN, DETTE PGA. RESTRIKSJONER GRUNNET CORONAVIRUSET"?

 

Dessuten skjønner jeg ikke helt begrunnelsen for dette. Hele FT1920 er jo skannet, og jeg vil vel tro at også Arkivverket har dataløsninger som gjør at deres medarbeidere har tilgang til dette arkivmaterialet fra hjemmekontor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Eivind G. Hoel skrev:

Meldte meg på FT1920 dugnaden, og etter å ha gått gjennom 17(!) punkter i taushetserklæringen, så fikk jeg dette "jalla"-svaret:

 

Dette er nok en standard-plakat som er lagt inn i alle henvendelses-skjemaene til Arkivverket, fordi disse følger en fast mal. Men dette gjelder ikke registrering av frivillige til FT1920-dugnaden, som går som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Eivind G. Hoel skrev:

Det var bra, men kanskje dette unntaket kunne vært opplyst på denne "plakaten"?

 

Jeg skal tipse rette vedkommende, så får vi se hva som kan gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kristian Hunskaar (Arkivverket) Ein slik plakat er jo meiningslaus også i andre samanhengar. Må ein f.eks. vente til etter korona-krisa for at Arkivverket skal gjere oppslag i klausulerte kjelder som allereie er skanna?

 

Plakaten burde etter mi meining opplyse om at alle meldingar vert lest, men at spørsmål som krev oppslag i kjelder som ikkje er digitaliserte vert lagt på vent til etter koronakrisa. (Eg antar at det er dette som er meint).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

@Kristian Hunskaar (Arkivverket) Ein slik plakat er jo meiningslaus også i andre samanhengar. Må ein f.eks. vente til etter korona-krisa for at Arkivverket skal gjere oppslag i klausulerte kjelder som allereie er skanna?

 

Plakaten burde etter mi meining opplyse om at alle meldingar vert lest, men at spørsmål som krev oppslag i kjelder som ikkje er digitaliserte vert lagt på vent til etter koronakrisa. (Eg antar at det er dette som er meint).

 

All saksbehandling av brukerhenvendelser ligger til en annen seksjon enn den jeg jobber i, så dette vet jeg for lite om. Jeg tror jeg må nøye meg med å henvise til det som er skrevet på arkivverket.no her og her.

 

Disse bestillingsskjemaene er tilgjengelige.

 

Ytterligere spørsmål om dette bør postet i Spør Arkivverket, for nå avsporer vi denne FT1920-tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 27.2.2020 den 2.52, Renathe-Johanne Wågenes - DA skrev:

Hei

Her er en liste over de herreder som enda ikke er under transkribering

 

Akershus: Ås

Aust-Agder: Vestre Moland. Øyestad

Hordaland: Manger

Møre og Romsdal: Herøy

Nordland: Mo

Nord-Trøndelag: Egge. Steinkjer

Rogaland: Sandnes ladested. Skjold. Strand. Torvastad

Sogn og Fjordane: Askvoll

Telemark: Sauherad

Vest-Agder: Halse og Harkmark

Vestfold: Sandefjord kjøpstad

Østfold: Fredrikshald kjøpstad. Sarpsborg kjøpstad

 

Ellers er det de store byene. Mange er allerede i full gang med å transkribere disse områdene, men det trengs flere hender. 

Aker

Bergen

Kristiania (Oslo)

Stavanger

Trondheim

Ullensaker

 

Hvis noen vil bidra, er det bare å sende oss en epost digitalarkivet@arkivverket.no

Alle som skal være med på transkriberingen må ha signert taushetserklæringen og har innlogging (brukerprofil) på Digitalarkivet

Ler mer her: https://www.digitalarkivet.no/content/432/folketeljinga-1920

Jeg tar gjerne på meg Mo i Nordland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Arkivverket - Renathe-Johanne Wågenes locked og unpinned this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.