Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Albert Bringmand, borger og skipper i Bergen - gift med Johanne Strangesdt. Mule?

Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Albert Brinchman tok borgerskap i Bergen som skipper 10. juli 1694.

14. mai 1701 er det skiftet etter ham: 

Børn: 
1. Albert, 5/4 formynder Diderich Muhle,  Albert (død 1756) senere g. 1735 m Elisabeth Brede.
2. Else Cathrine, formynder Hans Dreyer, Else (død 1739) senere gm. Jan Christensen.
3. Margrete, formynder Hinrich Mortensen Blanche. 

"Margrethe gift med Mathias Rasmusen" står det i skiftet. (Hun skal være født ca 1694. Mathias (1688-1740) var handelsmann og gjestgiver i Solsvik i Fjell fra 1726)).

Albert var kjæreste med Christenze Christensdtr. da han døde og hadde levert henne en del guld og sølv.

I skiftet etter Strange Mule 10/12 1691 står det at datteren Johanne er gift med Albert Bringmand. Denne? Når født og død?

Om noen har opphavet hans også, er det god hjelp. Min teori er at han er sønn av Albert Brinchman (samme navn) d. 1686 og Stinche Jacobsdtr. Sem d. 1729, og at Hans Dreyer er barnas onkel (gift med Alberts søster Stinche Bringman (1675-1746)

Endret av Heidi Tofterå Slettemoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Grethe, men disse du lenker til her mener jeg er faren til Alberten jeg spør om, med samme navn, fra Lünenburger land. Han tok borgerskap i Bergen 3. mars 1660, og de fem døtrene nevnt i 1683 tror jeg er (halv)søstrene hans: Trine, Alchie (All), Else, Stinchie (g. Dreyer) og Weinchie (g. Hoirtzman). I koppskatten 1689 er Stinkie enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet etter Strange Mule 10/12 1691 står det at datteren Johanne er gift med Albert Bringmand. Den samme som i #1? Når født og død og gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Heidi Tofterå Slettemoen skrev:

I skiftet etter Strange Mule 10/12 1691 står det at datteren Johanne er gift med Albert Bringmand. Den samme som i #1? Når født og død og gift?

Hm... I Sollieds skiftemateriale står det at Johanne var ugift men bodde i byen https://media.digitalarkivet.no/view/100099/834

Det var skifte etter Johanne 13. desember 1700. https://media.digitalarkivet.no/view/100099/998

"Har efterladt 3 børn. Ingen yderligere opl."

Endret av Lars Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2020 den 20.23, Lars Johannessen skrev:

Hm... I Sollieds skiftemateriale står det at Johanne var ugift men bodde i byen https://media.digitalarkivet.no/view/100099/834

Hei Lars! Hyggelig! 

Mente det var fra kartotekkortet jeg hadde opplysningen, men det er mulig jeg har klønet i notatene.

Skiftet etter Johanne bekrefter uansett ekteskapet.

Har du vært borti disse? Jeg følger Albert og Johannes datter Else Cathrines sønn Albert Jans. Brinchman/Bringman til Bukken i Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Heidi!

Jeg har nok ikke vært borti akkurat de du spør om her. Den eneste forbindelsen jeg har notert er at enken etter Albert Jans. Bringmand, Birgitta Maria Rip,  ble gift med Mons Stephens. Bjelkarøy. Deres eldste sønn ble oppkalt etter hennes første mann. Mons Stephens. sin bror, Hans, er jo vår felles stamfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider