Gå til innhold
Arkivverket

Bilhistorie


Kristine Haga Sagstuen
 Del

Recommended Posts

Hei 

Vanligvis er det gamle oldemødre og fjerne slektninger jeg skriver om. Men, nå har jeg kombinert mine to hobbyer. Veteranbiler og gammel (slekts) historie. 
Broren min har en 1956 Mercury Monterey. Solgt ny i Norge. Han hadde den som sin første bil i 1978. Nå har han fått kjøpe den igjen og restaurerer den.  Har funnet masse spennende historier om den fra et langt liv på veien. Tidligere eiere har delt bilder og historier. Men, en brikke mangler. Hvem eide den først. Har søkt understellsregisteret og fått skilt nummeret. Men, hverken de eller biltilsynet finner første eier. Har fått tips om å lete i digitalarkivet, men hva i all verden skal jeg søke på? Vet det finnes Bilbok for Oslo, men gjør det det for resten av landet? 
Er det noen kloke hoder her, som har noen gode tips? 
Jeg er ganske sikker på at det er et Akershus skilt. 
C-4299. 

Krysser fingre og håper noen kan hjelpe meg. 
 

mvh Kristine Haga Sagstuen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at vi er flere med samme sjuke, Kristine! 😀  Du får slenge ut et bilde etterhvert, når du finner første eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre. Det var jo ikke en helt vanlig bil å anskaffe seg i 1956. I allefall ikke en todørs bil har jeg skjønt. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. 
Ikke så mye igjen av den nå, men det skal bli bil igjen. På det andre bildet er det meg på panseret i 78. 
Snakket med mange tidligere eiere, men hadde vært veldig artig å finne ut han som var nr en. Går ut ifra at det var en mann😉

 

08A2EE57-051B-4993-92EF-4DE51F67AF0C.jpeg

F06893C3-EB4D-44AC-852E-8CC2C753A633.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2020 den 14.16, Kristine Haga Sagstuen skrev:

Ikke så mye igjen av den nå, men det skal bli bil igjen.

Litt polish, et speil for terningen og et fluffy rattrekk, så er den som ny!  😁

 

På 5.3.2020 den 9.09, Kristine Haga Sagstuen skrev:

Det var jo ikke en helt vanlig bil å anskaffe seg i 1956. I allefall ikke en todørs bil har jeg skjønt. 

Vi hadde innført kjøpetillastelse på biler etter krigen for at ikke for mye valuta skulle forsvinne til utlandet, vi hadde jo ingen egen bilproduksjon. Man måtte fortsatt ha  kjøpetillatelse på biler i 1956, så hvis man kunne dokumentere behov for å kjøre og fikk en kjøpetillatelse, var det ikke uvanlig at man enten kjøpte det mest eksklusive man kom over, gjerne en amerikaner, eller havnet i motsatt ende av skalaen og kjøpte billige østeuropeiske biler. De fleste kjøpte nok vanlige europeiske merker.

En todørs amerikaner uten 'stolpe' var jo et statussymbol, men det var overraskende mange uvanlige og dyre modeller som ble solgt i Norge. Noen hadde jo spart i årevis i påvente av en kjøpetillatelse, og det kan vel hende at andre folk med god råd fikk ordnet med et dokumentert 'behov' for å ha bil... Det er ikke uten grunn at vi har et blomstrende amcar-miljø her i landet, med en klassisk amerikansk bilpark som kanskje bare svenskene kan matche.

Det kan hende at det finnes oversikt over hvem som fikk kjøpetillatelser i 1955 og 1956, det kan kanskje være en innfallsvinkel for å finne første eier. Bilen er jo solgt ny i Norge og registrert første gang 18.04.1956, så det kan hende at kjøpetillatelsen ble gitt allerede i 1955. Hvor du skal lete, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med. Uansett, bruk chassisnummeret for å søke.

 

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Litt oppdatering på bilhistorien. 
Sendte forespørsel til Arkivverket. De anbefalte å komme bare verden er i normal gjenge igjen. 
Krysser fingre for at det finnes noe info der. Mangler fortsatt eier fra den var ny i 1956 til den ble solgt igjen i 57. 
Ellers har jeg funnet en eier via Drøbak trafikkstasjon . Husmor Isa Haaland. Som da hadde den fra 1966-68. Spesielt navn, men har ikke funnet ut noe om henne. 
Å finne en bil sine «forfedre» er like spennende som å finne sine egne. 
man blir litt hekta😉 
Finner jeg eier nr 1, så har jeg alle registrerte eiere fram til nå. Pluss mange som sier de har eid den uten å registrere den på seg selv☺️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj. Tusen takk. Fra Drøbak til Brønnøysund faktisk. 
Noen mente å huske at en Helge Haaland hadde bilen i Drøbak. Men at den ikke sto på han. Da stemmer jo det med sønnen evt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2020 den 14.56, Sven Hjortland skrev:

 

Viser resultat for: «Isa Bonaa Haaland»

 

ISA BONAA HAALAND

F 17.12.1920 D 29.04.2010 
BRØNNØY — BRØNNØY KIRKEGÅRD

1.010.00B.022

VIEW GRAVE

 

https://nettgrav.no/finn-en-grav/search?s=Isa+Bonaa+Haaland

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilhistorien etter 2.verdenskrig er interessant. Jeg har en viss kjennskap til dette ettersom min far arbeidet på bilverksted på både 50-og 60-tallet. Nye biler var ikke for hvermannsen. Viktige yrker fikk fortrinn, f.eks. leger. Noen av de første frigitte bilmerkene var russiske, Moskvich og Volga. Mange av dem ble kjøpt av drosjeeiere, men også bønder fikk rimelig tidlig (rundt 1955) lov til å anskaffe slike nybiler. Jeg hadde to onkler som var bønder og som kjøpte seg hver sin Moskvich - veldig solid bil, og ikke verre å kjøre enn en traktor husker jeg at de sa. Vi som var barn var veldig opptatt av biler, og vi klipte ut bilannonser fra aviser og limte dem inn i kladdebøker......  Restriksjonene på nybilkjøp ble opphevet først i 1960. Virkningene av siste verdenskrig var enorme og langvarige!!!!

 

mer info kan finnes her:

 

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/artikler-og-publikasjoner/bilen-ble-allemannseie-i-1960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En liten oppdatering :-) 

Nå har jeg endelig funnet første eier. Etter å ha snakket med snart alle vegtrafikkstasjoner.  Han heter Walter Hoffmann. Med en bokstav til mellomnavn som er umulig å tyde. Han er oppført med erverv: Lt 6.D R USN og bosted Nordkompaniet. Siden dette er i Bærum, går jeg ut fra at det er Nordkompaniet på Kålsås. At han er løytnant der. Hadde vært gøy å finne ut mer om han. 

Han kjøpte altså en helt ny Mercury Cupe i 1956, men solgte den til megler Alf Chr? Blikstad sommeren 1957. Han skal ha bodd i Nordstrandveien 25 i Oslo. (har ikke funnet noe på han enda) Kanskje Walter dro tilbake til hjemlandet sitt. USN står kanskje for US Navy?

Har nå funnet hele  38 eiere. Pluss noen som har hatt den uten omregistrering.  Og fått mange artige historier. Et under at den "lever". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgenbladet 10.03.1956:

 

https://www.nb.no/items/a24701b9f1413f586e2d3188e7d8d9f5?page=7&searchText="walter P. hoffman"

 

Capture.JPG.a9dbed8b1c82ae6952e69bcfc0c6b82e.JPGCapture1.thumb.JPG.28466bda8db3af4e479d8e891a97a320.JPGCapture2.JPG.1d7c28477eb54c55cfccb5c064d450f0.JPG

 

 

Tror dette er rett mann. Han ankom Norge i mars 1956, og må ha kjøpt bilen like etter ankomst. Kolsås er også nevnt. Oppholdet var nok kort, dette kan forklare hvorfor bilen ble solgt året etter.

 

Når ble bilen registrert i 1956? På våren en gang?

 

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frank Morten. 
Helt utrolig at du har funnet dette. 
Er nok eieren av bilen det her
Bilen er førstegang registrert 18. April. 1956. 
Tusen hjertlig takk. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han rekker å ha den i et år. Alf Blikstad overtar den 16 juli 57. Og neste eier Harald Aukrust, mener han kjøpte den i 57 han og. 
Regner med at Walter med familie ikke ble i Norge, så evt familie bør jeg vel lete etter i USA. 
Blir like bitt av bileierhistorie som slektshistorie.. he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Å finne Walter P Hoffmann var neimen ikke så lett som jeg trodde. Vet jo at døtrene heter Paula og Lisa. Har funnet noen gode kandidater, men det var desverre ikke de. 
Har funnet noe som kanskje er han. 
Født 1920 og pensjonert løytnant juli 1963

Har noen noe tips til hvordan jeg kan lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.