Jump to content
Arkivverket
Kristine Haga Sagstuen

Bilhistorie

Recommended Posts

Kristine Haga Sagstuen

Hei 

Vanligvis er det gamle oldemødre og fjerne slektninger jeg skriver om. Men, nå har jeg kombinert mine to hobbyer. Veteranbiler og gammel (slekts) historie. 
Broren min har en 1956 Mercury Monterey. Solgt ny i Norge. Han hadde den som sin første bil i 1978. Nå har han fått kjøpe den igjen og restaurerer den.  Har funnet masse spennende historier om den fra et langt liv på veien. Tidligere eiere har delt bilder og historier. Men, en brikke mangler. Hvem eide den først. Har søkt understellsregisteret og fått skilt nummeret. Men, hverken de eller biltilsynet finner første eier. Har fått tips om å lete i digitalarkivet, men hva i all verden skal jeg søke på? Vet det finnes Bilbok for Oslo, men gjør det det for resten av landet? 
Er det noen kloke hoder her, som har noen gode tips? 
Jeg er ganske sikker på at det er et Akershus skilt. 
C-4299. 

Krysser fingre og håper noen kan hjelpe meg. 
 

mvh Kristine Haga Sagstuen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristine Haga Sagstuen

Det kan jeg prøve. Takk for at du svarte og la ved en link videre😊 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olaf Larsen

Godt å se at vi er flere med samme sjuke, Kristine! 😀  Du får slenge ut et bilde etterhvert, når du finner første eier.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristine Haga Sagstuen

Det skal jeg gjøre. Det var jo ikke en helt vanlig bil å anskaffe seg i 1956. I allefall ikke en todørs bil har jeg skjønt. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristine Haga Sagstuen

Det stemmer. 
Ikke så mye igjen av den nå, men det skal bli bil igjen. På det andre bildet er det meg på panseret i 78. 
Snakket med mange tidligere eiere, men hadde vært veldig artig å finne ut han som var nr en. Går ut ifra at det var en mann😉

 

08A2EE57-051B-4993-92EF-4DE51F67AF0C.jpeg

F06893C3-EB4D-44AC-852E-8CC2C753A633.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olaf Larsen
Posted (edited)
På 5.3.2020 den 14.16, Kristine Haga Sagstuen skrev:

Ikke så mye igjen av den nå, men det skal bli bil igjen.

Litt polish, et speil for terningen og et fluffy rattrekk, så er den som ny!  😁

 

På 5.3.2020 den 9.09, Kristine Haga Sagstuen skrev:

Det var jo ikke en helt vanlig bil å anskaffe seg i 1956. I allefall ikke en todørs bil har jeg skjønt. 

Vi hadde innført kjøpetillastelse på biler etter krigen for at ikke for mye valuta skulle forsvinne til utlandet, vi hadde jo ingen egen bilproduksjon. Man måtte fortsatt ha  kjøpetillatelse på biler i 1956, så hvis man kunne dokumentere behov for å kjøre og fikk en kjøpetillatelse, var det ikke uvanlig at man enten kjøpte det mest eksklusive man kom over, gjerne en amerikaner, eller havnet i motsatt ende av skalaen og kjøpte billige østeuropeiske biler. De fleste kjøpte nok vanlige europeiske merker.

En todørs amerikaner uten 'stolpe' var jo et statussymbol, men det var overraskende mange uvanlige og dyre modeller som ble solgt i Norge. Noen hadde jo spart i årevis i påvente av en kjøpetillatelse, og det kan vel hende at andre folk med god råd fikk ordnet med et dokumentert 'behov' for å ha bil... Det er ikke uten grunn at vi har et blomstrende amcar-miljø her i landet, med en klassisk amerikansk bilpark som kanskje bare svenskene kan matche.

Det kan hende at det finnes oversikt over hvem som fikk kjøpetillatelser i 1955 og 1956, det kan kanskje være en innfallsvinkel for å finne første eier. Bilen er jo solgt ny i Norge og registrert første gang 18.04.1956, så det kan hende at kjøpetillatelsen ble gitt allerede i 1955. Hvor du skal lete, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med. Uansett, bruk chassisnummeret for å søke.

 

Edited by Olaf Larsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristine Haga Sagstuen

Litt oppdatering på bilhistorien. 
Sendte forespørsel til Arkivverket. De anbefalte å komme bare verden er i normal gjenge igjen. 
Krysser fingre for at det finnes noe info der. Mangler fortsatt eier fra den var ny i 1956 til den ble solgt igjen i 57. 
Ellers har jeg funnet en eier via Drøbak trafikkstasjon . Husmor Isa Haaland. Som da hadde den fra 1966-68. Spesielt navn, men har ikke funnet ut noe om henne. 
Å finne en bil sine «forfedre» er like spennende som å finne sine egne. 
man blir litt hekta😉 
Finner jeg eier nr 1, så har jeg alle registrerte eiere fram til nå. Pluss mange som sier de har eid den uten å registrere den på seg selv☺️

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristine Haga Sagstuen

Oj. Tusen takk. Fra Drøbak til Brønnøysund faktisk. 
Noen mente å huske at en Helge Haaland hadde bilen i Drøbak. Men at den ikke sto på han. Da stemmer jo det med sønnen evt. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olaf Larsen

Foreslår en runde med telefonkatalogen (ja, ja, digital versjon, selvfølgelig)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristine Haga Sagstuen

Ikke hatt helt hell med å finne Helge via 1881 i hvertfall.  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anne-Lise Hansen
På 16.4.2020 den 14.56, Sven Hjortland skrev:

 

Viser resultat for: «Isa Bonaa Haaland»

 

ISA BONAA HAALAND

F 17.12.1920 D 29.04.2010 
BRØNNØY — BRØNNØY KIRKEGÅRD

1.010.00B.022

VIEW GRAVE

 

https://nettgrav.no/finn-en-grav/search?s=Isa+Bonaa+Haaland

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hans Martin Fagerli

Bilhistorien etter 2.verdenskrig er interessant. Jeg har en viss kjennskap til dette ettersom min far arbeidet på bilverksted på både 50-og 60-tallet. Nye biler var ikke for hvermannsen. Viktige yrker fikk fortrinn, f.eks. leger. Noen av de første frigitte bilmerkene var russiske, Moskvich og Volga. Mange av dem ble kjøpt av drosjeeiere, men også bønder fikk rimelig tidlig (rundt 1955) lov til å anskaffe slike nybiler. Jeg hadde to onkler som var bønder og som kjøpte seg hver sin Moskvich - veldig solid bil, og ikke verre å kjøre enn en traktor husker jeg at de sa. Vi som var barn var veldig opptatt av biler, og vi klipte ut bilannonser fra aviser og limte dem inn i kladdebøker......  Restriksjonene på nybilkjøp ble opphevet først i 1960. Virkningene av siste verdenskrig var enorme og langvarige!!!!

 

mer info kan finnes her:

 

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/artikler-og-publikasjoner/bilen-ble-allemannseie-i-1960

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristine Haga Sagstuen

En liten oppdatering :-) 

Nå har jeg endelig funnet første eier. Etter å ha snakket med snart alle vegtrafikkstasjoner.  Han heter Walter Hoffmann. Med en bokstav til mellomnavn som er umulig å tyde. Han er oppført med erverv: Lt 6.D R USN og bosted Nordkompaniet. Siden dette er i Bærum, går jeg ut fra at det er Nordkompaniet på Kålsås. At han er løytnant der. Hadde vært gøy å finne ut mer om han. 

Han kjøpte altså en helt ny Mercury Cupe i 1956, men solgte den til megler Alf Chr? Blikstad sommeren 1957. Han skal ha bodd i Nordstrandveien 25 i Oslo. (har ikke funnet noe på han enda) Kanskje Walter dro tilbake til hjemlandet sitt. USN står kanskje for US Navy?

Har nå funnet hele  38 eiere. Pluss noen som har hatt den uten omregistrering.  Og fått mange artige historier. Et under at den "lever". 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Frank Marton Pedersen
Posted (edited)

Morgenbladet 10.03.1956:

 

https://www.nb.no/items/a24701b9f1413f586e2d3188e7d8d9f5?page=7&searchText="walter P. hoffman"

 

Capture.JPG.a9dbed8b1c82ae6952e69bcfc0c6b82e.JPGCapture1.thumb.JPG.28466bda8db3af4e479d8e891a97a320.JPGCapture2.JPG.1d7c28477eb54c55cfccb5c064d450f0.JPG

 

 

Tror dette er rett mann. Han ankom Norge i mars 1956, og må ha kjøpt bilen like etter ankomst. Kolsås er også nevnt. Oppholdet var nok kort, dette kan forklare hvorfor bilen ble solgt året etter.

 

Når ble bilen registrert i 1956? På våren en gang?

 

Edited by Frank Marton Pedersen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristine Haga Sagstuen

Hei Frank Morten. 
Helt utrolig at du har funnet dette. 
Er nok eieren av bilen det her
Bilen er førstegang registrert 18. April. 1956. 
Tusen hjertlig takk. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristine Haga Sagstuen

Han rekker å ha den i et år. Alf Blikstad overtar den 16 juli 57. Og neste eier Harald Aukrust, mener han kjøpte den i 57 han og. 
Regner med at Walter med familie ikke ble i Norge, så evt familie bør jeg vel lete etter i USA. 
Blir like bitt av bileierhistorie som slektshistorie.. he he

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kristine Haga Sagstuen

Å finne Walter P Hoffmann var neimen ikke så lett som jeg trodde. Vet jo at døtrene heter Paula og Lisa. Har funnet noen gode kandidater, men det var desverre ikke de. 
Har funnet noe som kanskje er han. 
Født 1920 og pensjonert løytnant juli 1963

Har noen noe tips til hvordan jeg kan lete?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Frank Marton Pedersen

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.