Gå til innhold
Arkivverket

Gården Talloug i Gausdal


Trygve A. Talhaug
 Del

Recommended Posts

Hei jeg lurer på om noen kjenner gårdshistorien til Talloug i Gausdal. Iflg bygdebok i Stjørdal skal denne ha blitt ødelagt i et jordras engang på 1800 tallet. 
I folketellingen for 1801 46 personer på adressen, så jeg antar at her har vært flere husmannsplasser. De jeg søker etter het Anders Andersen (ca 1734-1801) og Karen Amundsdatter (1744-1815.) Anders figurerer under flere navn, bla Roqvamslien og Beretslien, men da familien flytter til Frosta i Trøndelag på slutten rundt 1780 tallet er det Taloug navnet han velger å bruke, så må han, eller Kari, hatt en form for tilknyning til stedet. Jeg ser forådsmann Amund Olsen på gården har vært fadder for minst et av parets barn, men jeg har ikke funnet noe slektsforhold. 

Dette var mulig mye info på få setninger, men alle tips mottas med takk. 

Mvh Trygve
 

Endret av Trygve A. Talhaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette familien i folketellingen 1801?

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058453001048

 

Nord-Trøndelag fylke, Frosta, Åsen i Frosta, Statlig folketelling nr. 57 (1801-1801), Protokollside, Side 118b-119a - venstre side: 
Permanent bilde-ID: ft20090806360330
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20090806360330
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-ft20090806360330.jpg 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. De ryddet ny jord der, og så har etterkommerne beveget seg forflyttet seg videre i annen og tredje generasjon.
Dette var den peneste kirkebok jeg har sett btw, som å lese fra vår tid bøker 🙂

Endret av Trygve A. Talhaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gården i Gausdal jeg er nysgjerrig på ettersom de tok navn derfra. Anders kalte seg både Beretslien og Roqvamslien tidligere, men det er det siste gårdnavnet som har blitt hengende i slekta i over 200 år. Jeg tror vel at de hadde en husmannsplass der, men det er bare en kvallifisert getting.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dette er samme paret ja 🙂 jeg har kontroll på denne delen, og jeg tror jeg har alle barn. Det er på historien til Talloug i Gausdal jeg står bom fast. Og det kan godt hende at dette er informasjon som er umulig å finne, men jeg tenkte det er forsøket verdt 🙂

Endret av Trygve A. Talhaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.