Gå til innhold
Arkivverket

Borgerlig viede i Oslo 1955


Trond Olav Solberg
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

jeg bare lurte på om det er slik at det ikke finnes tilgjengelig innhold for borgerlig viede i Oslo etter 1950 pr. I dag?

 

Vil det eventuelt komme mer etterhvert?

 

Håper å få en avklaring på dette.

 

Hilsen Trond Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kommer opp på  50-tallet er det personvernregler som slår inn. Det finnes kilder, og mye er også digitalisert slik at saksbehandlere kan bruke disse,  men man må være forsiktig med legge det ut på internettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekka med avleverte vigselsprotokoller i arkivet etter Oslo byfogd går fram til 1974 (protokoll nr. 241): https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-02000000236301

 

Det er altså bare nr. 1-71 (t.o.m. 1950) som er digitalisert, og det foreligger ikke noen umiddelbare planer om å digitalisere resten. Det ser ikke ut til å være klausuler (restriksjoner) på perioden 1951-1974 med hensyn til bruk på lesesal, men på Internett vil vi ikke legge ut protokoller yngre enn 60 år, og avhengig av hva slags personopplysninger som er tatt med, vil det også forekomme at vi legger restriksjoner på enda eldre protokoller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. 

 

Jeg regnet med at det var klausuler som var årsaken til at de ikke er tilgjengelig. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ser forresten at det for Bergen er tilgjengelig borgerlig viede opp mot slutten av 50-tallet. Litt rart at det er forskjell fra by til by da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2020 den 10.26, Trond Olav Solberg skrev:

Jeg regnet med at det var klausuler som var årsaken til at de ikke er tilgjengelig.

 

2 timer siden, Trond Olav Solberg skrev:

Jeg ser forresten at det for Bergen er tilgjengelig borgerlig viede opp mot slutten av 50-tallet. Litt rart at det er forskjell fra by til by da.

 

Når borgerlige vigselsprotokoller for Oslo fra 1950-tallet ikke finnes i Digitalarkivet, er ikke klausuler årsaken. Årsaken er at protokoller etter 1950 ikke er digitalisert, slik jeg skrev i mitt forrige innlegg. For en del andre byer, f.eks. Trondheim, er ikke borgerlige vigselsprotokoller digitalisert i det hele tatt.

 

Når det gjelder klausuler, viser vi som fast regel ikke borgerlige vigselsprotokoller yngre enn 60 år fritt tilgjengelig i Digitalarkivet. Men dersom det i eldre protokoller forekommer åpenbart sensitive opplysninger om personer som ennå kan være i live, vil vi måtte sperre hele eller deler av disse protokollene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

 

Jeg berklager. Jeg ser jo det nå at du skrev i første svar at protokollene ikke er digitalisert for Oslo lenger enn til 1950.  

 

Sånn går det når man er litt for rask og bare skumleser før man svarer. Jeg tror også at jeg i samme sleng, ble litt lurt av svaret til Tone Merete Bruvik. 

 

Antagelig har man da ikke funnet noen åpenbar grunn til å sperre vigselsprotokollene for viede i Bergen fra 1951 til 1959, siden de ligger åpnet tilgjenglig.

 

Hilsen Trond Solberg.

Endret av Trond Olav Solberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.