Gå til innhold
Arkivverket

"Skifter Røros 1690-1835" skrevet av Astrid Ryen


Odd Prytz
 Del

Recommended Posts

Jeg er også takknemlig for dette, jeg har ikke mange aner fra Røros, men de jeg har vil jeg gjerne kikke nærmere på.

 

Ett lite råd, på første siden står e-post og vanlig postadresse til Astrid. Det er sikkert mange som kommer å laste ned dokumentet, og om de ikke ser/her sett Odds informasjon, kan det bli feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Niels Hegge skrev:

Jeg er også takknemlig for dette, jeg har ikke mange aner fra Røros, men de jeg har vil jeg gjerne kikke nærmere på.

 

Ett lite råd, på første siden står e-post og vanlig postadresse til Astrid. Det er sikkert mange som kommer å laste ned dokumentet, og om de ikke ser/her sett Odds informasjon, kan det bli feil.

Takk for tilbakemelding! Vi samler opp kommentarer og korrigerer etter en tid. Regner med de fleste kommer i nå starten, men vil følge opp periodisk fremover😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Odd Prytz skrev:

Astrid ønsker nå å trappe ned, men vil gjerne at noe av materialet hennes blir ivaretatt og gjort tilgjengelig for interesserte. Hun har bedt meg å publisere "Skifter Røros 1690-1835 - Skifter ved Røros Bergrett og Gauldal fogderi (bønder og gruvearbeidere), Østerdalen, Solør og Østerdalen" og oppbevare filen og evt. korrigere åpenbare feil (må dokumenteres gjennom kilder). Hun har transkribert gamle skifteprotokoller og ofte lagt til egne verdifulle kommentarer. 

 

[....]


Med hennes samtykke legges lenke til materialet ut hos DIS, DA, Rørosmuséet og Røros Folkebibliotek. 
 

 

Synd at hun ønsker å trappe ned, men flott at hun gjør dette! Med en svigerfar fra Røros vil jeg nok få stor nytte og glede av dette materialet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Odd Prytz skrev:

Takk for tilbakemelding! Vi samler opp kommentarer og korrigerer etter en tid. Regner med de fleste kommer i nå starten, men vil følge opp periodisk fremover😀

 

Har konf. med Astrid og vi er enige om at vi begge tar imot tilbakemeldinger i en periode fremover. Vi koordinerer og legger ut ny fil senere!

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for dette materialet, det er både en gavepakke og en skattkiste!

 

Jeg vil samtidig takke deg, Astrid, for det fantastiske arbeidet du har gjort med Røros-slekter, og for alle gode og fruktbare ordskifter vi har hatt her på DA - jeg har hatt stor glede av din kunnskap. Du har en enestående oversikt og jeg håper og tror vi fortsatt får se deg her framover.

 

Ønsker deg alt godt, klem fra meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Grete Singstad skrev:

Tusen takk for dette materialet, det er både en gavepakke og en skattkiste!

 

Jeg vil samtidig takke deg, Astrid, for det fantastiske arbeidet du har gjort med Røros-slekter, og for alle gode og fruktbare ordskifter vi har hatt her på DA - jeg har hatt stor glede av din kunnskap. Du har en enestående oversikt og jeg håper og tror vi fortsatt får se deg her framover.

 

Ønsker deg alt godt, klem fra meg.

Tusen takk, Grete, for alle gode ord. Klem fra meg! Jeg oppdaget Digitalarkivet ca år 2000, jeg tror det var det året Knut Bryns transkripsjon av manntallet 1701 for Røros ble lagt ut på Digitalarkivet. Da var jeg egentlig klar over hva jeg ville gjøre, først hele familiens slekt, så fulgte interessen for Rørosslekter. Jeg tenker ikke å legge opp, man får jo ikke plutselig nye interesser, når man er så gammel som meg:-)

  • Liker 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre, Astrid, vi trenger deg fortsatt!

Ta vare på deg selv i disse virus-tider. Nå er det jammen godt å ha en hobby man kan holde på med hjemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har Røros alltid vore «assosiert» med «bergverki nordafjells», der personar til dømes frå Sogn på 1600-talet og tidleg 1700-tal vart dømde til straffarbeid etter leigarmål med nærskylde eller andre bròtsverk.  Eg veit ikkje kor godt slike personar er dokumenterte i kjeldene.  Finst det til dømes noko oversyn over slike «fangar» og kvar dei kom ifrå?

 

Takkar so mykje for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Lars E. Øyane skrev:

For meg har Røros alltid vore «assosiert» med «bergverki nordafjells», der personar til dømes frå Sogn på 1600-talet og tidleg 1700-tal vart dømde til straffarbeid etter leigarmål med nærskylde eller andre bròtsverk.  Eg veit ikkje kor godt slike personar er dokumenterte i kjeldene.  Finst det til dømes noko oversyn over slike «fangar» og kvar dei kom ifrå?

 

Takkar so mykje for alle gode tips!

 

Hei Lars!

 

Jeg har også sett utsagnet om straffanger, men aldri sett noe dokumentert om det på Røros. At det kom folk fra Vestlandet til Kvikne og Røros er imidlertid opplyst i forskjellige kilder, mange fra Nordfjord f.eks.

I "Opplysninger om en slekt Norfior" av Aage Henrik Irgens kan man lese om disse.  Heftet finnes hos Røros Folkebibliotek og kan sikkert lånes (forsidebilde  vedl.).

 

De finnes endel navn i lønningslister fra verket og i folketellingen i 1701 som kan si noe. Men det er sikkert andre som vet mer om dette!

 

Hvis du ikke vet om "Røraas Historie" av John R. Prytz fra før, så kan du kanskje finne noe her:

https://e4631.files.wordpress.com/2016/11/rc3b8raas-historie.pdf 

Skjermbilde 2020-03-13 kl. 14.20.32.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Odd Prytz skrev:

Hvis du ikke vet om "Røraas Historie" av John R. Prytz fra før, så kan du kanskje finne noe her:

 

Jeg har en kopi av "Familien Sødal. Utarbeidet af A.R. Prytz 1919", skrevet med ei praktfull handskrift. Finnes det flere slike godbiter som vi fra utflytta Røros-slekter bør kjenne til?

Endret av Johan I. Borgos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Johan I. Borgos skrev:

 

Jeg har en kopi av "Familien Sødal. Utarbeidet af A.R. Prytz 1919", skrevet med ei praktfull handskrift. Finnes det flere slike godbiter som vi fra utflytta Røros-slekter bør kjenne til?

 

Ja, det gjør det nok, mange slike hos biblioteket her. Du får ta deg en tur!

A.R. Prytz og A.H. Irgens og flere ligger tilgjengelig på NB/Bokhylla, f.eks. her:
 

https://www.nb.no/search?q=aage henrik irgens&mediatype=bøker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Odd Prytz skrev:

Ja, det gjør det nok, mange slike hos biblioteket her. Du får ta deg en tur!

 

Jeg får se A.C. (after Corona). Takk for opplysningene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2020 den 21.05, Odd Prytz skrev:

 

Har konf. med Astrid og vi er enige om at vi begge tar imot tilbakemeldinger i en periode fremover. Vi koordinerer og legger ut ny fil senere!

 

Her er lenke til oppdatert fil: 

https://e4631.files.wordpress.com/2020/03/skifter-rc398ros-1690-1835-v 2.pdf 

Korrigeringer fra versjon 1: 

nå s. 214, Knud Olsen Skomager (Feragen), ny opplysning om bl.a. fødested 
nå s. 306, Ole Salvesen Smelter, ny opplysning om bl.a. død 
nå s. 322, feilskrevet årstall, 1772 skal være 1872 (Enkefu Provstinde Malena Aschenberg født Aas ble begravet 30/10-1872, født 16/12-1797.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et flott og veldig verdifullt arbeide som burde kunne bearbeides for publisering, for eksempel i Genealogen.         Torbjørn Pihl 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Torbjørn Pihl skrev:

Et flott og veldig verdifullt arbeide som burde kunne bearbeides for publisering, for eksempel i Genealogen.         Torbjørn Pihl 

 

Astrid sier at dette arbeidet kun har vært en hobby hun har hatt i over 20 år. Det er ikke skrevet for publisering i Genealogen. Hyggelig at det settes pris på og kan nyttiggjøres av andre hobbyforskere🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.