Gå til innhold
Arkivverket

Mauranger/Kvinnherad: Hvem var brødrene Iver (d. c. 1777) og Lars Halvorsen (d. 1801) Fattigmannshavn (Fitjar)


David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Hvem var brødrene Iver og Lars? og hvor i Mauranger, Kvinnherad var de fra?

 

Etter gjennomgang av bygdebøkene for Fitjar og kirkebøkene, ser det ut til at dette er å finne om brødrene:

 

Iver Halvorsen (Halldorsson)

 

Lars Halvorsen (Halldorsson)

  • ca. 1720: Født i Mauranger i Kvinnherad (Ifølge bygdeboka)
  • ca. 1736: Flyttet til Fitjar?
  • 1741-1762: Bruker av Sætrevika
  • 1747: Nevnes "af Engesund" i dåpen til sin bror Ivers sønn Lars.
  • 1748: Gift med Johanne Larsdatter.
  • 1748-1750: Nevnes på Aalfore i dåpen til sine eldste barn.
  • 1748: Datteren Kristi blir døpt: https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000002494568
  • 1750: Datteren Marta blir født.
  • 1753: Bosatt på Bakken i dåpen til sin datter Anna (d.e.)
  • 1754: Bosatt på Sætrevika i dåpen til sin datter Anna (d.y.)
  • 1755: Skjøte på hele Sætrevika
  • 1758: Sønnen Halvard blir født.
  • 1761: Datteren Inger blir født.
  • 1762: Skjøte på Fattigmannshavn (=Aalforhamn) (han hadde lånt den forrige eieren 40 rd mot pant i gården).
  • 1767: Sønnen Johannes blir født.
  • 1776: Selger halvparten av Fattigmannshavn til sin svigersønn.
  • 1786: Selger Sætrevika.
  • 1786: "vært i disse egne i 50 aar" blant annet tjent i Engesund.
  • 1801: Lars nevnes som enkemann og bosatt på Fattigmannshavn
  • 1801: Det blir skiftet etter Lars https://www.digitalarkivet.no/sk20081113610012
  • 1801: Døde 81 år gammel.

 

Litteratur:

Jacob Aaland: Fitjar: Bygdeskipnad og bygdesoge: https://www.nb.no/nbsok/nb/6d6c3d49fbe5c72ac7426d13e7b02c44?lang=en#417

Simon Steinsbø: Fitjar bygdebok, bind 1: https://www.nb.no/items/fb2325a764366b40212c0d170d7f0c14?page=419

 

Tilknyttet denne debatten:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du har ikkje fått noko svar David ! Og eg kan heller ikkje hjelpa deg, men innlegget mitt gjer at du kjem øverst i køen her i Brukarforum.

Sist mnd så gjekk ein dei store, for ikkje å seia den største hjelparen på Brukarforum Anne-Mary Engum.

 

For fleire år sidan gjekk Tore H. Vigerust bort. Hadde han levd no, ville du ha fått svar ! 

——

David var den personen som lykkast å bistå «Åsted Norge» med å slå fast kvifor jentao i søppelkassen havna der. Og kven som var mor til jentao.

No er det David som treng hjelp ! Så skjerp dokker Slektsgranskara som har kunnskaper om slekt og ætt i Kvinnherad !!!!

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Jon Sværen skrev:

Du har ikkje fått noko svar David ! Og eg kan heller ikkje hjelpa deg, men innlegget mitt gjer at du kjem øverst i køen her i Brukarforum.

Sist mnd så gjekk ein dei store, for ikkje å seia den største hjelparen på Brukarforum Anne-Mary Engum.

 

For fleire år sidan gjekk Tore H. Vigerust bort. Hadde han levd no, ville du ha fått svar ! 

——

David var den personen som lykkast å bistå «Åsted Norge» med å slå fast kvifor jentao i søppelkassen havna der. Og kven som var mor til jentao.

No er det David som treng hjelp ! Så skjerp dokker Slektsgranskara som har kunnskaper om slekt og ætt i Kvinnherad !!!!

Takker så mye Jon (blir jo rørt av omtanken).

Ja, det er ikke alltid så godt å vite hvorfor ingen svar er å få, men så er det vel slik at når jeg spør, er det gjerne lit vanskelige saker. Iver Halvorsen er min 5-tippoldefar og er da min farmors-ff-mm-farfar, så dette er jo langt tilbake i tiden og ikke så lett å finne. Men største grunnen for meg er nok at jeg har liten kunnskap om Kvinnherad og hadde da et håp om at noen med god oversikt over slekt og kilder i området kjenner til to brødre Ivar og Lars Halvorssønner som tross alt ser ut til å ha hatt god råd og sannsynligvis ha kommet fra en av de store gårdene? 

 

Ja, oppdraget jeg hadde for TV2 var ganske krevende både av tid og ressurser, ble ikke tid til mye annet, men så kom vi frem til en løsning og fikk gjenforent dem.

Virkelig spennende å være med på et slikt prosjekt, det lærte jeg mye av! Litt artig at saken er den aller første i Norge som har blitt løst ved kombinasjon av DNA, slektsforskning og kriminaltekniske spor.

 

Igjen takker så mye for at du ønsket å løfte opp innlegget. Jeg får prøve igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Bygdebøkene for Kvinnherad er ikke de beste jeg har vært borti og jeg tror det er mange hull som kunne vært fylt.

Jeg kan derfor kun legge frem aktuelle navn som du kanskje kan kontrollere om mulig.

 

De aktuelle gårdene i Mauranger er Øvrehus, Årvik, Øyre og Hjortland/Hjortås.

På Øvrehus finner vi Lars Hansen (1642-1714) g. Kristi Thorbjørnsdatter Årvik. De er oppført med åtte barn, uten at det står annet enn året de ble født.

De har sønnen Hallvard Larsen f. 1694. Hallvard kan være en potensiell far til Lars og Ivar. Lars døper en datter Kristi.

Hallvard f.1694 har en bror Arne Larsen f. 1696 (Kan dette være Arne Sætrevik?)

 

Lars Hansen Øvrehus overtar trulig bruket til Torkill Larsen Hjortås/Hjortland. Han er sønn til Lars Davidsen g. Magnhild Arnesdatter Hjortland. 

På nabogarden Øyre finner vi Ivar Kollson.

Kombinasjon av disse navnene, gir vel ett signal om en gitt slekt, som jeg ikke kommer til å debattere nå. 

 

Legg merke til de som er busett på Fattigmannshavn og Sætrevikja.

Der finner du navnet David og du finner navnet Arne. Kanskje tilfeldig eller kanskje en farbror?

 

Oddvar S.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Oddvar Søreide skrev:

Hei

 

Bygdebøkene for Kvinnherad er ikke de beste jeg har vært borti og jeg tror det er mange hull som kunne vært fylt.

Jeg kan derfor kun legge frem aktuelle navn som du kanskje kan kontrollere om mulig.

 

De aktuelle gårdene i Mauranger er Øvrehus, Årvik, Øyre og Hjortland/Hjortås.

På Øvrehus finner vi Lars Hansen (1642-1714) g. Kristi Thorbjørnsdatter Årvik. De er oppført med åtte barn, uten at det står annet enn året de ble født.

De har sønnen Hallvard Larsen f. 1694. Hallvard kan være en potensiell far til Lars og Ivar. Lars døper en datter Kristi.

Hallvard f.1694 har en bror Arne Larsen f. 1696 (Kan dette være Arne Sætrevik?)

 

Lars Hansen Øvrehus overtar trulig bruket til Torkill Larsen Hjortås/Hjortland. Han er sønn til Lars Davidsen g. Magnhild Arnesdatter Hjortland. 

På nabogarden Øyre finner vi Ivar Kollson.

Kombinasjon av disse navnene, gir vel ett signal om en gitt slekt, som jeg ikke kommer til å debattere nå. 

 

Legg merke til de som er busett på Fattigmannshavn og Sætrevikja.

Der finner du navnet David og du finner navnet Arne. Kanskje tilfeldig eller kanskje en farbror?

 

Oddvar S.

Takker så mye Oddvar.

Ja, her var det opptil flere interessante spor.

Når du nevner at navnekombinasjonen peker mot en viss slekt, så høres det desto mer spennende ut å grave etter dette.

Jeg får prøve å finne litt kilder som kan gi sporene videre, spennende å bli kjent med en ny bygd og en ny gren i treet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har ikke en fasit på utfordringen din David men heller en teori.

 

Den 13. februar 1725 ble Lars døpt som sønn av Halvor Larsen Årsand (som hører til Mauranger-området)

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20070510660017

 

Kan ikke se av bygdeboka for Kvinnherad at denne innførselen er nevnt i bygdeboka for Kvinnherad under gården Årsand.

 

Men finner også en vielse i naboprestegjeldet Strandebarm som kan være interessant:

 

Halvor Larsen Årvik gift 29. oktober 1724 med Anna Ivarsdtr. Kan legge til at Årvik er i Mauranger i Kvinnherad.

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20070516650664

 

Anna Ivarsdtr. skal visstnok ha vært fra Engjadal i Strandebarm / Varaldsøy

 

Kanskje dette kan være dine folk?

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ref. til det Kenneth skriver.

Lars Hansen (1642-1714) g. Kristi Thorbjørnsdatter Årvik, som budde på Øvrehus, dei budde også ei stund på Årsand.

Hallvard Larsen f. 1694. 

 

I følge bygdebok for Strandebarm, så er Anna Ivarsdatter Engjadal gift med Hallvard Larsen Årvik.

Hennes far Ivar Ivarsen Rørvik - Strandebarm. Følger vi denne Ivars-slekta så går vi mot en viss slekt.

 

OS

Endret av Oddvar Søreide
Tilleggsopplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.