Gå til innhold
Arkivverket

Fotoppdrag Vestre Gravlund, Oslo - Arild Fearnley


Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Er det nokon som våger seg ut på Vestre Gravlund i desse tider og som kunne tenkje seg å ta eit bilete av gravminnet til ein mann som døydde i spanskesjuka? Bildet må vere skarpt, vise innskrifta (namna) og helst vere på minst 2 MB. (Biletet nedanfor har altså for låg oppløysing).

(Kan sendast på epost). Eg vil bruke biletet i årboka til Vefsn museum, og kan ikkje love anna honorar einn ei årbok 🙂

 

 

194832837_ArildFearnleygsgrav.jpg.258fbc6d2d1eb7284e7804efdf5553ac.jpg

 

Det er grava til Mosjøens Stadslæge Arild Fearnley død 1918. 

Id  Fnavn  Enavn  Pnavn  Fdt  Får  Ddt  Dår  Bdato  Bår  Kj  Gnr  Gravsted Kommune Korr
                                   
                                   
                                   
                                   
                                   
684856 Arild   Sverdrup Fearnley    1107  1914  1007  2003  0610  2003  057  03  004  Vis  Vestre Gravlund Oslo Send korrigering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan få det til, men jeg vet ikke helt når. Deadline?  Det pleier ikke å være så mange levende av gangen som oppholder seg på gravlunden, men for tiden skal vi jo helst holde oss hjemme.

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan få til det i morgen. Er hjemme med barnehagebarn og trenger sysselsetting 🙂 Regner med det går greit å holde en meters avstand der. 

  • Liker 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til begge!

Elles tar eg gjerne imot kjeldetips til biografiske fakta.

 

Eg har funne dåpen til Arild f. 8.3.1885 i Mosjøen https://www.digitalarkivet.no/kb20060524110297

Konfirmasjonen fann eg ikkje, men kanskje han vart konformert i Oslo (jf. ft. 1900 http://rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0301&kenr=099a&bnr=0002&lnr=02)

Ifølgje Wikipedia vart han gift med Ragnhild Sverdrup i Købehnhavn 1913.

Eg har funne dåpen til dottera Ragnhild Sverdrup [Fearnley], fødd 29/12-16 innført, i Ministerialboka for Mosjøen. (Vår alles tante Ragnhild, Ragnhild Knagenhjelm).

Gravfesting og jordfesting for Arild 21.8.1918 i Mosjøens klokkarbok: https://www.digitalarkivet.no/kb10051103090228

Kista er rimelegvis transportert sørover for gravlegging i Oslo; veit ikkje om det finst registere for slikt i Oslo?

Kjelder utanfor spennet 1885-1918 fell utanfor det eg treng i denne samanhengen.

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til begge fotografar!

Og takk til Carsten; eg tar gjerne imot fleire kjeldetips til biografiske fakta.

 

Eg har funne dåpen til Arild f. 8.3.1885 i Mosjøen

https://www.digitalarkivet.no/kb20060524110297

Konfirmasjonen fann eg ikkje, men kasnkje han vart konformert i Oslo (jf. ft. 1900 http://rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0301&kenr=099a&bnr=0002&lnr=02)

Ifølgje Wikipedia vart han gift med Ragnhild Sverdrup i Købehnhavn 1913.

Eg har funne dåpen til dottera Ragnhild Sverdrup [Fearnley], fødd 29/12-16 innført, i Ministerialboka for Mosjøen. (Vår alles tante Ragnhild, Ragnhild Knagenhjelm).

Gravfesting og jordfesting for Arild 21.8.1918 i Mosjøens klokkarbok: https://www.digitalarkivet.no/kb10051103090228

Kista er rimelegvis transportert sørover for gravlegging i Oslo; veit ikkje om det finst registere for slikt i Oslo?

Kjelder utanfor spennet 1885-1918 fell utanfor det eg treng i dnene samanhengen.

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at jeg allerede har et bilde av graven, men får ikke sjekket nå. Og hvis bildet mitt ev. er tatt med det gamle digitalkamerat er det sikkert like greit at Baard (#3) får seg en luftetur ...

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Det er mulig at jeg allerede har et bilde av graven, men får ikke sjekket nå. Og hvis bildet mitt ev. er tatt med det gamle digitalkamerat er det sikkert like greit at Baard (#3) får seg en luftetur ...

 

DTH

Har lovet 3-åringen et oppdrag i dag, så vi tar uansett turen 😉

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som i fleire år arbeidde i Fearnleys gate bør interessere deg personleg for mannen. Om du ser inskripsjon med datering, signatur eller identifikasjon av kunstnaren bak statuen, vil det også vere interessant.

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Knut Skorpen skrev:

Du som i fleire år arbeidde i Fearnleys gate bør interessere deg personleg for mannen. Om du ser inskripsjon med datering, signatur eller identifikasjon av kunstnaren bak statuen, vil det også vere interessant.

Hehe. Jeg tenkte alltid at jeg jobbet i Kirkegata. Skal se hva jeg finner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Har lovet 3-åringen et oppdrag i dag, så vi tar uansett turen 😉

 

Men pass på at 3-åringen følger med på hvor du går hen. Jeg husker jeg tok med min datter, den gang 3-4 år, til Vestre gravlund for å ta "et par" gravbilder i forbindelse med et oppdrag før vi skulle på kafé og kino sammen. De store gravstøttene gjorde at hun ikke fikk med seg mine forflyttinger og jeg fant henne igjen etter hvert gråtende og fortvilet. Tror ikke hun har tatt skade av det, men dog ... :)

 

DTH

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrag utført. Litt uheldig med lysforholdende - en flott dag å gå tur i - veldig dårlig dag å ta bilder i den retningen i. En overskyet dag eller sen ettermiddag hadde nok vært bedre. Legger ved bildet jeg tok med telefonen. Bilder fra 5D-kamera kommer i mail. Antar du vil ha dem i Raw for å kunne justere?

 

Ellers kan jeg avsløre at minnesteinen er laget av Andreas Enderlé i 1919. 

https://nkl.snl.no/Andreas_Enderlé

IMG_5051.JPG.f4131dfb1604e10173e1dfc5fe645095.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Ut frå det eg ser av innskrifta er det vel rimeleg klart at steinen er meint å forestille Arild Fearnley.

Endret av Knut Skorpen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt det flotte minnesmerket her i Mosjøen, der mannen hadde sitt virke. Då hadde kanskje nokon sett mon i gravkransen, også. (Bildet er tatt sist fredag, omtrent samtidig som Baard Vidar var på tur).

Dolstad 20-3-2020.jpg

  • Liker 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, 

 

Arild Fearnley og Ragnhild Sverdrup blev gift i Holmens kirke i Kbhvn. 14, november 1913.

Forloverne var en musikforlægger og en kapelmester. 

Er der nogen, der ved, hvad årsagen kan være ?

 

Arkivalieronline: Kirkebøger: København Staden, Holmens sogn,

                             Kontraministerialbog (1803-2002) 1911 V - 1916 V, opslag 130:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17116057#151681,25221420

 

Venlig hilsen,

Berit Pagh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at Schnedler-Petersen kannn ha en kone födt Sverdrup fra Flakstad....

 

Endret av Vibeke Lund Åhling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølgje Charles Ellingsen (1970): "Slekten Ellingsen : en gren av slekten Benkestok"  var det 3 brør som alle het Arild. Eg tar gjerne imot hjelp til å finne dei eg ikkje har funne.

 

Eg har funne Arild Sverdrup f. 11.7.1914 dpt. 28.11.1914 i Mosknes (Bustad Reine): https://www.digitalarkivet.no/kb10051208060011

Arild Fredrik Sversup sin dåp (Bodø 1915?) har eg ikkje funne. Sjå bilete.

Eg har funne Ragnhild Sverdrup f. 29.12-16 dpt. 26.2.-17 i ei lokal kyrkjebok for Mosjøen (ikkje innsendt).

Arild Hartvig Sverdrup sin dåp (Mosjøen 1918?) har eg heller ikkje funne.

 

 

Barna.JPG

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2020 den 12.00, Berit Frank Pagh skrev:

Hej, 

Arild Fearnley og Ragnhild Sverdrup blev gift i Holmens kirke i Kbhvn. 14, november 1913.

Er der nogen, der ved, hvad årsagen kan være ?

I 1913 studerte A. Fearnley røntgenologi og kirurgi i Kjøbenhavn. Det var kanskje derfor han valde å gifte seg i Danmark?  Vinteren før hadde han praktisert i Lofoten, på heimstaden til sin tilkommande Ragnhild Sverdrup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.