Gå til innhold
Arkivverket

Forespørgsel fra Færøyerne. D/S Ulv fra Haugesund


Páll Árni Joensen
 Del

Recommended Posts

17 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Nå trodde jeg jeg fant denne Hans Ingvald Hansen i rullene, men det ser ut som han jeg fant har vært påmønstret skip fra Oslo.

Dessuten lever han etter 1931.. 

 

Oslo fylke, Rulle nr. 3 (1916-1916), Protokollside, Side 152b-153a
Permanent bilde-ID: ru10051003190158
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru10051003190158

(patentnr 2404)

 

Det står at han ble overført til Oslorulle med patentnummer B 5095.

Usikker på fødselsdato her, så det kommer kanskje bedre fram i den neste innførselen.
 

På patentnummer B 5095 står det at han ble født 31/3-1894, så dette er ikke Hans Ingvald fra Nes, Akershus.

 

Oslo fylke, Rulle nr. 4 (1929-1929), Protokollside, Side 329
Permanent bilde-ID: ru10051003220329
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru10051003220329


 

Hej, Ja denne Hans ingvald påmønstrer efter 1931..    Men ja,  det som vi vet om vores Hans var, at hann kom fra Haugesund området. Men Hans Ingvaald 17-4-1900 kunne være intresant at finde. Men som sagt før siger de her at vores Hans kom fra Haugesund (området)   Takk for hjælpen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pall Arni,

 

hvordan vet du at han kom fra Haugesund området? Kom han fra Haugesund området (og var ombord på Ulv) passer det jo med den Hans, sønn av Hans, det vil si den Hans Olsen vi har diskutert før.

 

Men om han ikke var ombord på Ulv, kan han jo ha vært hvorsomhelst fra? Så dette er vel noe datteren har fått fortalt fra sin mor?

 

Samtidig, har han brukt feil fødselsdato, kan han jo også ha brukt feil navn. Men det er sikkert enklere å fuske litt på fødselsdatoen, enn på navn og hvilke skip han var ombord.

 

 

Endret av Per.H.Skaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt meir om Larsine Olsen og Ole Marselius Løvø:

 

Dei gifta seg i 1936:

Rogaland fylke, Kopervik i Kopervik, Klokkerbok nr. B 7 (1918-1942), Viede 1936, Side 112
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050404010209

 

Dødsannonse Larsine (1984): https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digavis_haugesundsavis_null_null_19841231_89_303_1?page=19&searchText="larsine løvø"~1

Dødsannonse Ole (1995): https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digavis_haugesundsavis_null_null_19951212_101_288_1?page=5&searchText="ole løvø"~1

 

Ei dotter: https://www.nb.no/search?q="torbjørg løvø"~1&mediatype=aviser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke så godt skrive NORSK, men forsøker..     Jenta som blev født her på Færøyerne i 1931 og som nu er 88 år søker mulig familje fra sin pappa som omkom med D/S Ulv. Det som hun vet er: pappa kom fra Haugesund og var sjømand med Ulv. Færøyerske moderen og Hans møttes på Island og var forlovede. Moderen kom tilbake til Færøyerne og Hans omkom. 88 årigen kan tilføje at hun husker moderen fortælle at Hans havde er bror som var doctor (læge) i London. Denne bror skulle have 2. sønner. Også havde Hans er søster som var lærer i Bergen.  Jeg selv har kontaktet kirken her, og i kirkebogen står at: farderen død når pigen blev døpt. Navn på faderen: Hans Hansen. Norge. F: 17 april 1900.   Dette er de eneste oplysninger vi har.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.........

 

Dette passar svært dårleg med Hans Olsen (1882-1931), som hadde kone og 6 born i Kopervik.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pall Arni,

 

da kan jo også Hans ha mønstret av D/S Ulv før skipet gikk ned? Det er vel umulig at han gikk ned med D/S Ulv, het Hans og ikke var den samme som Hans Olsen (med kone og barn). Så enten har han snakket sant og forsvunnet (på Island?) uten å gått ned med Ulv, eller så må det vel være den samme som har snakket litt usant om dato og forlovelse? Det kan vel ikke være så mange andre alternativer, om da hans forlovede ikke har husket noe feil?

 

Det kan kanskje være et forsøk verdt å finne søsken av de Hans Hansen vi har funnet sålangt, for å se om vi kan finne noen med en bror som lege eller en søster som lærer.

 

Forøvrig synes jeg du skriver godt norsk, men det går sikkert bra på dansk eller engelsk også. Færøyisk tror jeg nok de fleste av oss får litt mer problemer med.

Endret av Per.H.Skaug
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

     Ja,,  det skal nok gå..  Kan tænkes at Hans ikke var med denne tur?  Ja mystisk?    Har prøvet at søke efter Hans søster/brødre ud fra folketelling 1910. Hans Hansen 1900-1901  d.v.s også på google. Men ikke lykkes endnu. Kan der findes et norsk arkiv læge fra Haugesund. Doctor i London?  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en Hans Peder Nilsen, f 17 4 1901 , som var sønn av fisker Hans Nilsen i Sør Audnedal i Vest Agder. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036595003342

               
001 Hans Nilsen 01 1862-02-27 Søndre Undal b hf g Grdb. (selveier) fisker
002 Pauline Nilsen 01 1869-11-06 Søndre Undal b hm g Gaardmandskone
003 Nikola Nilsen 01 1895-08-15 Søndre Undal b d ug Gaardsstel & husstel
004 Hilmar Nilsen 01 1898-11-26 Søndre Undal b s ug -
005 Hans Peder Nilsen 01 1901-04-17 Søndre Undal b s ug -
006 Nikolai Nilsen 01 1907-11-27 Søndre Undal b s ug -
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er han ankommet USA i 1932, da var han sjømann og kom med Stavangerfjord fra Oslo. https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-958H-TG8?i=320&cc=1923888&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3A24JF-VCV

 

Det kan vel bety at han enten kom tilbake igjen, eller at han kanskje ikke reiste allikevel?

 

Denne Hans Peder Egeland døde i Ohio i  Mai 1992, har ennå ikke sett om han fikk familie i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Per. Jeg troede her at når vi havde et fødedato (17/4-1900) så skulle det være så lett at få oppklaret  :)       Når jeg søker Hans Hansen på Arkivverket kommer der 2 Hans frem.   Er der muligt at få udelukke disse 2 personer?  eller hvor døde de? Kan disse Hans være flyttet til Haugesund?                                                                                     https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=Hans&lastname=Hansen&gender%5B%5D=m&birth_year_from=1900&birth_year_to=1900&birth_date=04.17&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel          Så vet vi at det ikke er disse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pall Arni,

 

det finnes flere tilfeller der fødselsåret er ført ett år feil, eller at man husker en dag eller ett år feil.

 

Men det kan godt være en av de to som du har listet, så lenge vi går ut fra at han ikke gikk ned med D/S Ulv. Begge de to var jo fra Østlandet, så det er jo et stykke fra Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Páll Árni Joensen skrev:

Hej Per. Jeg troede her at når vi havde et fødedato (17/4-1900) så skulle det være så lett at få oppklaret  🙂    Når jeg søker Hans Hansen på Arkivverket kommer der 2 Hans frem.   Er der muligt at få udelukke disse 2 personer?  eller hvor døde de? Kan disse Hans være flyttet til Haugesund?                                                                                     https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=Hans&lastname=Hansen&gender%5B%5D=m&birth_year_from=1900&birth_year_to=1900&birth_date=04.17&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel          Så vet vi at det ikke er disse?

 

Jeg har utelukket Hans Hansen i Ås i 1900-tellingen i innlegg#8 og #13.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anne Lise. Ja, så kan vi udelukke Hans fra Kristiania

 

Ivar:  Har ikke sjekket denne Hans 1901-1935.   Om han var sjømann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han finnes igjen her, Hans Hansen Halleraker, født 3 April 1900 i Finnsnes utenfor Haugesund (men i Hordaland) https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000641070

 

Her er han ved FT i 1900 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037302003380

 

001 Hans Steffensen 01 1852 Finnås herred* b Hf g Gaardbruger S og fisker
002 Larine Rasmusdtr 01 1856 Finnås herred* b Hm g Gaardmandskone
003 Steffen Hanssen 01 1884 Finnås herred* b S ug Tjenestegut
004 Olrikke Hansdtr 01 1888 Finnås herred* b D ug Datter
005 Lisa Hansdtr 01 1889 Finnås herred* b D ug Datter
006 Anna Hansdtr 01 1894 Finnås herred* b D ug Datter
007 Hans Hanssen 01 1900-04-03 Finnås herred* b S ug Søn

 

Her er han ved FT i 1910 https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036667002351

 

001 Larine Rasmusdatter 01 1856-11-15 Finnaas b hm e Gaardbrukerenke
002 Lisa Hansdatter 01 1889-12-07 Finnaas b d ug Tjenestepike
003 Anna Hansdatter 01 1894-04-02 Finnaas f d ug Tjenestepike
004 Hans Hanssen 01 1900-04-03 Finnaas b s ug Søn
005 Rasmus Hanssen 01 1902-08-24 Finnaas b s ug Søn
006 Steffen Hanssen 01 1884-01-22 Finnaas f s ug farmerarbeide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEY ALLE HER!  en liten opdatering: 88 årige datteren her siger nu at hun fik fortalt fra sin mor at pappa til Hans Hansen var død da Færøyske modernen og Hans møtes på Island. Det må so have været i 1929-1930. Færøyerske moderen var på jobb i Reykjavik hvor hun møte Hans Hansen.

Og som skrevet før: En søster var lærer, og broderen var læge i London.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pall Arni,

 

hun vet ikke navnet på broren eller søsteren? Det er vanskelig å lete etter en lege i London som kanskje heter Hansen, og en lærerinne i Bergen som kanskje heter Hansen eller har giftet seg og bruker et annet navn.

 

Digitalarkivet har ikke offentliggjort folketellinger i 1920 eller i 1930, så det blir vanskelig å bruke arkivene for dette. Med andre ord, det er nok vanskelig å lete etter en lører søster eller lege bror, om vi ikke kan identifisere en mulig kandidat først.

 

Vet du ellers når hun reiste hjem fra Island, og npr datteren ble født? Da kan man jo regne seg frem til når Hans Hansen må ha vært på Island, kanskje man kan finne en en sjømann i mønstringsrullene da som ikke var ombord i D/S Ulv ved forliset?

Endret av Per.H.Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, hun vet ikke navnerne på søsteren eller broderen. Datteren bliver 89 nu i april, og hun er født på Færøyerne. Men når de kom hjem fra Island, det vet de ikke nøjaktigt.

Familjen er i gang med DNA forsøk (via my heritage), men lige nu er en pause her i forbindelse med corona-virus.

Kunne være intresant at se på mønstringsruller i 1930. Jeg ser i Islanske aviser at D/S Ulv sejler på Island reglermessig.

 

Ja, det er vanskelig, jeg har tænkt om nogen historie er skrivet om D/S Ulv eller rederiet i Haugesund i hele taget (som ikke er på "nettet"). En bog eller noget som kan fås på biblioteket? Måske i Haugesund?. Har lyst til at tjekke for at se mandskap lister?  

 

Efter alt som i har hjulpet os her, så er jeg red for at vores fødedato/navn stemmer ikke helt...

Det har vært godt å kunne besøke dette forumet. Takk alle sammen så langt!

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Páll Árni 

 

Jeg tenker (ut fra egne erfaringer fra ugifte mødre i min familie) at overleveringer om at en var lege i London og ei lærerinne i Bergen kanskje er å pynte litt på en  litt trist  historie. 

 

Derimot at hennes mann har vært mannskap på DS Ulv (er du sikker på at det var DS Ulv) virker meget sannsynlig. Spørsmålet er kanskje om han var mannskap da båten gikk ned eller om han kan være å finne på tidligere seilaser.  Mulig vi kan finne ut av mannskap på turer før ulykken skjedde. Jeg skal se hva jeg kan finne i morgen. Og når du også har  Per,  Anne - Lise og co  på laget så tror jeg det skal vær mulig å komme til en konklusjon. 

 

Mvh

Ivar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt i gamle norske aviserne som er en fin kilde. En af matroserne var kun denne ulykkilige tur med "Ulv". Han heter Per Bjørkedal. Og en kan lese her i artikkelen at Hilmar Jensen var i land denne ene tur. Han er "sunnmøring". Kan hann så være fra Haugesund området?)  

1133842076_Ulv3.thumb.jpg.b9705e71559ed324cbd5c4d5090df36d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.