Gå til innhold
Arkivverket

Danielsen/Paasche i Fredrikstad


Torbjørn Pihl
 Del

Recommended Posts

Har noen kunnskap om Mathias Danielsen  som fikk borgerskap i Fredrikstad 11. jan. 1701?  Ellers vet jeg lite eller ingenting om ham. Men han skal ha vært gift m. Catharina Danqvartsdatter Paasche, som kan ha vært en søster av kjøpmann i Fredrikstad Danqvart Paasche (f. ca. 1627, levde fortsatt 1703.)

Med vennlig hilsen        Torbjørn Pihl 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

https://forum.arkivverket.no/topic/151302-65934-paasche-i-frederichshald-og-efterkommere-i-n-og-dk/

Sakser dette fra lenken ovenfor: 

 

"Nedenstående sag viser også en mulighed for, at Danqvart Danqvartsen Paasche havde været gift før, som jeg antydede i indlæg 1.I rådstuprotokoll 3, 26/3-1697 - 8/5- 1708 på side 203 - 1705 - er der indført en sag mellem Mattias Danielsen og Jacob Falch. Den handler tilsyneladende om æreskrænkelse.Dommen blev, at Jacob Falch offentligt skulle erklære 'Mattias Danielsens Hustrue Catharina Danquarts datter for en Erlig Dannequinde, saa hand om hendes Persohn veed eller kand ei andet sige, end ald det Erligt, Sómmeligt och vel anstaaeligt er,..' Vh, Berit Pagh.". 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

 

Jeg har desværre kun få oplysninger om Mathias Danielsen, men kan da korrigere nogle fejl

i dit oplæg.

Han fik borgerskab  d. 11. januar 1701 i Frederichshald (Halden).

Hans kone Catharina Danqvartsdatter var efter al sandsynlighed datter af Danqvart

Danqvartsen Paasche f. ca. 1627 og - efter søn af 2. ægteskab Henrich Paasches udsagn -

død i 1709.

 

Hun har i så fald været datter af Danqvart D. Paasches første ægteskab med enken efter Peder Arvesen. Hendes navn er indtil videre ukendt.

 

En Mathias Danielsen er nævnt i mandtallet 1714, ved en tinglysning 1722 og matrikelforarbejdet

i 1723, men - om det er samme mand, tør jeg ikke sige, med de få oplysninger jeg har.

 

Venlig hilsen,

Berit Pagh.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar fra Grethe Flood og Berit Pagh,  og jeg beklager at jeg har gjort meg skyldig i en ikke uvanlig slurve-forveksling mellom de to byer. Berit Paghs tidligere publiserte materiale (her sitert av Flood) har jeg for øvrig hatt nytte av tidligere.  - Fenrik, senere premierløytnant Augustin Jacob Paasche (ca. 1728-30-1782) fikk 2. jan. 1756 (iflg. Ovenstads Militærbiografier) tillatelse til ekteskap m. Barbara Cathrine van der Burg (ca. 1733-1790), uaktet de var søskenbarn (de ble derefter gift 6. febr. s.å. i Moss). Denne ekteskapstillatelsen har jeg ikke kunnet finne i sivile arkiver, muligens kan den finnes i militære arkiver, som jeg ikke har undersøkt .Men jeg tror ikke de var søskenbarn - her kan det ha foreligge feil, misforståelser eller rett og slett avskrivningsfeil fra primærkilden. Augustin Jacobs foreldre var kapteinløytnant Danquart Paasche (ca. 1681-1742) og  hustru Karen Worm. Barbara Cathrines foreldre var verkbase Herman  van der Burg  (ca.1694-1751) og Regine Mathiasdatter (-ca. 1751). Ikke holdepunkt for søskenskap mellom disse foreldre. Det er mere sannsynlig at Augustin og Barbara Cathrine var nestsøskenbarn, altså tremenninger., og det er da mest nærliggende å anta at Barbara Cathrines mormor Catharina Danquartsdtr. Paasche, gift m. Mathias Danielsen,  var søster av Augustins farfar Danquart Paasche (ca. 1627-ca.1709). Eller hun kan, som foreslått av Berit Pagh, ha vært Danquarts datter fra hans første ekteskap (det gir en "generasjonsforskyvning", men ville nok også bli regnet som et "søknadspliktig" slektskap etter den tids oppfatning.                

Med vennlig hilsen      Torbjørn Pihl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Augustin Jacob Paasche og Barbara Cathrine von der Burg var næstsøskendebørn.

 

Arkivalieronline: Centraladministrationen: Danske Kancelli: Norske registre 1755-1756,

                              Side 436 - opslag 433:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19985145#273850,52661852

 

Af et svar fra Magistraten i Frederikshald til stiftsamtmand Tønsberg 18 nov. 1716 

fremgår det, at Danqvart Paasche (f. 1627) efterlod sig 8 børn.

Af 1. ægteskab: 1 søn og en datter.

Af 2. ægteskab: 2 sønner og fire døtre. 

Den 3. søn Hans var død på dette tidspunkt.

 

Alene tidsmæssigt kan Catharina ikke være søster til Danqvart Paasche (1627).

 

Venlig hilsen, 

Berit Pagh.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen til Berit Pagh. Utskriften fra Danske kancelli bekrefter formodningen om at Augustin J. Paasche og Barbara Cathrine v.d. Burg var nestsøskenbarn og ikke søskenbarn.      mvh.    Torbjørn Pihl 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.