Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning Georg Kristian Sørensen


Reidun Heggø Sørensen
 Del

Recommended Posts

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-ft20090928660072.jpg

Siste spor av han i DA er folketellingene 1900 og 1910. Imidlertid har vi flere anløp i USA under 2. verdenskrig. (Familysearch). Det har imidlertid ikke lykkes å finne ut om han var gift, hvor ble han av etter krigen?, når døde han? Det er min manns onkel og den siste som skal på plass i slektstreet. Da moren døde i 1961 var han ikke nevnt. 

Mvh 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ja, jeg har også funnet det. I tillegg har jeg funnet han på en rekke skipsanløp i USA. Han har også en dom etter krigen. Han skulle ha smuglet ekstra mat inn til noen norske fanger. Siste spor er at han ble sendt til et fengsel i Tromsdalen. 
Han var min svigerfars bror, så det hadde vært fint å finne ut om han hadde vært gift, om han hadde barn og når og hvor han døde. Ville gjerne hatt korrekte opplysninger til slektstreet for han også. Ved morens død i 1961 var han ikke med i dødsannonsen. Jeg har fått tilsendt en link fra USA, men det er ikke rett mann. Feil foreldre, feil land, feil fødselsdato og dødsdato før han siste skipsanløp i USA.
Han hadde 2 søsken i USA, en i Bergen, en i Oslo og en som døde i 1926. Kun en var yngre enn han og døde i 1961. 

Takk for rask respons. Vi har vært på flyttefot, men har nå funnet roen og tatt opp igjen leitingen. 

Mvh Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/29/2020 at 8:07 PM, Bjarne Rosenstrøm said:

Om det er samme person skal ikke sies, men et søk på nb.no (Nasjonalbiblioteket) gir noen treff på en Georg Kristian Sørensen som åbenbart har hatt en kriminell løpebane:

 

https://www.nb.no/search?q="georg kristian sørensen"&mediatype=aviser&sort=dateasc

 

Ser at Georg Kristian Sørensen også var kjent som Goggen Sørensen. Denne Goggen var angiver og ble dømt til 15 års fengsel i 1947. Om det er samme mann som Reidun etterlyser er usikkert, men det er en interessant ledetråd.

 

Capture.thumb.JPG.c11df3ffe28a7b8058b1e4cdd018cbfc.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en kikk i boken "Liste Nr. 1" som står i bokhyllen min. Der finner jeg følgende:

 

1865 (løpenummer) - Sørensen, Georg (Goggen), ca. 1907, Løsarb. Kristiansand, Torsg. 2, Tysk ag. og angiver.

 

Dette får meg til å tro at dette er en annen Georg Kristian enn han Reidun etterlyser som er sjømann og født i 1899.

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Kirkeboken oppgir at Georg Kristian ble født 11.11.1899, ikke 04.11.1899 slik folketellingen sier.

 

SAK, Mandal sokneprestkontor, F/Fa/Faa/L0018: Ministerialbok nr. A 18, 1890-1905, s. 111
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051202030824
 

Dette er samme fødselsdato som ved dødsfallet i 1960

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2020 den 13.04, Bjarne Rosenstrøm skrev:

Vet du hvad vedkommende som døde i 1926 (av søsknene) het? Kanskje vi kan finde en dødsannonse og se om han er med der. 

Ja, jeg vet hva hun het. Ettersom jeg vet at han var i live i 1945, har vel det liten interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2020 den 14.21, Frank Marton Pedersen skrev:

Jeg tok en kikk i boken "Liste Nr. 1" som står i bokhyllen min. Der finner jeg følgende:

 

1865 (løpenummer) - Sørensen, Georg (Goggen), ca. 1907, Løsarb. Kristiansand, Torsg. 2, Tysk ag. og angiver.

 

Dette får meg til å tro at dette er en annen Georg Kristian enn han Reidun etterlyser som er sjømann og født i 1899.

Hvis 1907 er fødselsåret, er det en annen. Han ble imidlertid kalt Goggen, og tysk ag og angiver har jeg trodd var han. 

 

På 24.4.2020 den 14.09, Frank Marton Pedersen skrev:

 

Ser at Georg Kristian Sørensen også var kjent som Goggen Sørensen. Denne Goggen var angiver og ble dømt til 15 års fengsel i 1947. Om det er samme mann som Reidun etterlyser er usikkert, men det er en interessant ledetråd.

 

Capture.thumb.JPG.c11df3ffe28a7b8058b1e4cdd018cbfc.JPG

Jeg kan godt tro at familien unnlater å nevne han i årene etter krigen, men hvis fødselsåret hans er 1907, er det en annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.