Gå til innhold
Arkivverket

Utflyttet fra Olden til Bergen 1875 - Kilder i Bergen?


Lars Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg prøver å finne en som ihht kirkeboken i Olden flytter til Bergen i mai 1875.

 

Jeg finner det jeg antar er hans bror i FT1875, der han er oppført med en datter født/døpt i Korskirken sogn. Jeg finner ingen innflyttede i Korskirken sine kirkebøker. Forsto at denne kirken lå rett ved Domkriken, men heller ikke i de kirkebøkene er det oppføringer av innflytted i det tidsrommet.

 

Ble det ikke ført oversikter over innflyttede til Bergen i kirkebøkene, eller er det bare jeg som kikker for snevert med kun disse 2 kirkebøkene? 🙂 Evnt hvor er det man kan se flere registre over innflyttede til Bergen, byarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel han som emigrerer i 1882 https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000667087

 

Nummer 980

 

Bergen fylke, Emigrantprotokoll nr. 1 (1874-1885), Protokollside
Permanent bilde-ID: em20110223700207
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/em20110223700207
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-em20110223700207.jpg
 

Endret av Sven Hjortland
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MC81-X7D

 

Name: Anders Kvamme • Edit
Event Type: Census
Event Date: 1920 • Edit
Event Place: Northwood, Grand Forks, North Dakota, United States • Edit
Event Place (Original): Northwood, Grand Forks, North Dakota, United States
Gender: Male
Age: 69
Marital Status: Single
Race: White
Race (Original): White
Can Read: Yes
Can Write: Yes
Relationship to Head of Household: Patient
Relationship to Head of Household (Original): Patient
Birth Year (Estimated): 1851
Birthplace: Norway • Edit
Immigration Year: 1882
Father's Birthplace: Norway • Edit
Mother's Birthplace: Norway • Edit
Sheet Letter: A
Sheet Number: 14
Record Number: 42598
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann begge to,

 

Takk for det dere har funnet frem om min slektning her. Jeg unnlot å skrive navnet hans siden det egentlig kun var informasjon rundt hvordan man kunne finne kilder på innflyttede i Bergen jeg egentlig ville ha tak i. Men med deres informasjon over, så fikk jeg jo kartlagt hans videre ferd fra Bergen da.  🙂

Takk for det dere fant frem her også! Og er det noen som vet mer om hvordan man finner innflyttede til Bergen rundt 1875, så tar jeg fortsatt gjerne info om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innflyttede til Bergen finnes ikke så ofte i de vanlige innflyttingsprotokollene. Til det er de for mangelfulle, og dette kan nok forklares med det høye antall innflyttere Bergen hadde og at folk veldig ofte flyttet rundt fra bydel til bydel. Det ble nok for tidskrevende og uoversiktlig å holde oversikt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok, da får jeg slå meg til ro med at jeg ikke vil klare å finne noe særlig mer om hans tid i Bergen.

 

Mange takk for det "extra" dere gravde frem om ham! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det faren til Anders Andersen Kvamme f. 1850 som er omtalt her? Flyttet Anders til Bergen som følge av dødsfallet til faren?

 

Bergens Adressecontoirs Efterretninger 20.04.1875

 

Capture.JPG.810282b7d3e3b4382e77b0da2652edc9.JPG

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.