Jump to content
Arkivverket
Rune Thorstensen

Storholmen, Ytterøya, Nord Trøndelag. Er den beskrevet noen i bygdebok?

Recommended Posts

Rune Thorstensen
Posted (edited)

Hei.

Jeg prøver å finne informasjon om folket som bodde på Storholmen. Jeg antar at det må dreie seg om et sted nær Levanger. På Google Maps finner jeg Storholmen  ved Ytterøya utenfor Levanger, og jeg antar at det er rett sted.

Men er det noen som vet om Storholmen er beskrevet i noen bygdebok, evt som underbruk av Ytterøya.? 

Edited by Rune Thorstensen

Grete Jøraas
10 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Hei.

Jeg prøver å finne informasjon om folket som bodde på Storholmen. Jeg antar at det må dreie seg om et sted nær Levanger. På Google Maps finner jeg Storholmen  ved Ytterøya utenfor Levanger, og jeg antar at det er rett sted.

Men er det noen som vet om Storholmen er beskrevet i noen bygdebok, evt som underbruk av Ytterøya.? 

Ja, det slik ut: Jeg finner Storholmen i Hemnes bygdebok

mvh Grete

Rune Thorstensen
Posted (edited)

Takk skal du ha Grete. Da skal jeg se der om jeg finner det jeg leter etter.

Dette er vel Hemnes i Nordland. Etter hva jeg har forstått så skal Storholmen ligge i Nord Trøndelag, ikke langt fra Levanger.

Uansett så fant jeg ikke det jeg søkte  på Storholmen i Hemnes, Nordland.

Men takk for bidraget Grete.

Edited by Rune Thorstensen

Leif B. Mathiesen
Rune Thorstensen

Takk skal du ha Leif.

Forsøker å finne Storholmen, Vinne og Vera i Verdalbøkene, men forløpig uten hell.

Forøvrig kan jeg ikke se at Olav Storholmen har noen drekte relasjon til dem jeg søker.

Men da, leter jeg vider i Verdalbøkene.

Rune Thorstensen

Hjertelig takk Berit.

Dessverre går ikke denne boken langt nok frem i tid. Kanskje jeg kan finne den igjen i nyere utgaver av Verdalboka.

Berit Knudsen

Nå vet ikke jeg hvor lang frem du skal, men Storholmen er med i FT fra 1875 - 1910.

Rune Thorstensen

Jeg må nok bort mot 1930 for å få bekreftet slektssammenhengen. Jeg tror de opprinnelig kom fra Vera og Vinne i samme geografiske område og slo seg ned på Storholmen rundt 1930 eller noe senere. Dette gjelder jo tildels nålevende personer, og jeg har ikke mye lyst å legge ut navn her. Derfor prøver jeg å finne disse gårdene omtalt slik at jeg kanskje kan få bekreftet min hypotese.

Jeg har lett gjennom de nyere bindene av Verdalsbøkene, men uten å finne disse gårdene nevnt der.

Jeg  leter videre, så får jeg se hva jeg kan finne på nettet. Det gjelder altså Storholmen u/Elnes, Vera og Vinne. Kanskje noen med lokal kunnskap ser dette og kan bidra.

Takk for hjelpen Berit.

Leif B. Mathiesen
Rune Thorstensen

Takk igjen for nye interessante innlegg Leif.

Problemet er altså at jeg ikke finner de nevnte 3 gårdene i de nye Verdalsbøkene.

Jeg har åpnet alle som ligger på Nasjonalbiblioteket, uten å finne gårdene nevnt der, annet enn de gamle bøkene som stopper før 1930.

Jeg har funnet et par som kan være av interesse, nemlig Peder Bernholdt Ward 1898-1968 og kona (Lovise) Martine Ellingsen 1908-1959. Dette paret giftet seg i Verdal 30.06.1928. Peder var fra Vera og Lovise fra Vinne.

Men jeg finner ingen opplysninger om vilke barn de hadde og/eller og det var de eller etterkommere som slo seg ned på Storholmen. Det var det jeg håpet jeg skulle finne i de nyere utgavene av Verdalsboka.

Men det er bare å lete videre.

Takk igjen for god hjelp.

Rune Thorstensen

Da fikk jeg bekreftet at Peder Bernholdt Ward og Lovise Martine Ellingsen var rett par i forhold til den personen jeg hadde som utgangspunkt for mine spørsmål.

Jeg trenger såledesikke bygdbokfunn av den grunn, men det hadde selvsagt vært interessant å se hva man eventuelt hadde av opplysninger om familien.

Rune Thorstensen

Takk skal du ha Randi.

Jeg skal sjekke dette nærmere mot andre opplysninger jeg har samlet.