Gå til innhold
Arkivverket

"Nordlendinger uønsket"


Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

I "Nytt på nytt" i går vart det på nytt vist til den illgjetne hybelannonsen med tekst "Nordlendinger uønsket". No som alle landsens aviser ligg på nett og er digitalt søkbare, skulle det vel vere råd å finne tak i denne annonsen?

 

Eg har forsøkt å leite, men ikkje komme nærare enn til Tromsø 1988, der Lise ikkje fekk ein telefonseljarjobb fordi ho var nordfra. Men det er hybel- eller leilighetsannonsen eg er ute etter. Har den nokon gong stått på trykk?

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var da mange slike annonser i Aftenposten på 1950-1960 tallet. De sto vel i Aftenpostens aftenavis. Husker godt at dert sto det da jeg var liten, og det var jammen meg ikke bare en, det sto i mange annonser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

Noen eksempler her:

Takk! Minst eit av oppslaga var ein kommentar om at teksten "skar mere enn almindelig sårt i min følelse for landsdelen vår".  Men eg såg i alle fall tre sikre døme. Så dei fanst! Takk ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Berit Knudsen skrev:

Er gjort noen undersøkelser for å finne ut bakgrunnen for dette?

 

Aner ikke, men det er lov å gjette. For det første: "Bill. mrk. ikke nordlending" har/hadde opphav i mangel på kunnskap, og jeg antar den var tosidig (men folk nordpå leide ikke ut hybler til Oslo-folk!). Og for det andre: Jeg vil tro at slike holdninger var mindre vanlige i Bergen (bergensere og nordlendinger hadde langt større kunnskap om og erfaring med hverandre, på godt og vondt).

Altså: Bakgrunnen skyldes kulturforskjeller generelt og intoleranse på grunn av manglende kontakt. Svært aktuell problemstilling ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Anne, det blir vel tid til å lese den i disse coronatider. Nordnorsk identitet i møte med Oslo, joda, jeg har opplevd det møtet, men som nordlending veit jeg ærlig ikke hva "nordnorsk identitet" omfatter. Er samene med der? Kvenene? Har sørhelgelendinger og folk fra Øst-Finnmark, 900 km unna, samme identitet? Enn tromsøværinger og folk fra Træna? Det finnes mange identiteter i Nord-Norge, jeg tror ikke vi kommer nærmere noen fasit enn det. Men som kjent, avstand forenkler bildet, derfor ligner alle kinesere hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Johan I. Borgos skrev:

Takk, Anne, det blir vel tid til å lese den i disse coronatider. Nordnorsk identitet i møte med Oslo, joda, jeg har opplevd det møtet, men som nordlending veit jeg ærlig ikke hva "nordnorsk identitet" omfatter. Er samene med der? Kvenene? Har sørhelgelendinger og folk fra Øst-Finnmark, 900 km unna, samme identitet? Enn tromsøværinger og folk fra Træna? Det finnes mange identiteter i Nord-Norge, jeg tror ikke vi kommer nærmere noen fasit enn det. Men som kjent, avstand forenkler bildet, derfor ligner alle kinesere hverandre.

Enig med Johan Borgos her. Bak begrepet "nordnorsk identitet" skjuler det seg mye stereotypisk tenkning som forteller at nordlendinger er sånn og slik, bl.a. utadvendte, gjestfrie, humørfylte, snare til å slå om seg med bannskap og mer eller mindre udiplomatiske vendinger i møte med andre mennesker etc. Som en etter hvert godt voksen nordlending må en bare konstatere at vi er som folk flest; noen ganger innadvendte og innesluttede i den grad at vi aldri (!!!)  kan drømme om å snakke med en fremmed på bussen, banner kun når vi slipper noe på en tå, lite gjestfrie, hilser sjelden og aldri på folk vi møter på turstier osv. Kort sagt: Vi kommer i alle utgaver og varianter - akkurat som østlendinger, trøndere, vestlendinger, sørlendinger eller hvem det nå måtte være. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan, Takk for svaret.

 

Hybler den gangen var som regel bare et enkelt soverom i en familiebolig.

Du måtte ofte gjøre noe husarbeid og/eller være barnepike.

Og du måtte komme tidlig hjem på kveldene, og ingen besøkende.

Litt annerledes enn dagens hybler.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leide ut, så jeg husker problemstillingen fra rundt 1970 (+-). Selv om jeg bare var et lite barn den gang, var det mye jeg oppfattet likevel. Selv om min familie ikke gikk så langt som til å skrive "ikke nordlending", foregikk det nok noe utsiling etter at man hadde fått bunken av svar fra interesserte leietakere, basert på hvor de skrev at de kom fra. Nordlendinger ble (her i Oslo-området) oppfattet som støyende, "sikkert glad i festing", og (muligens) "løse på tråden". Rundt 1970 var samfunnet langt mer puritansk enn i dag, og samboerskap praktisk talt ikke-eksisterende. Det var nok kanskje også i mye større grad enn i dag, en viss forskjell i mentalitet landsdelene i mellom. Som ung voksen kjente jeg en tid en dame nordfra (f. på slutten av 1930-tallet), som spøkefullt sa at hun var født "nord for moral-sirkelen". Ellers er jeg selvfølgelig enig i hva andre skriver over her, at dette i stor grad er stereotypier - det er ikke alle her i Østlandsområdet som er stille, kalde og trege, heller ;-). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I #8 lurte jeg på om slike holdninger til nordlendingene var mindre vanlige eller annerledes i Bergen. Det kunne være interessant å sammenligne med Oslo, kanskje noen øyner et emne for en komparativ analyse av slike holdninger i de to største byene våre? Hallo Bergen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv blitt møtt med denne holdningen til at nordlendinger ikke var ønsket. Som ung student kom jeg til Oslo i 1963, og fikk etter 14 dagers venting endelig en hybel. Jeg husker godt min hybelvertinnes introduksjon da jeg hilste på henne. Den var noe slikt som "før ønsket vi ikke nordlendinger, men de er sikkert greie de også..." Likevel var jeg glad for at jeg kunne introdusere meg som nordtrønder - og det var reale folk jeg kom til! Men jeg må nesten legge til at vi trøndere var ikke helt gode vi heller. Nordlendinger (og de kunne godt være finnmarkinger...) fikk gjerne noen karakteristikker av oss. Kanskje hang det igjen noe etter  krigsevakueringen i 1944 da vi fikk flere nordlendinger (nord for Trøndelag holdt) nedover på til oss på en tid da livet ikke var like greitt for alle fra før. Heldigvis søkte jeg meg opp til Lofoten ett år som lærervikar etter gymnaset i Trondheim, og har siden ikke sluppet taket i en landsdel og mennesker jeg aldri vil glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt har 2 eller flere sider

 

Da æ voks opp på 70-80 tallet hata vi de snørrette søringan fra militæret

 

som stjal kvinnfolkan vårres.

 

Mange jakta på befalskole-eleva å banka dem opp.

 

Møtte dem opp på mandagsmårra med blåøya fikk de sparken fra en militær karriere.

 

Å nu har vi søring-nekt pga corona hysteri. De førrbainna snørretta søringan. Æ trudde vi hadde lært.

 

Vi må bare stole på neste generasjon på at dette blir bedre

 

Min sønn på 9 fra Tynset og Bitterstad

 

Hans venn ,store løve fra Cameroun

 

Hans venn, litt store løve fra Salangen

 

Det blir ei god fremtid folkens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke vår generasjon klare å utrydde dette fenomenet som har vart hele forrige århundre

 

så klarer ungan vårres å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.