Jump to content
Arkivverket
Steinar Lumholtz-Rønne Gulbrandsen

Peternille Pettersdatter Høyer

Recommended Posts

Steinar Lumholtz-Rønne Gulbrandsen

Det søkes etter hennes opphav.  Hvem var hennes foreldre og hvor kom de fra?  Hun sies å være født den 1.9.1801 og døde i Trondheim 18.5.1844.  Mannen var skipsfører Albert Joachim Hansen Rønne 1804-18.8.1844.  Jeg har kanskje ikke vært flink nok til å søke etter Peternille men mannen hennes er en gåte.  Han omkom ved/til sjøs eller på St.Thomas i Karibia.  Til tross for forskjellige dødsdatoer fornemmer amerikanske slektninger i dag en familiehistorie om at begge skal ha omkommet på St. Thomas men det er kanskje ikke så sannsynlig.  Albert's død er nevnt i boka til Jørgen Gloersen - døde i Norge - om jeg husker rett navn på bok og forfatter.  De som kan finne navn på båt, rederi, begravelsessted eller omstendighetene rundt dødsfallet er sannsynligvis de flinkeste her i forumet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Randi Elisabeth Haugros
Posted (edited)

Regner med at dette er familien/ekteparet du ønsker flere opplysninger om. Din side på Geni:

https://www.geni.com/people/Albert-Joachim-Rønne/6000000057590759296

 

 

Jeg har ikke svar på spørsmålene dine, må lete litt mer. 
 

På Geni står det at Albert Joackim er født ca 1803 på Rødøy i Nordland. 
Vielsen mellom han og Peternille Høyer er hans fødested Hjørundfjord på Sunnmøre hvor faren en tid var prest.

Her er lenke  til vielsen i 1829 i Trondheim Domkirke, se par nr 34:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 601/L0045: Ministerialbok nr. 601A13, 1821-1831, s. 312
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070921610591



Her er dåpen i 1805 i Hjørundfjord:

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000008461526

 

 

Hva er kilden til fødselsdata for Peternille f. i Trondheim i 1801?

 

 

Edited by Randi Elisabeth Haugros

Share this post


Link to post
Share on other sites
Randi Elisabeth Haugros

Albert Joachims dåp fra kirkeboka:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 515/L0206: Ministerialbok nr. 515A02, 1765-1818, s. 238-239
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070830620650
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Steinar Lumholtz-Rønne Gulbrandsen

Jeg har antatt at faren het Peter Høyer eller Høier som det er skrevet i registreringen for bryllupet men gåten er egentlig resten av den Høyer slekten som Peter tilhørte.  Det var velstående Høyer folk som eide jord i  Trondheim og også velstående Høyer folk fra Nord-Trøndelag og problemet har vært å finne den rette Høyer familien som Peter kom i fra.  For Albert's kullseiling i Karibia synes gåten om omstendighetene rundt hans død på St. Thomas å være en tung oppgave å finne løsningen på men meldingen om dødsfallet må ha blitt formidlet fra St.Thomas til Trondheim siden Jørgen Gloersen har det i sin bok. Det må for eksempel ha vært avholdt skifte.  Hans død og noe av omstendighetene  rundt hans død er sannsynligvis registrert en plass i arkivene her hjemme men jeg finner det ikke. Men som det står i det danske digitalarkivet at finner du ikke det du leter etter er det ikke sikkert at det er publisert ennå.  Jeg har også bladd i danske kilder  ang dødsfall og begravelser på St. Thomas uten hell for enten forsvant han i sjøen eller ble gravlagt der men hva som skjedde kan ikke ha gått upåaktet hen.   Antar at dersom båten gikk ned så må det også være registrert en plass. Fødelsdato for Peternille husker jeg ikke hvordan dukket opp.  Det kan ha ha vært i Gloersen boken det også.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anne Tonby

Dødsdatoen 18/5 1844 for Peternille kan vel ikke være riktig.

Hun er iallfall i live 31/10 1844 da hun setter inn dødsannonse for mannen

 

albert joachim.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Steinar Lumholtz-Rønne Gulbrandsen

Dødsbudskapet i avisen kan tyde på at Albert døde i en ulykke som rammet flere for det er meget interessant å lese om person nr. 2 i samme kolonne at skipstømmermann Ole Bye også har dødd på St.Thomas i august.  Dette tolkes til å ha vært en hendelse som rammet mange.  Kapteinens navn er også nevnt i tilfellet Bye og siden det er god grunn til å tro at det er samme båt blir det muligens lettere å søke videre om båt og hva som har skjedd.  Mange takk for dette.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Steinar Lumholtz-Rønne Gulbrandsen

Dødsdatoen for Peternille hos Geni.com ble satt til samme som mannen men det ble glemt å setter "etter".  Hun skal ha dødd ganske nære sin manns død men etter 31.10.1844.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjarne Rosenstrøm
37 minutter siden, Steinar Lumholtz-Rønne Gulbrandsen skrev:

Dødsdatoen for Peternille hos Geni.com ble satt til samme som mannen men det ble glemt å setter "etter".  Hun skal ha dødd ganske nære sin manns død men etter 31.10.1844.  

Hvis dette er samme damen så var hun i 1846 på vei til Kristiansund N.: https://www.nb.no/search?q=peternille&mediatype=aviser&sort=dateasc&fromDate=18460101&toDate=18461231

 

 

1 (1).jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Randi Elisabeth Haugros

Har du funnet konfirmasjonen til barna hennes? Jeg har ikke funnet noen konfirmasjoner i tidsrommet 1846 til 1858 i Domkirken eller Vår Frues kirke i Trondheim.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Steinar Lumholtz-Rønne Gulbrandsen

Meget interessant og igjen mange takk for at påskegåten om hvilken Høyer-slekt Peternille kom fra har nådd nye høyder med opplysning om reisevirksomhet og mulig årsak til reisen.  Hennes svigerinne, mannens søster ble gift Lossius og alle barna til toller Casper Lossius og Andrea Sophia Caspara Hansdtr Rønne ble født i Aure, 60 km nord for Kristiansund som var reisemålet til Peternille Rønne.  Fornemmer at medpassasjeren Lossius enten var hennes svigerinne eller noen andre i Lossiusfamilien.  En annen svigerinne Boletter Hansdtr. Lumholtz Rønne bodde på Smøla som i dag betjenes av en hurtigbåt fra Kristiansund.  Reisen tar i dag 40 minutter.  Reisen må ha hatt en familiær sammenheng.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Randi Elisabeth Haugros
Posted (edited)

Jeg har et forslag her til Peternille født 1801:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 601/L0039: Ministerialbok nr. 601A07, 1770-1819, s. 140
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070920680305

Her er konfirmasjonen i 1816 i Trondheim Domkirke:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 601/L0069: Residerende kapellans bok nr. 601B02, 1807-1836, s. 82-83
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070921640431

Det som stemmer med dine opplysninger er fødselsdata, født 1. september 1801, se Hemneslekt.

Navnet Høyer  dukker opp ved konfirmasjonen.  Det som ikke stemmer er morens navn, i dåpen og konfirmasjonen heter moren Gunhild Olsdatter. I Geni Karen Hansdatter Høyer med ?

 

Peder og Gunhild i 1801 Trondheim:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058434004262

 

Hvem av foreldrene til Peternille f.. 1801 som har navnet Høyer i slekta er ikke godt å si. 
 

Jeg har ikke funnet giftemålet til Peder og Gunhild. Hegdalen er mulig et gårdsnavn, sted i Strinda eller Trondheim.

 

 

Edited by Randi Elisabeth Haugros

Share this post


Link to post
Share on other sites
Steinar Lumholtz-Rønne Gulbrandsen

Sophie Caspara Rønne er min tippoldemor og datter av den kullseilte styrmannen ved St. Thomas og kona Peternille Petersdtr Høyer hvis slekt er vanskeleig å finne.  Finnes hos geni.com og hemneslekt.net bl.a. fordi min farmor kom fra Heim i det som nå har skiftet fra Hemne til Heim kommune.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Steinar Lumholtz-Rønne Gulbrandsen

At hun står oppført som Larsen Gulbrandsen forstår jeg lite av.  Det naturlige patronymet burde vært Albertsdatter.  Kan ikke forstå annet enn at det er en inkurie fra arkivverket

Share this post


Link to post
Share on other sites
Steinar Lumholtz-Rønne Gulbrandsen

Til deg Randi kan jeg si at jeg i løpet av denne Rønne & Høyer sesjonen mottok en lenke som jeg nå ikke finner igjen der far til Peternille var klart oppført som Peter Høyer.  I spørsmålet om hvem som var hennes mor er det jeg som har ført inn en mulig mor hos geni i et håp om at det skulle komme et treff.  Jeg satte et spørsmålstegn synlig i profilen for å understreke dette.  Moren kan være den du sier men jeg kan bare si at mitt håp var å finne en klar forbindelse til en eller annen Høyer slekt eller hvorfor de endte opp med navnet Høyer om de ikke var Høyere.  Det er vel som å klamre seg til et halmstrå men den Petter du mener er faren ser jeg er underoffiser og Høyer slekten eller den jeg har lest om var en militærslekt men dette er bare som nevnt å klamre seg til halmstrået.  Men igjen takk til dere alle som forsøker.  Det er kanskje bedre å hjelpe en treg trønder enn kryssord, tv og brettspill i påsken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Per.H.Skaug
Posted (edited)

Steinar, Randi har jo funnet en Peternille Høyer med riktig fødselsdato, da er vel det større sannsynlighet for at dette er riktig person (med riktige foreldre) enn det du har lagt inn som en mulig mor uten at du har noe bekreftelse på det?

 

Det er sikkert godt mulig at det finnes en kobling til slekten Høyer, men det er nok bedre å følge det som kan dokumenteres bakover. Det kan jo være at vi finner den linken, men det kan jo også være en mulighet at Peternille har fått navnet etter en overordnet offiser eller kjenning for Petter ved navn Høyer?

Edited by Per.H.Skaug

Share this post


Link to post
Share on other sites
Randi Elisabeth Haugros

Her er vielsen til Petter Pettersen Hegdal og Gunhild Olsdatter Riisvold,  Gift 2 juli 1796 i Lade kirke. 
SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 606/L0280: Ministerialbok nr. 606A02 /1, 1781-1817, s. 65-66
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070918650271
 

Hegdal er et bruk under Steindal i  den gang Strinda kommune. Risvold (Risvollan) og Hoeggen også i Strinda.

https://www.strindahistorielag.no/wiki/index.php/Hegdalen
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Randi Elisabeth Haugros

Gerhard Christian Rønne ble konfirmert i 1847 i Vår Frues kirke i Trondheim:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 602/L0110: Ministerialbok nr. 602A08, 1840-1854, s. 165
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050610020311

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Per.H.Skaug
Posted (edited)

I FT for 1801, som Randi har lagt inn, er det nevnt en bror for Peternille Høyer ved navn Peter Hegdalen, født ca 1797. Hvis vi fant ham som konfirmert eller senere, kunne det jo være interessant å se om han var kalt Høyer, Petersen eller Hegdalen.

 

Det kan jo kanskje hjelpe oss på vei. Nevnes forøvrig noen av besteforeldre eller søsken ved Peternille sine barns barnedåp?

Edited by Per.H.Skaug

Share this post


Link to post
Share on other sites
Steinar Lumholtz-Rønne Gulbrandsen
Posted (edited)

Jeg har ikke rukket å oppdatere meg 100% i saken.  Med all respekt for det som er presentert har jeg heller ikke klart å komme med kontra.  Jeg utelukker ingen ting men har en ambivalent følelse.  Det var vel i registreringen fra ekteskapet at brudens far stod som Peter Høyer.  Jeg  sliter litt med å forstå hvordan to småkårsfolk fra hhv Risvollan og Heggdalen i Trondheim på denne tiden plutselig begynte å kalle seg Høyer på en tid de fleste nordmenn hvis navn stort sett bestod av fornavn og patronym der adresse/stedsnavn ofte ble hengende som et etternavn.  Høyer er med ett unntak i dag navn på en gård i Balsfjord med skivemåten Høier så Høyer ser ut for å være et litt unorsk familienavn brukt av noen få på denne tiden.  Randi nevnte at hun hadde funnet match på navn og fødselsdato.  Jeg kan heller ikke uttale meg om dette annet enn at jeg har hatt et omfattende bruk av Digitalarkivet der jeg faktisk har funnet personer med samme navn og fødselsdato uten at de er de samme.  Jeg er ingen fornekter men den kvelende ambivalensen gjør at jeg ennå ikke våger å slippe jubelen løs.   Jeg utelukker ikke at jeg lider av overfokus på Høyer navnet men når Peter Høyer står som far er det kanskje ikke så rart.

 

Her er en registrering fra Digitalarkivet fra 1842 der mor står som Peternille, født Høyer.  Fødselen det handler om antar jeg er for  Sophia Caspara Lossius Gulbrandsen som var det siste barnet hun fikk.  Dersom vi velger å tro på at far het Peter Høyer og datteren var født Høyer er det kanskje ikke så rart at jeg har følelsen av å famle i blinde. https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000003108277

 

Så kan man undre litt på hvor mange i Norge som har hett Peternille Pettersdatter Høyer.  Et Google søk på dette navnet gir et overraskende treff hos Åsane historielag i Bergen der Peternille's fulle navn blir nevnt 3 ganger  med referanse til skriftet  Aasabuen nr 16 fra 2011.  Dette lot seg ikke sjekke videre men en umiddelbar tanke ble at ektemannen Albert var styrmann og kunne vel ha plukket opp ei jente i Bergen som sikkert ble frekventert av mange skip på den tiden.  Dette er igjen bare en løs terori men ikke rart jeg plages med ambivalens her.

Edited by Steinar Lumholtz-Rønne Gulbrandsen
Korrigering av stavelser

Share this post


Link to post
Share on other sites
Per.H.Skaug

Steinar,

 

har du en kilde til den fødselsdatoen du har på Hemnes-slekt siden og Geni? Siden den er så spesifikk, må den jo ha kommet fra et sted? Er det ikke mulig at denne datoen er lagt inn fordi noen har funnet konfirmasjonen til Peternille Høier i Trondheim, og derfor har antatt at det er den samme Peternille (som jeg synes det virker sannsynlig at det er) og har tatt datoen derfra?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Randi Elisabeth Haugros
Posted (edited)

Peter/Petter Hegdalen/Hægdalens sønn, Peter, fra ft 1801, døde i Trondheim i 1801:

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000001887487

 

Fra kirkeboka:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 601/L0040: Ministerialbok nr. 601A08, 1783-1818, s. 53

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070920680471
 

 

 

Edited by Randi Elisabeth Haugros

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.