Gå til innhold
Arkivverket

Peternille Pettersdatter Høyer


Steinar Lumholtz-Rønne Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

Sitat: "Jeg  sliter litt med å forstå hvordan to småkårsfolk fra hhv Risvollan og Heggdalen i Trondheim på denne tiden plutselig begynte å kalle seg Høyer på en tid de fleste nordmenn hvis navn stort sett bestod av fornavn og patronym der adresse/stedsnavn ofte ble hengende som et etternavn."

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nå vet vi jo ikke om Petter og Gunhild var født og oppvokst på henholdsvis Hegdalen og Riisvoll (Risvollan).

De kan ha kommet fra hvor som helst  i landet  til Strinda og vært i tjeneste på de nevnte gårdene.

 

Navnet Høyer dukker opp ved Peternilles konfirmasjon og vielsen med Albert.

Ved Peternilles konfirmasjon står det at hun er hos foreldrene. Foreldrene døde muligens i Trondheim etter 1816 en gang. Har ikke funnet de så langt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Arnstein Rønning said:

Har du sett denne tråden fra 2007... 

 

Nok en HOYER/HOIJER gaate.........

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkemadamen Peternille Rønne døde 18.05.1845 i Trondheim, adresse Dronningens gate:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 601/L0049: Ministerialbok nr. 601A17, 1839-1847, s. 438
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050511040929
 

https://www.nb.no/items/a48f1c0cf79a8a1361b0136931771cbb?page=0&searchText=ronne

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peternilles mor, Gunhild Høyer døde 20. november 1834 i Trondheim, adresse Dronningens gate, se nr. 200:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 601/L0047: Ministerialbok nr. 601A15, 1831-1839, s. 364
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050613020525
 

https://www.nb.no/items/23946ebf4aa37cdb5fe9c5fda30142ec?page=0&searchText=peter hoyer

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Randi Elisabeth,

 

da er det jo ingen tvil om at Peternille sine foreldre også brukte navnet Høyer. Da er det vel mindre sjanse for at det er et oppkallingsnavn, selv om det jo finnes eksempler i tråden om Peter Christian Høyer der folk fra gårder eller bruk med navn som starte på Hø endret navnet til Høyer.

 

Dette må vel også bety at du sannsynligvis har funnet riktig Peternille som ble gift Rønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, dere fikk rett alle sammen!  Jeg kapitulerer herved betingelsesløst og takker dypt til alle som har tatt av sin tid for å få brikkene på plass og ikke minst utvist eksepsjonell tålmodighet i kampen mot trøndersk treghet, stahet og vantro.  En spesiell oppmerksomhet og takk må rettes til deg Randi Elisabeth Haugros som har bidratt med presisjon på akkord og med langt mer enn Petter Høyer og hans kone.  Ved familiestudier oppleves stadig begivenheter som bekrefter at verden ikke er stor.  I 12 år som barn, tenåring og litt voksen var jeg nærmeste nabo til Heggdal gård, bopel til Peter, og var mest som barn nesten daglig inn på gården for litt lek, spenning og der et par barnehender av og til tok i et tak sammen med Hågen Knotten.  På et vis henger spørsmålet mitt fortsatt i luften og det er hvordan av alle navn at Høyer ble et navn på de og dersom en av de var en ekte Høyer hvor er forbindelsen men trøster meg nå med at det er ikke alt man finner svar på i livet.  Punktum er satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord, Steinar!

Artig  å høre om ar du bodde nær Heggdal gård.  Jeg klarer ikke helt å plasserer den. 
 

Jeg  har gått gjennom kirkebøkene for Domkirka og sett på fødte og døpte på Peternille og Albert Rønnes barn. 
Ved de fem eldste barnas dåp er foreldrenes adressa Dronningens gate. Ved Sophias dåp i 1842  (født i 1841) er foreldrenes adresse Strandgaten.

Peternille og hennes foreldre hadde også Dronningens gate som adresse da de døde.

 

Så har jeg lest i Strinda bygdebok om gårdene Steindal, Hegdalen, Hoeggen og Risvold. Her er det omtrent bare eierrekkefølgen på gårdene som er beskrevet, veldig lite om etterslekt.

Jeg kommer til å se litt mer på dette, om jeg kan finne noe om Gunhild gift Høyer. Vi får se.

 

 

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.