Gå til innhold
Arkivverket

Jacob Larsen og Margrethe Maria Stockfleth – Hvem var de? Østlandet midten av 1700-tallet


Wenche Hervig
 Del

Recommended Posts

Det jeg er interessert i er opphavet til Jacob Larsen, født ca 1756, og Margrethe Maria Stockfleth, også født ca 1756?

 

Dette er det jeg har, samt det jeg har funnet av spekulasjoner:

 

Første gang jeg finner dem er når de gifter seg i Skjeberg i 1783. Lenke

De har kongebrev, han er fullmektig på Hafslund, hun står som jomfru Magrete Maria Stokflet og det kan se ut som hun bor på Hafslund.

Hafslundsporet:

Det betyr neppe at hun har familietilknytning til de som eier der (om det er Peder og Maren Holter eller interimseieren Fahne?), også senere, 1787, finner jeg en formor som gifter seg fra Hafslund. Hun og familien er hjemmehørende på Elverum, og faren jobber for Holter. Jeg tenker den barnløse og veldedige Maren Holter tar unge piker fra mindre bemidlede familier i huset for at de skal lære husstell og finne en ektemann! Noe forbindelse har det nok vært, men ikke så mye at jeg vil kaste bort tiden på dette. Med mindre noen vet om det finnes gode bedriftsarkiv for Hafslund/Holter/Fahne som er tilgjengelig?

 

Tilbake til Jacob og Margrethe Marias historie.

De bosetter seg i Fredrikstad, han som handelsmann. Han er registrert som skattebetaler i 1789 i 12. kvadrat. Lenke  De får en pike, Karen Sophia i 1784. Lenke I 1785 kommer en til, Jacobine Olava Lenke .  I 1789 dør et 7 uker gammelt jentebarn og Margrete Maria, 33 år gammel. Lenke (høyre og venstre side). Det er første gang det oppgis alder på Margrete Maria.

Neste gang den lille familien dukker opp er de i Brevik. I folketellingen 1801 står Jacob oppført som 45 år gammel borger og handelsmann. Lenke

Døtrene konfirmeres begge i 1800 i Brevik. Lenke  (For øvrig konfirmeres Jacobea Olavas kommende ektemann samtidig.) Jomfru Karen Sophie Larsen dør to år senere. Lenke.

Jacobea Olava gifter seg med Peder Smith Blehr i 1804. De får fire barn (ett dør tidlig), Margrethe Marie (etter mormor) i 1805 og igjen i 1810, Albert i 1806 (etter farfar), Jacob Nicolay i 1807 (etter morfar og ?). Det er verdt å merke seg at pikene står som LARSEN ikke Jacobsdøtre.

 

Familien, med svigerfar Jacob, flytter til Kristiansand i 1822, Lenke der Jacob dør i 1830, 74 år gammel. Lenke . Protokollen med anmeldte dødsfall viser bare til myndig arving. Lenke  Resten  av familiehistorien er ikke interessant nå, jeg har det meste. Det jeg prøver å få hjelp til er opphavet til dem begge.

 

Jeg finner ingen teorier på nett om Jacob Larsens opphav. Han kan lese og skrive, han bruker Larsen som familienavn og kan nedsette seg som handelsborger. Han hadde kontakter som skaffet ham jobben på Hafslund, men ellers vet jeg ingenting! Alle spekulasjoner og forslag mottas med takk.

 

Jeg finner to teorier om Margrethe Marias opphav på nett.

Den ene teorien gjør henne til en etterkommer av gausdalslekten Stockfleth og mener hun er den Margrethe Maria Stockfleth som er døpt i Gausdal i 1749. Lenke Denne teorien mener jeg må være gal. Denne Margrethe Maria er oppkalt etter mormoren, gift med Joachim Pihl. Deres datter, Maren, gifter seg med Gerhard von der Lith Mow og de får datteren Magrethe Maria Stockfleth i 1749. Hun blir med foreldrene til Bø, der dør moren i 1765 og det er skifte i 1766 Lenke

Margrete Maria står der, 17 år gammel, sammen med fem søsken. Faren gifter seg på nytt og får et kull barn til. I 1785 er det skifte etter ham Lenke . Der nevnes bare to barn av første ekteskap, en sønn Jochum Pihl Mow og en datter Kistine Angel Mow gift med kapellanen i Bamble, Michel Schieldrup Holst. Kan alle de andre ha dødd mellom 1766 og 1785?

Uansett ville denne piken ha blitt kalt Margrethe Maria Mow, ikke Stockfleth.

 

En annen teori kobler henne til en løytnant Stockfleth med frue som får en pike, Fridericha Sophia i Fredrikstad døpt i februar 1755 Lenke . Det er ikke opplysninger om dåp for Margrethe Maria og heller ikke mer om foreldrene. Teorien er ikke bevist, men god. Hvem var løytnant Stockfleth? Og hvor fikk de i så fall Margrethe Maria hvis de er foreldrene?

En løytnant Eggert Stockfleth og frue Anna Dorothea Gabriel får en sønn Eckhardt i 1747 Lenke , Christian i 1752 Lenke  og Gabriel i 1754 Lenke  De giftet seg først i 1751 Lenke . Alt dette i Askim.

 

Eggert Stockfleth dør på Kongsvinger i november 1755 Lenke . Han kan altså godt være far til barnet i Fredrikstad, men er det plass til et barn til? Og hvor skulle hun være født? Et skifte etter Eggert ville være fint, men hvor vil det være?

 

Det er også andre Stockflether som får barn i Østfold på denne tiden, presten Stockfleth Hiorth og sorenskriveren i Rakkestad Eggert Stockfleth. Han har navnet gjennom morslinjen.

Har noen ideer om hvor Margretha Maria kan befinne seg i Stockfleth-familien? 

 

Alle forslag mottas begjærlig og med takk

Wenche Dorothea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør nok undersøke mer på denne mannen.

 

Ancestry.com har noen muligheter fra  Skjeberg. Her er ekteskapet. Samme som din.

 

Jacob Larsen

 in the Norway, Select Marriages, 1660-1926

Name:Jacob Larsen

Gender:Male

Marriage Date:29 des 1783 (29 Dec 1783)

Marriage Place:Skjeberg, Østfold, Norway

Spouse:Magrete Maria Stokflet

FHL Film Number:126031

Reference ID:bk 1

 

For Jacob, far Lars, født 1756 +/- 5 bare en kandidat.

 

Jacob Larsen

 in the Norway, Select Baptisms, 1634-1927

Name:Jacob Larsen

Gender:Male

Baptism Date:30 mar 1760

Baptism Place:Skjeberg , Østfold, Norway

Father:Lars Henricksen

Mother:Sidsel Nielsdr

FHL Film Number:126031

Reference ID:Bk 1

 

Jacob

 

https://www.digitalarkivet.no/en/view/255/pd00000013916442

 

Nr. 29

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061013030404

 

 

 

 

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var to som Jacob Larsen giftet seg i Skjeberg på 1780-tallet.

 

Jacob Larsen

 in the Norway, Select Marriages, 1660-1926

Name:Jacob Larsen 

Gender:Male

Marriage Date:17 nov 1787

Marriage Place:Skjeberg , Østfold, Norway

Spouse:Anne Borgersdr

FHL Film Number:126031

Reference ID:bk 1

 

https://www.digitalarkivet.no/en/view/327/pv00000002278215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Anton

Jeg må sjekke ut dette, se om han som giftet seg med Anne er den som blir født i 1760. Det er ikke sikkert «min» Jacob er lokal. Han kan ha kommet fra hele landet, Danmark inkludert ...  Han har hatt utdannelse nok til først å bli forvalter, deretter handelsmann. 
Men uansett, takk, det er godt å få friske øyne til å se på problemet!

Wenche Dorothea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Inger! Det var interessant. der var det likevel en forbindelse! Da kan jeg lete etter henne på den Stockfletch-grenen. Med dødsfallet oppgitt, skal det ikke være så vanskelig å nøste seg bakover. Jeg ser denne Margretha Sophia også er plassert på Gausdal-grenen.

Takk skal du ha

Wenche Dorothea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så rett, jeg har sittet i mange timer med den boken du har lenket til! Oppsettet er håpløst, masse blaing frem og tilbake. Jeg fant skiftet etter fru Fahne, Margrethe Sophie, og hun ramser opp de av brødrenes barn som var i live og skulle arve noe etter henne. Så fant jeg datoer, men alle i den søskenflokken (Niels S barn) er litt unge til å ha barn født ca 1756. Så nå har jeg gått en generasjon opp og ut til sidene. Dette tar tider, min Margrethe Maria, er ikke nevnt i boken, selvfølgelig. Det tyder jo på at navnet kommer fra moren ...

Det er bare å lete videre

Takk, uansett!

Wenche Dorothea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Wenche Hervig said:

Takk, Anton

Jeg må sjekke ut dette, se om han som giftet seg med Anne er den som blir født i 1760. Det er ikke sikkert «min» Jacob er lokal. Han kan ha kommet fra hele landet, Danmark inkludert ...  Han har hatt utdannelse nok til først å bli forvalter, deretter handelsmann. 
Men uansett, takk, det er godt å få friske øyne til å se på problemet!

Wenche Dorothea

 

Dessverre er det mest sannsynlig at Jacob Larsen født i Skjeberg er den som er gift med Anne Birgersdotter. De hadde mange barn i Skjeberg.

 

1801 FT 

 

https://www.digitalarkivet.no/en/census/person/pf01058195000253

 

https://www.digitalarkivet.no/en/view/255/pd00000008595083

 

https://www.digitalarkivet.no/en/view/255/pd00000007182754

 

https://www.digitalarkivet.no/en/view/255/pd00000008602813

 

https://www.digitalarkivet.no/en/view/255/pd00000008606028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Inger Hohler skrev:

Det er uklart for meg hvilken Jomfrue (over 12 år) og Frue Stochfleth som befinner seg i Fredrikshald i 1772: https://www.digitalarkivet.no/kb20060629080008 Har du klart å sette dem inn i en sammeheng ennå?

Thomas Rosing Stockfleth, bror av fru Fahne, blir byfogd i Frederikshald i 1768, han giftet seg i samme år i København, med en Arbin (ingenting er sjekket, dette er fra samme bok du lenket til). Det kommer mange barn derfra i de årene. Min Margrethe Maria (eller hennes arvinger) burde vært nevnt i testamentet til fru Fahne ( Lenke )hvis det var hans datter.

Sorenskreiver Eggert Stockfleth (navn fra moren, Else Cathrine, datter av Eggert Stockfleth og Anna Glostrup) dør i Rakkestad i 1760, hans enke, Marthe Bentsdatter fra Eidsvold, kan godt ha bodd i Frederikshald med en datter. Jeg har ikke lett opp det skiftet fordi disse barna passer dårlig i alder. De giftet seg i 1735.

Jeg begynte med Niels Stockfleths gren pga navnet, hans søster er den Margrethe Maria som ble gift Pihl. Men det ser ut til at alle hans brødre dør uten etterkommere.det er bare å lete.

Takk

Wenche Dorothea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anton Hagelee skrev:

Takk skal du ha, jeg tenkte meg nesten det. Jeg tror nok min Jacob Larsen kommer utenfra, men vanskelig å vite. Jeg får bare lete på.

Men alle tiders med den hjelpen jeg får her med å rydde unna.

Wenche Dorothea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Thomas Rosing Stockfleth, bror av fru Fahne, blir byfogd i Frederikshald i 1768, han giftet seg i samme år i København, med en Arbin (ingenting er sjekket, dette er fra samme bok du lenket til). Det kommer mange barn derfra i de årene. Min Margrethe Maria (eller hennes arvinger) burde vært nevnt i testamentet til fru Fahne ( Lenke )hvis det var hans datter.

Sorenskreiver Eggert Stockfleth (navn fra moren, Else Cathrine, datter av Eggert Stockfleth og Anna Glostrup) dør i Rakkestad i 1760, hans enke, Marthe Bentsdatter fra Eidsvold, kan godt ha bodd i Frederikshald med en datter. Jeg har ikke lett opp det skiftet fordi disse barna passer dårlig i alder. De giftet seg i 1735.

Jeg begynte med Niels Stockfleths gren pga navnet, hans søster er den Margrethe Maria som ble gift Pihl. Men det ser ut til at alle hans brødre dør uten etterkommere.det er bare å lete.

Jeg tror at den frue Stochfleth og Jomfrue Stochfleth som bor hos Halvor Berges Enke ikke er nevnt i oversikten til August von Eyben. Årsaken er at så vidt jeg kan se kalles datteren Lovise Cathrina Stochfleth, og det navnet kan jeg ikke finne i oversikten. Det er 4 personer over 12 år registrert på denne adressen Hvis Halvor Berges enke er en, og frue Stochfleth er en, og Madam Sagstrup er en, må jomfruen ha navnet Lovise Cathrina for å få antallet til å gå opp. Hvis Jomfrue Lovise Cathrina Stochfleth ikke har kommet med i anetavlene kan samme skjebne utmerket godt ha rammet andre søsken. Sorenskriveren Eggert Stockfleths kone ville ha blitt omtalt som enke i 1772. Derfor tror jeg ikke det er henne som står oppført i Fredrikshald. 

 

(Lenken til testamentet for fru Fahne virker ikke for meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inger Hohler skrev:

 

 

(Lenken til testamentet for fru Fahne virker ikke for meg.)

SAKO, Lier, Røyken og Hurum sorenskriveri, H/Hc/L0008: Skifteprotokoll, 1799-1805, s. 438b-439a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090119350442

da prøver jeg sånn

Ellers er jeg enig i tankegangen. Jeg får lete etter denne datteren, imorgen ....

men også takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering

Nå har jeg teorier om begges opphav, er det noen som gidder å se om teoriene holder vann? Det hele baserer seg på et sammensurium av koblinger som jeg skal prøve å gjøre rede for.

 

Jacob Larsen:

Jeg fant min Jacob Larsens søknad om handelsborgerskap i Fredrikstad, en drøy uke etter ekteskapsinngåelsen Lenke. Som Anton viste, var Jacob neppe lokal. Så da begynte jeg å lure på hvorfor Brevik etter at konen døde?

Jeg fant en Jacob Larsen født 1756 i kirkeboken for Brevik Lenke. På den meget gode siden Eidangerslekt finner vi denne Jacob med foreldre Lars Christensen, kjøpmann i Brevik, og Karen Grubbe uten etterslekt og historikk. Det er lett å følge familiene opp og ned i tid og der ligger også avskrifter fra kirkebøkene.

I skifteregisteret for Skien byfogd Lenke finner vi Jacob Larsen 19 år og søsteren Boel Larsdatter 16 år. Mer om Karen Grubbes familie og muligheten for at dette er min Jacob Larsen lenger ned.

 

Maria Margarethe Stockfleth:

Jeg fulgte Ingers råd og begynte å se på de grenene som tok navnet fra morens side, og da er jo etterkommere etter Maria Margarethe, datter av presten i Gausdal Ole Stockfleth, særlig interessant. Den eldste datteren, gift Mow, har en datter Maria Margarethe, født 1749, og antagelig død før faren dør. Sønnen Andreas Pihl, har en datter Maria Margarethe født 1757 og gift i Drammen med Hans Bang.

Den neste i søskenflokken er Gidske Sophie, hun gifter seg med presten Niels Stockfleth Enge. Denne familien bruker Stockfleth som etternavn i senere generasjoner og er derfor svært interessant. Det er 7 barn nevnt i skiftet etter Gidske Sophie i 1778. 3 sønner, Niels, Joachim og Johan og en gift søster, Anne Christine gift med kapellan Schultz. De øvrige døtrene er ugifte: Maria Margarethe 25 år, Isabella Catharina 18 år og Anne Cathrine, 12 år. Denne Maria Margrethe er 3 år eldre enn aldersoppgivelsen ved dødsfallet, men det er endre ting som gjør henne meget interessant.

I september 1789 gifter nemlig søsteren Isabella Catharina Stockfledt seg i Brevik med Ole Grubbe Lenke. Ole Grubbe er ifølge Eidangerslekt bror av Karen Hermansdatter Grubbe og derfor onkel til Jacob Larsen født i Brevik i 1756. I 1801 finner vi Ole og Isabelle der og da har hun en ugift søster, Anne Cath., 30 år (5 års forskjell til skiftet, men …), og en søsterdatter Anne Cath. Scult,16 år, i huset. Det gjør det tydelig at dette er familien til Gidske Sophie og sogneprest Niels. Hvor kunne Ole Grubbe ha møtt Isabelle Stockfleth? I skiftet etter moren får vi vite at residerende kapellen Skultz påtar seg vergemål, det samme gjør forhenværende klokker i Vang på Hedmarken Mr Andreas Enge og velærverdige Hr Andreas Pihl, sogneprest til Gausdal. Men hvor pikene havner er ikke godt å si.  Margrethe kanskje hos den barnløse kusinen til moren, Margrethe Sophie gift Fahne. Men de to andre? Jacob Larsen står som fadder for de første barnet allerede i 1790, kan Isabelle ha vært sammen med den eldre søsteren og møtt svogerens onkel i Fredrikstad?

 

Ole Grubbe og Isabella har to barn: Herman Nicolay og Hermine/Marine Sophie. Herman Nicolay døpes i 1790. En av fadderne er Jacob Larsen. Sophie Hermine/Marine født 1792, gifter seg i 1812. En av kausjonistene er Peder Smith Blehr (gift med Jacobea Olava Larsen). Faddere for det første barnet i dette ekteskapet er blant annet Olava Blehr, Jacob Larsen og Ole Grubbe. Her er det altså koblinger mellom min gren, Peder Smith Blehr og kone Olava Jacobea og Isabella Catharina Stockfleth.

Boel Erichsen, gift med Hans Erichsen, som også begge er faddere for Ole Grubbes datter, er søsteren til den Jacob Larsen som er født Brevik. Men jeg kan ikke se at Erichsen-familien bruker noen av mine som faddere. På Eidangerslekt  lenke  er min Jacob er ikke ført med forhistorie eller historikk.

Fadderne til Peder Smith Blehr og Jacobea Olava Larsens barn omfatter i tillegg til mange medlemmer av familien Blehr, jomfru Schultz, Ole Grubbe, Jacob Larsen og Hans Erichsen (1805), Madame Hans Erichsen, Lars Erichsen, Jacob Larsen, to stk Blehr og en jomfru Bentzen og Jens Schaaning (1806), i 1807 er madame Isabelle Grubbe den eneste jeg gjenkjenner som mulig slekt, men i tillegge er fadderne: Mad. Ingeborg Borsse, Jfr. Juliane Marie Hichmann, Christen Hvistendahl, Anders Jensen Høgh, Nils Carlsen Coch. Det siste barnet, i 1810, har fadderne Madam Hikmann, Madam Schaaning, Jomru Grubbe, Lt. Rye, Lt. Stenersen, Postmester Chrystie, Kiøbmand Borse. Her gjenkjenner jeg bare Grubbe-navnet som mulig familie. De første barnedåpene har flest av de som er mulige familiemedlemmer, så avtar det etter hvert.

 

 

Navnebruk

Min Jacob Larsens to døtre er Karen Sophie og Jacoba Olava. Karen etter farmor, Sophie etter mormor Gidske Sophie? Og Olava er mye brukt i Stockfleth-familien, Jacobea etter faren?

Jeg lurte også på Nicolay-navnet til den andre sønnen til Peder Smith Blehr og Olava Jacobea. Ole Grubbe og Isabella Stockfleths sønn heter Herman Nicolay. Jeg finner ikke mange Nicolai tidligere i disse familiene, men morfaren er døpt Niels Stockfleth (Enge som etternavn) og en av sønnene er også Niels. Navnebruken til de andre barna i denne søskenflokken er gjort rede for over.

For øvrig er den Margrethe Sophie Stockfleth som er gift med Johan Fahne, Gidske Sophies kusine, og datter av (og søster til) Niels Stockfleth.

 

Det burde være nok indisier på at min Margrethe Marie er datter av sogneprest Nils Stockfleth (Enge) og Gidske Sophie Pihl (datterdatter av Ole Stockfleth), men er det nok indisier til å si at min Jacob Larsen er den som er født i Brevik i 1756? Kjempefint om noen gadd se om det holder vann …

 

Takk

Wenche Dorothea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har lagt frem en god fremstilling - legger ved dåpen til Margrethe Marie (innførsel nr. 4. venstre side, under 6. august 1753).

 

SAKO, Sigdal kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1722-1777, s. 31-32, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070312630091
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Jeg synes du har lagt frem en god fremstilling - legger ved dåpen til Margrethe Marie (innførsel nr. 4. venstre side, under 6. august 1753).

 

SAKO, Sigdal kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1722-1777, s. 31-32, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070312630091
 

 

Takk for det og for lenken til dåpen!  
Wenche Dorothea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter Böyesen i Skien var andre gang gift med "Gunild" Christine Grubbe. De ble viet i 28.12.1848. Han var handelsmann men tilhørte brødremenigheten i byen - den pietistiske bevegelsen. I den forbindelse omtaler han en "Broder Phil", som muligens har noe med Phil-familien å gjøre. 

Petters datter Dorothea var gift med Hans Chrystie, postmester i Skien. 

Kilde: Skiensslekten Ording-Böyesen...  

 

Berge, Rikard 

Tanberg

1975

(tilgjengelig for norske IP-adresser i Nasjonalbibliotekets nettsider)

 

Jeg synes presentasjonen din er klar og fin. Indisiene er helt klart tilstede. Men det er selvsagt alltid et "men..." fordi vi ikke har den fulle oversikten over alle familiemedlemmene, og fordi oppkalling var normen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Inger. Du har rett i at det alltid er et men ...

Jeg får titte på de andre etterkommerne etter Margrethe Maria Stockfleth og Joachim Pihl, kanskje det dukker opp flere barnebarn med navnet. Jeg må nok se mer på Brevik og forbindelsene der også, hadde vært fint med et skifte eller annen dokumentasjon på forbindelsene.

Wenche Dorothea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brevik gjennom tidene 1 forteller at Jens Schaaning var skipper. Det er en sannsynlig kontakt for denne familien.

Det fantes en Stockfleth-familie i Sandar, presteslekt, som antas å høre til Gausdalslekten. Denne familien bruker navnet Nicolai, som er en variant av Niels.

Jeg har sett begge navneformene blitt brukt om hverandre i andre familier - noen ganger om samme person på 1700/tallet.

http://virtueltbymuseum.xyz/1709-7-christopher-nicolai-jacobsen-stockfleth/

Hr. Jacob døpte en datter Anna Margretha og hadde en søster Anna Margrethe Stockfleth som var fadder til sønnen Ulrich.

Hr. Jacob Stockfleth hadde minst to søsken (halvsøsken eller stesøsken?) med etternavn Müller, som er kjent fordi de var faddere. Det var Christopher Müller og en søster hvor fornavnet har vært vanskelig å tyde. https://media.digitalarkivet.no/view/8228/42 Det begynner med Gi, og jeg har en mistanke om at det skal være Giedsche.

Hr. Jacob Stockfleth var naturligvis død lenge før din Margrete Maria trengte et nytt hjem, han døde i 1717. Ingen vet hvor det ble av de to sønnene hans som overlevde moren. Under normale omstendigheter ville jeg ha avskrevet dem som sannsynlig døde, men det faktum at det dukker opp en ukjent, gift Løytnant Stockfleth i 1755 med barn, og en ukjent Jomfru Lovisa Cathrina Stockflet med mor frue Stockflet i Fredrikshald i 1772 øker sannsynligheten for en av dem faktisk reproduserte seg. Jeg tror det er mye mer sannsynlig at den Margrete Maria du har funnet er den riktige, enn at en postulert mulig Margrethe Maria etterkommer etter hr. Jacob Christoffersen Stockfleth skulle være det, men hvis noen av sønnene til Hr. Jacob reproduserte seg er det gode muligheter for at de slo seg ned i Vestfold, Telemark eller Østfold. Kanskje de ville ha vært "nær nok" i slekt til at Margrete Maria kunne ha blitt sendt dit.

Men jeg ville ikke hengt meg opp i hvordan de kunne treffe hverandre! Hvis Jacob Larsen var handelsmann hadde han ganske sikkert et stort nettverk med bekjente, og han reiste sannsynligvis noe rundt før han etablerte seg. Og Margrete Maria ville, som ung dame ganske sikkert bli sendt til bedkjente og slektninger i håp om at hun skulle få "utvidet sin horisont", hvilket også innebar å bli utsatt for flere mulige ekteskapspartnere. Folk av den standen de åpenbart tilhørte, reiste jevnlig, og mellom Brevik og Fredrikstad er det bare noen timers båtreise ved god bør. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inger Hohler skrev:

en ukjent Jomfru Lovisa Cathrina Stockflet med mor frue Stockflet i Fredrikshald i 1772 


Takk for innspill og lenker. Jeg glemte å legge inn denne lenken som nok viser at Lovisa Cathrine er en Sagstrup,  hun reiser fra byen med madame Sagstrup og det står ikke etternavn på henne. 

Niels Stockfleth (Enge) skriver under som N Stockfleth i forbindelse med skifte etter svigerinnen Maria Margarethe gift Vibe. Det gjør hans gren interessant, ellers tror jeg jeg begynner å få tak på de barnebarna til Margrethe Maria Pihl som er oppkalt etter henne. 
Takk for alle gode innspill, jeg må få sortert og sjekket alt!

Wenche Dorothea

 

SAO, Kristiania stiftamt, L/La/L0005: Manntall og matrikler, 1772
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060629080039
 

Endret av Wenche Hervig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Langestrand, 1801-tellingen finnes det noen Larsen som bruker Larsen som arvelig navn. http://xml.arkivverket.no/folketellinger/hefter/1801/07Vestfold/f8010707_hefte.pdf
Vet ikke hvordan de passer inn med din Jacob Larsen, men jeg tar dem med.

Niels Larsen (som hadde blant annet en sønn Niels Larsen) var Pliktfoged på verket, m.a.o. hadde han en noe overordnet stilling. Både mann og kone var i første ekteskap.

Skredder Lars Larsen hadde en sønn Lars Larsen, både mann og kone var i første ekteskap.

https://dirmin.no/sites/default/files/bibliotek/BV311.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eidangerslekt http://www.eidangerslekt.org/brevik-slekt/brevik-1801/jacob-larsen-1756.htm har oppdatert sine opplysninger om Jacob Larsen og Margrethe Maria Stockfleth på bakgrunn av denne debatten. Jeg er tilfreds (så langt det er mulig uten endelig bevis) med dette. Jeg skulle gjerne ha funnet et skifte etter Anne Cathrine Stockfleth!  Hun bor hos søsteren Isabelle gift Grubbe i 1801, men forsvinner så. Antagelig til en annen familieforbindelse, men hvor? Eller et annet skifte i denne familiekretsen. Det får ligge foreløpig, nå må jeg rydde og legge inn alt jeg har funnet.

Tusen takk for all hjelp og innspill og dukker det opp mer, for all del legg det inn!

Wenche Dorothea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei,

 

Takk for en interessant og grundig tråd.

Jeg har 2 innspill, 1 vedr. Margrete Marie Stochflet Mow og 1 vedr. «Ole Grubbe».

 

 

Margrete Marie Stochflet Mow
Hun er nevnt i 4 kilder knyttet til Bø i Telemark.
I skattemanntall 1.10. 1762 bodde hun med foreldre og 3 søsken over 12 år på Prestegarden i Bø.
Mand og Hustrue
Sogne Præsten Gerhard Mow og Hustrue Maren Pihl
Børn over 12 aar
Hans Mow
Joachim And: Mow
Margrethe Marie Stokfl: Mow
Christine Angell Mow 
https://www.digitalarkivet.no/rk10051110240090

 

25.7. 1765 var søskenparet Joachim Mow og Jomfrue Margrethe Maria Stokfleth Mow faddere i en barnedåp.
https://www.digitalarkivet.no/kb20061208060123

 

Hun var 17 år gammel i skiftet etter mora i 1766 (nevnt tidligere i tråden)
https://www.digitalarkivet.no/sk20100208690090

 

29.10. 1782 giftet Hr Mechael Mechaelsen Schieldrup Holst seg med Jomfrue Margaretha Maria Stokfleth Mow.
https://www.digitalarkivet.no/kb20061208060199

I skiftet etter Margrete Marias far, Gerhard Mow, i 1785, nevnes at det var søsteren som da var gift med Hr Michel Holst.

Kanskje var døtrenes navn i skiftet byttet om?

 

 

«Ole Grubbe»
Det var en Ole Olsen Grubbe i Kviteseid ca 1750 – ca 1776. Han døde på Osebakken i Gjerpen 1779.
Han var gift 2 ganger.
Med Dorte hadde han barna:
Hans ca 1754 – 1755
Marte 1762 – 1762
Med Torbjørg Halvorsdtr hadde han barna:
Jens 1767 -
Marte 1768 – 1770
Ulrik 1770 -
Ingeborg 1773 -
Halvor 1775 – 1775
Marte Dorotea 1776 -  

 

 

Mvh
Ole Bjørn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.