Gå til innhold
Arkivverket

Anne Kirstine Abrahamsdatter


Per Jappee
 Del

Recommended Posts

Etter flere års leting uten resultat søker jeg hjelp til å prøve å finne ut hvor Anne Kirstine Abrahamsdatter ble av. Hun ble født 28.Aug 1824 Wøien eie, Grini, Vestre Bærum. Døpt 4.9 i Haslum kirke.Siden prestens skrift er veldig vanskelig har mye av tiden gått med til å prøve å tyde morens navn. Det har vært lett å ta som Karen Pedersdatter, men ved god hjelp på RIksarkivet kom de fram til at moren heter Karen Preusd., som jo er veldig spesielt. Eneste spor etter Anne Kirstine senere jeg har funnet er en telling i Asker, hvor hun er satt bort til Nils Poulsen og Guri Halvorsdatter på Lathuset, Fossum (gift 1.2.24 i Asker). Faren er forøvrig min tippoldefar Ditlev Abraham Jappe, som var snekkerlærling i Kristiania på den tiden. 

SAO, Asker prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1814-1824, s. 129
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060315010811
Hun er nr. 74 på side 103.

På forhånd tusen takk.
Per Jappée

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ancestry.com  står 

 

 

Anne Kirstine Ditlev Abrahamsdatter

 in the Norway, Select Baptisms, 1634-1927

 

Name:Anne Kirstine Ditlev Abrahamsdatter

Gender:Female

Birth Date:28 aug 1824

Baptism Date:5 sep 1824

Baptism Place:Asker , Akershus, Norway

Father:Ditlev Abraham Jappe

Mother:Karen Prensdr

FHL Film Number:123215

Reference ID:2:1KM9XR0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Anton. Der står det Prensdr.

Prensd eller Preusd. er da uvanlig navn, er det ikke?

Det jeg ville hatt hjelp til, som et siste forsøk, er om noen har en idé som kan finne ut hvor det ble av Anne Karine. Jeg har bladd mange ganger igjennom gravlagte i Asker, men finner henne ikke. I neste lokale telling, 1835 er hun ikke hos samme fosterfamilie. Og så er jeg nysgjerrig på om det finnes noen som har hett Karen Preusd eller Prensd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per,

 

jeg har flere ganger sett Prens og Preus registrert omhverandre i Digitalarkivet. Det kan jo være vanskelig å se forskjell på en u og en n.

 

I stedet for at dette skal være Preusdatter, kan det være Preus? Eller kanskje en Karen som er uekte datter av en Preus?

 

Her er en del Karen Pre*s, som vil inkludere både Preus og Prens, kan hun finnes her? https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=karen&lastname=pre*s&birth_year_from=&birth_year_to=&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

Endret av Per.H.Skaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Per, så du har det, så det er ikke så uvanlig altså. Jeg har kikket litt på Preus tidligere. Det er ikke å gå ut ifra enn at hun bør være født sånn rundt 1800, senest 05, og ha tilknytning til Asker,Bærum i 24. Skal kikke litt mer på Preus.
Ang. datteren som var satt bort, finnes det noe register over fosterbarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en enke Anne Abrahams, født 1823 i Asker, i 1900 FT. Det kan jo være en kandidat https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037030001085

 

Men det kan jo også være et navn hun har giftet seg til navnet, eller at dette er den Anne Katrine Abrahamsdatter som bodde en stund i Hurum. https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&firstname=anne+kari*&lastname=abr*&birth_year_from=1820&birth_year_to=1828&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

 

Finner ingen Ditlevsdatter eller Jappe som er født mellom 1820 og 1828 i senere FT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan absolutt ha blitt kalt Ditlevsd. Det var i den tellingen 1825 for Asker jeg så Abrahamsd brukt.

Det var 2 absolutt interessante funn du gjorde der Per, som jeg skal se nærmere på. Spesielt hun enken i 1900 tellingen. Men det høres rimelig ut at hun kan ha bodd et annet sted i en periode.

Tusen takk igjen til begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har du git deg? eller kan jeg løfte denne opp.😊

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#1 

Jeg tror nok heller at Anne Kirstine ble født på Grini, gnr. 33, i Ø. Bærum (Haslum sogn).

Kan ikke se det står Vøien noe sted.

Det finnes også en Grini gård, gnr. 47, i V. Bærum (Tanum sogn).

Fossum grd., gnr. 31,  ligger også i Ø Bærum, men ble i 1775 en del av Bogstadgodset..

Nils er fra Bogstad eie, og jeg klarer ikke å lese stedsnavnet når det gjelder Guri.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du selvfølgelig rett i, Wøien eie skulle ikke vært med her. 
Rart at det ikke finnes spor etter moren med det spesielle etternavnet Preusdatter. Og det er heller ingen spor etter Anne Kirstine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Per nevner i #1 Anne Karin Abrahamsd.

FT1825 i Østre Bærum Ladhuus under Fossum  (på venstre side)

Brukslenke for sidevisning:  https://www.digitalarkivet.no/ft20110310640366  

 

Men hun er ikke der i FT1835.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20110310650134
 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.