Gå til innhold
Arkivverket

Johanne Ingebretsdatter på Skogen i Stokke, Vestfold. F. ca 1720 - 1786. Hvem var hun?


Laila Semming Hynne
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg lurer på hvem som var foreldrene til Johanne Ingebretsdatter/Engelbretsdatter født ca 1720- død 1786. 

Johanne gifter seg 1751 med Anders Olsen (ca 1718 - 1794) på plassen Skogen under Gryte i Stokke, Vestfold. Venstre side  https://media.digitalarkivet.no/view/8212/151 

 

Anders og Johanne får flere barn i Stokke: Peder døpt 25/3 1752, Maren Kristine døpt 11/8 1754, Berte døpt 27/11 1757, Anne døpt 27/12 1759, Ole døpt 27/8 1762 og Anders døpt 22/9 1765.

Jeg har kikket på alle faddere som er for deres barn, og finner i 1754 en Anders Ingebretsen Vennerød. På Vennerød-eie fantes det en Kristoffer Ingebretsen som døper fem barn i perioden 1752 - 1762 som jeg antok var Anders sin bror. Anders Ingebretsen  er fadder for tre av disse barna og Anders Olsen Skogen er fadder for fire av dem. Johanne Ingebretsdatter er fadder for ett av dem. Jeg tenkte at da hadde jeg funnet søsken til Johanne. 

 

Har funnet ut at Kristoffer og Anders Ingebretssønner er barn av Ingebret Jonsen på plassen Berg under Gryte i Stokke. Det blir holdt skifte etter Ingebret 11/1 1747. I dette står det at han hadde vært gift med Maren Jonsdatter(død)  og hadde tre barn: Kristoffer 21 år, Anders 19 år og datteren Kirsten 28 år. Ingen Johanne altså.

 

Kirsten Ingebretsdatter blir trolovet med Iver Andersen (hennes søskenbarn) 28/5 1748 og de døper barnet Ingebor 4/6 1748 (her er Anders Olsen Skogen fadder). Kirsten blir gravlagt 16/6 1748 før de rakk å bli gift.

 

Johanne Ingebretsdatter Vennerød er fadder for et barn av Henrik Mikkelsen Vennerød i 1745, så hun har bodd der en periode.

Johanne og Anders døper sin første datter for Maren Kristine, som jeg tenker kan være oppkalling etter Maren Jonsdatter (gift med Ingebret Jonsen) og Kirsten Ingebretsdatter som begge var døde i 1754.

Syntes jeg hadde funnet mange gode spor, men så var det det skiftet da:)

 

Noen vet noe om denne Johanne?

 

På forhånd tusen takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Laila Semming Hynne skrev:

Har funnet ut at Kristoffer og Anders Ingebretssønner er barn av Ingebret Jonsen på plassen Berg under Gryte i Stokke. Det blir holdt skifte etter Ingebret 11/1 1747. I dette står det at han hadde vært gift med Maren Jonsdatter(død)  og hadde tre barn: Kristoffer 21 år, Anders 19 år og datteren Kirsten 28 år. Ingen Johanne altså.

 

Du får titte på skiftet én gang til: https://www.digitalarkivet.no/sk20081127350037

 

Skiftekortet er ikke riktig: https://www.digitalarkivet.no/sk20100224660090

 

🙂 

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian:-)

 

Tusen takk, der så jeg henne. Har bare sett skiftekortet ja. 

Igjen tusen takk for hjelpen.

 

mvh Laila

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.