Gå til innhold
Arkivverket

Karolina Jakobsdtr Hausvik født 07.04.1881 i Haus Osterøy


Kari F. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Hun skal ha bodd i Bergen (sentrum) mellom (mulig tidligere) 1905 og 1910- Hvor var hennes bopel og arbeidssted I Bergen? Hun var tjenestepike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skomaker Jacob Andersen var far til Karoline Jacobsdatter Hausvik, født 1881, som  giftet seg 19 juni 1910 i Årstad med Hans Nilsen Søfteland. Karoline f. 04.07.1881, født på Hausvik, har også skomaker Jacob Andersen som far. Jeg tror nok at Karoline i post #2 er rett Karoline.

 

SAB, Haus Sokneprestembete, H/Hab: Klokkerbok nr. B 2, 1878-1884, s. 23
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070508680048
 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallet til Karoline, hun døde 5. juni 1924 som enke:

 

SAB, Os sokneprestembete*, Klokkerbok nr. A 5, 1923-1941, s. 259
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050729020910
 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Skomaker Jacob Andersen var far til Karoline Jacobsdatter Hausvik, født 1881, som  giftet seg 19 juni 1910 i Årstad med Hans Nilsen Søfteland. Karoline f. 04.07.1881, født på Hausvik, har også skomaker Jacob Andersen som far. Jeg tror nok at Karoline i post #2 er rett Karoline.

 

SAB, Haus Sokneprestembete, H/Hab: Klokkerbok nr. B 2, 1878-1884, s. 23
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070508680048
 

Ja det er rett karolina 😊prøver finne ut Hvor hun jobbet og Hvor hun bodde da hun jobbet I bergen I årene opp mot 1910-etter at hennes første barn ble født bosatte hun seg på Søfteland som hustru I 1910

 

Endret av Kari F. Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig burde du holde deg til ett tema, det blir rotete når noe allerede er besvart ut i det forrige temaet du opprettet her: 🙂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Kjell Arne Røedvang Brudvik said:

Forøvrig burde du holde deg til ett tema, det blir rotete når noe allerede er besvart ut i det forrige temaet du opprettet her: 🙂

 

Men har hun fått svar på det spørsmålet hun stiller i dette temaet ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jostein Stokke skrev:

 

Men har hun fått svar på det spørsmålet hun stiller i dette temaet ?

 

Hun har to temaer om samme person, ser ikke helt hensikten med å ha to temaer om samme person - men det er nå meg 🙂 svaret er enn så lenge ikke kommet; så vidt jeg kunne se ut fra de to trådene .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jostein Stokke skrev:

 

Men har hun fått svar på det spørsmålet hun stiller i dette temaet ?

 

Ho har no vel eigentleg det -.

Det framgår av dei mange gode innlegga i opphaveleg tråd at Karolina Jakobsdtr. Hausvik si oppgjevne mor ved fødselen er biologisk mor, og at sistnemnde då døydde i året 1900.

 

Ho som i 1904 vart gift med enkemann og skomakar Jakob Andersson Hausvik, f. Stokke;

vart då stemor til Karolina og syskena hennar. Slik heng dét saman.

Endret av Terje Hatvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett igjennom de aktuelle Adressebøker for Bergen 1903-1909, hun er ikke å finne under Etternavnet Hausvik eller Jac(k)obsen. Rune

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jostein Stokke skrev:

 

Men har hun fått svar på det spørsmålet hun stiller i dette temaet ?

Nei leter fortsatt etter karolinas bo og arbeidsted I årene før hun giftet seg i 1910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 8/10-1904 flytter Karoline Jakobsdatter Haus f. 8/7-1881 født på Hausvik, Hjemstavn Askøen , hidflyttet fra Askøen, Inflyttet der 25/3-1904. Bopel Helgestøen i Haus. 3/10-1904 flytter til Nesttun i Fane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Bergesen skrev:

Hei, 8/10-1904 flytter Karoline Jakobsdatter Haus f. 8/7-1881 født på Hausvik, Hjemstavn Askøen , hidflyttet fra Askøen, Inflyttet der 25/3-1904. Bopel Helgestøen i Haus. 3/10-1904 flytter til Nesttun i Fane.

Kjempeinteressant! Der må være samme karolina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rune Bergesen said:

Hei, 8/10-1904 flytter Karoline Jakobsdatter Haus f. 8/7-1881 født på Hausvik, Hjemstavn Askøen , hidflyttet fra Askøen, Inflyttet der 25/3-1904. Bopel Helgestøen i Haus. 3/10-1904 flytter til Nesttun i Fane.

 

Har du en lenke til dette - eller hvor fant du dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er å finne under Lensmannen i Haus, Desverre er ikke Lensmannen for Fane og Os enda ikke lagt ut

Endret av Rune Bergesen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett igjennom ligningen for Fana og Os 1909 og der er hun ikke å finne, trolig jobbet hun som Tjenestepige hos en av de veldig mange Velstående som bodde rundt Nesttun/Hop, men når det er sagt så finner jeg ingen kvinnelige arbeidere innført i denne boken, feks. de som jobbet på Hop Fabrikker, der er bare innført mandligearb, kanskje tjente de forlite til å bli nemnd i denne ligningen??.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rune Bergesen skrev:

Jeg har sett igjennom ligningen for Fana og Os 1909 og der er hun ikke å finne, trolig jobbet hun som Tjenestepige hos en av de veldig mange Velstående som bodde rundt Nesttun/Hop, men når det er sagt så finner jeg ingen kvinnelige arbeidere innført i denne boken, feks. de som jobbet på Hop Fabrikker, der er bare innført mandligearb, kanskje tjente de forlite til å bli nemnd i denne ligningen??.

Vel det er to historier om henne: hun jobbet på en kafe som tjenestepike eller hun jobbet som tjenestepike I et hus. Bryllupet hennes skal være areangert av to velstående gamle tanter ( uvisst hvem disse var). Jeg antar at barnet hun fikk i 1910 kan muligens ha en annen far enn han hun giftet seg med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skudd i det blå ettersom franske aner har blitt nevnt I noen sammenhenger- kan hun ha vært tjenestepike hos en fransk familie på nesstun? Fantes det franske familier der på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FT1900 var hun kjøkkenpige hos Skibsfører Wilhelm Nieuwejaar – bosted 0054 Hausviken, Haus præstegaard

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037325001789

 

Et skudd i blinde:  Jobbet hun videre hos denne familien?

I 1904 bodde han i Jonas Reinsgate da han døpte sønnen Erling Danholm

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000007615638

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jostein Stokke skrev:

FT1900 var hun kjøkkenpige hos Skibsfører Wilhelm Nieuwejaar – bosted 0054 Hausviken, Haus præstegaard

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037325001789

 

Et skudd i blinde:  Jobbet hun videre hos denne familien?

I 1904 bodde han i Jonas Reinsgate da han døpte sønnen Erling Danholm

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000007615638

Fantastisk! Jeg har blitt fortalt at hun bodde I bergen da hun traff han hun giftet seg med- men det vet vi jo ikke sikkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dåpen i Os og Søfteland 21/6-4/9-1910 er oppgitt Hans Nilsen som far. blant fadrene er Anders Jakobsen Hausvik og Thea J. Hausvik

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.