Gå til innhold
Arkivverket

Eva Henning


Jennie Kvist
 Del

Recommended Posts

Hej! 

 

Jag skriver om den norsk-svenska skådespelerskan Eva Henning (1920-2016). Jag har funnit en del information om hennes norske far Edgar Voss Wetlesen, men några frågor återstår och tänkte fråga om någon här kan hjälpa mig eller sitter med svaren? 

 

Hennes far och mor separerade omkring 1924 och modern och Eva flyttade då till Sverige från Norge. Både modern och fadern, vars skilsmässa borde ha blivit klar 1925-1926, gifte om sig 1926 med nya partners. Modern fick två till döttrar med sin nya make i Sverige, skådespelaren Uno Henning, vars namn Eva även fick i och med detta. Hennes far gifte om sig i Norge med Sara Lorentzen. Men det jag inte kunnat se är om de fick några gemensamma barn? Om Eva Henning även fick norska halvsyskon? Giftermålet: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000379668

 

Hittade även Edgar och Sara Wetlesens grav: https://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/116739

 

Ytterligare en fråga, är om det går att se var hennes söner är födda och i vilken församling (sogn?) Henning själv avled i? Hon bodde i Oslo när hon dog 2016 och är begravd i Oslo: https://www.begravdeioslo.no/resultat/name/Eva maurstad/year_of_death_uncertainty/1/sort_by_column/last_name/sort_order/1

 

Hennes son Peder lever och är född 1957 (om man får fråga om någon levande person?) och hennes son som bara blev sex månader, Per Alfred Maurstad är begravd i Oslo, där han kanske också är född? www.begravdeioslo.no/resultat/name/maurstad/year_of_death/1955/year_of_death_uncertainty/1/sort_by_column/last_name/sort_order/1

 

Vore tacksam om någon vet något som kan hjälpa mig att finna svaren! 

 

Mvh

Jennie Kvist

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Jennie Kvist skrev:

Hennes son Peder lever och är född 1957 (om man får fråga om någon levande person?) och hennes son som bara blev sex månader, Per Alfred Maurstad är begravd i Oslo, där han kanske också är född?

 

Opplysninger om fødte personer i kirkebøker og fødselsregistre etter 1930 er sperret siden kan inneholde opplysninger om adopsjon. Vi skal heller ikke omtale nålevende personer på forumet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okej, då vet jag det. Så det är sekretess 80 år tillbaka i Norge i arkiv? Även beträffande födslar och liknande uppgifter, det visste jag inte. Det ser lite olika ut i grannländerna. Men då är det fråga nr ett om de kan ha fått barn innan 1930 då och om det ev. går att veta i vilken församling Eva Henning avled i? 

 

Hoppas kan gå att få reda på??

 

mvh

Jennie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt betydningen av «församling», men Eva hadde vel sist bostedsadresse i Øvre Smestadvei. Om det tilhører Ullern eller Ris er jeg usikker på, sikkert andre her som kan uttale seg. Dødsannonsene til Edgar og Sara Wetlesen kan kanskje avsløre om de fikk felles barn, kan ev. sende deg dem med pm i morgen, det er for sent nå. Ellers kan du jo saktens kontakte sønnen eller eksmannen til Eva for å få informasjon?

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Församling tilsvarar det vi kallar kyrkjesokn.

Huff, nå formulerte jeg meg klønete. Jeg visste at «församling» tilsvarer «kirkesogn». Det jeg mente å skrive/burde ha skrevet var at jeg ikke forstod poenget – registrert kirkesogn forteller ikke (nødvendigvis) hvor vedkommende ble født eller hvor vedkommende døde. Men jeg ser jo at mange svenske slektsforskere bruker «församling» i publiserte arbeider etc. Burde dog ikke legge meg opp i hva trådstarter er interessert i å få vite ... 😀

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Egil Johannessen skrev:

@Jennie Kvist  -  har sendt deg en PM.

 

Er det dødsannonsen til Edgar Voss Wetlesen du har sendt, Egil? 

 

Jeg har funnet den i Aftenpostens arkiv, så siden det er 37 år siden han døde, kan jeg vel legge den ut?

 

61504AA7-D287-4A46-9537-EA0FD9E2DC84.jpeg

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1929 bodde Edgar Voss Wetlesen (og familie) i Langviksveien 4 på Bygdøy. (Den gang Aker kommune.)

 

Akershus fylke, Adressebøker nr. 1929 (1929-1929), Bokside, Side 281
Permanent bilde-ID: db10151511040972
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db10151511040972


Usikker på hvilken menighet de tilhørte, om kommunegrensen avgjorde, eller om det var annen kirkelig inndeling. Det kan altså være Vestre Aker, Ullern, eller Frogner kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1923 bodde Sara Lorentzens familie på Frogner:

 

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Navn Født Fødested Kj Famst Sivst Erverv Arb.giv Bosted Leil. Menighet Fil  
Christian Blom Lorentzen 21.09.1863 Drammen m   g Generalkonsul/ Forre Chr. B. Lorentzen Løvenskjoldsgate 18 05 Frogner Bunke224k
Ragna Lorentzen 15.12.1875 Kristiania k   g Husmor   Løvenskjoldsgate 18 05 Frogner Bunke224k
Sara Lorentzen 18.08.1898 Drammen k   ug Ansat som vikar Justisdepartementet Løvenskjoldsgate 18 05 Frogner Bunke224k
Ragnar Lorentzen 26.03.1904 Kristiania m   ug Student ( u.a.)   Løvenskjoldsgate 18 05 Frogner Bunke224k
Jørgen Lorentzen 12.06.1908 Kristiania m   ug Gymnasiast   Løvenskjoldsgate 18 05 Frogner Bunke224k
Stein Blom Lorentzen 03.08.1918 Kristiania m   ug     Løvenskjoldsgate 18 05 Frogner Bunke224k
Kristine Tønnesen 31.10.1887 Halså pr. Mandal k   ug Hushjelp ( stuepike   Løvenskjoldsgate 18 05 Frogner Bunke224k
Ragna Gutvik 31.05.1897 Gutvik Namdalen k   ug Hushjælp ( kokke )   Løvenskjoldsgate 18

 

 

Edgars foreldre bodde i Parkveien 43:

 

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Navn Født Fødested Kj Famst Sivst Erverv Arb.giv Bosted Leil. Menighet Fil  
Hugo Wetlesen 09.04.1864 Ø.Aker m   g Bryggeridirektør   Parkveien 43 02 Vår Frelser Bunke298k
Anna Wetlesen 11.07.1865 Kristiania k Frue g     Parkveien 43 02 Vår Frelser Bunke298k
Karoline Grøtterud 30.08.1880 Nedre Eiker k   ug Kokke   Parkveien 43 02 Vår Frelser Bunke298k
Martha Grøtterud 14.02.1892 Nedre Eiker k   ug Stuepike   Parkveien 43 02 Vår Frelser Bunke298k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Er det dødsannonsen til Edgar Voss Wetlesen du har sendt, Egil? 

 

Nei.

 

6 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Jeg har funnet den i Aftenpostens arkiv, så siden det er 37 år siden han døde, kan jeg vel legge den ut?

 

Ja, det skulle da bare mangle. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen och tack till alla som har bidragit till denna tråd! 

 

Jag är tacksam för hjälpen att kartlägga Eva Hennings norska släktsida som varit mer svåråtkomlig för mig. Jag ska kika igenom allt ni har postat och bifogat. 

 

För att svara angående det svenska "intresset" för församling/kirkesogn så tror jag att det är så (bortsett från att jag ju uppenbarligen inte är någon expert på arkivsystemet i Norge) att i Sverige, även om vi också kan söka i folkbokföringen så är det främst i församlingarnas kyrkoböcker som har förts i hundratals år som vi finner mest information och ofta hänvisar till som källor. Så för att validera vår information så anger vi församling/kirkesogn så att andra forskare kan leta i arkiven och bekräfta uppgifterna. Våra mantalslängder och liknande (kopplat till boendeadress/folkbokföring) är av lite modernare slag och ger inte riktigt samma information. Det är olika ingångar beroende på vad man vet när man söker och vad man söker efter som kompletterar varandra bra. Även om församling inte beskriver exakt plats där man är född så är det en fingervisning om vilket område det rör sig om i en stad t.ex. samt att det är i den församlingens födelsebok det står angivet om barn, föräldrar, födelseplats m.m. Så vet man födelseförsamling så hittar man alltså resten tack vare det. 

 

Jag är inte expert på just detta, men om det kan förklara något av vårt lite märkliga intresse för församlingar så var det mina 5 cent. Har märkt att Danmark och Norge har mer snarlika system än vårt, men att man kan behöva ha lite mer information i förväg för att hitta in på rätt ställe då. Det kan också bero på hur man är van att söka. Det blev ett något långt inlägg, det var väl egentligen inte meningen. 

 

Tack ska ni ha allihopa! 

 

Mvh

Jennie

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.