Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skifte etter avdøde Lorents Walles/Wahls som døde i Bergen 1770


Frank Marton Pedersen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Urtegaardsmann Lorents Walles/Wahls ble begravet i Bergen 21.05.1770:

 

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000001067682

 

Skiftet etter han ble holdt 13.07.1770 (Nr. 2224 på høyre side):

 

SAB, Byfogd og Byskriver i Bergen, 06/06C/L0005b: Skifteprotokoller, 1767-1772, s. 881b-882a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081111660361

 

Skiftet er kort. Jeg tror jeg forstår hovedessensen, men ikke alt. Det kan også være interessant informasjon i skiftet som jeg ikke klarer å tyde. Her er min oppsummering av det jeg klarer å tyde, samt spørsmål jeg lurer på.

 

 - - - - 

13. juli 1770 ble det holdt skifte etter avdøde (afgangen) Lorents Walles/Wahls gift med hustru Maria Hilleman. Lorents etterlot seg 2 sønner og 6 døtre:

 

1. Christian Friedrich - Myndig og ???
2. Robert - Myndig og fraværende
3. Abigael - Hva står etter Abigael?
4. Engel - 40 år
5. Grethe - 38 år 
6. Else - 36 år
7. Maria 28 år
8. Karen - 26 år (synes det står 36 år, men korrekt alder er 26 år)

 

Boets inntekt og formue er 300 riksdaler -> Hva er det som er verdt 300 riksdaler? Hus og/eller eiendom? Er adresse/lokasjon gitt? Hvis eiendom, blir denne solgt?

 

Boets gjeld: 

1. Panteobligasjon på ca. 236 rd
2. Gjeld til sønnen Robert på 60 rd
3. Utgift eller gjeld på 2 rd 4 ort -> Hva er dette?

 

Sum inntekt/formue = Sum gjeld = Ca. 300 riksdaler (boet går i null). 

 

Panteobligasjonen løses inn (eller?) og sønnen Robert får tilbakebetalt sine 60 rd. I tillegg kommer et administrativt gebyr på 5 rd.

 

Setter pris på kommentarer om forståelsen min er rett, eller mer utfyllende tyding av de delene jeg ikke klarer å tyde. Avsnittet etter oppramsingen av etterkommerne helt nederst på høyre side sliter jeg med.

 

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det som om det står Enke etter Abigael. Deretter det samme ordet som står etter Christian Friedrich, og ser ut til å starte med "ud..".
I forbindelse med de 300 riksdalerene, "Udi Huuset med underliggende Grund Pandsat for 300 Rdl". Det er mulig at det står en adresse et sted her, men hvis det gjør det har jeg foreløpig ikke vært i stand til å lese den.

Jeg oppfatter det som om det står Manufacteier og et navn for den som har pantet.
"Hertil kommer dette Skiftets paagaaende Omkostninger (...) 2 rd 4 ort.

Jeg kan ikke se av dette om huset ble solgt.

 

Det er mulig at jeg kan få litt mer ut av det som står senere i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Inger Hohler said:

Jeg oppfatter det som om det står Enke etter Abigael. Deretter det samme ordet som står etter Christian Friedrich, og ser ut til å starte med "ud..".
I forbindelse med de 300 riksdalerene, "Udi Huuset med underliggende Grund Pandsat for 300 Rdl". Det er mulig at det står en adresse et sted her, men hvis det gjør det har jeg foreløpig ikke vært i stand til å lese den.

Jeg oppfatter det som om det står Manufacteier og et navn for den som har pantet.
"Hertil kommer dette Skiftets paagaaende Omkostninger (...) 2 rd 4 ort.

Jeg kan ikke se av dette om huset ble solgt.

 

Det er mulig at jeg kan få litt mer ut av det som står senere i dag.

 

Tusen takk, Inger! Du er dyktig! Jeg tror vi er et steg videre. Men nå ble jeg litt usikker på hva som faktisk skjer her.

 

Lorentz dør og det kan se ut som at det eneste han etterlater seg er "et hus med underliggende grund" med en pant på 236 rd. Huset og grunnen er verdt 300 rd. Lorentz skylder sønnen Robert 60 rd. 

 

Det eneste som gir mening her er vel at huset selges (til hvem?), pantet slettes/løses inn og sønnen får tilbake pengene sine? Dette regnestykket går i null, det blir ingen arv på de 8 arvingene.

 

Eller er det andre muligheter her?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Christian Friedrich  er myndig og nærværende.

Abigael  er enke og nærværende.

 

Boets inntekt og formue er 300 riksdaler, som består i huset med underliggende grunn, vurdert til 300 rd. 

 

Boets gjeld var:

- en pantobligasjon med renter på 236 rd., 3 ort. til Manufakturhuset.

- Sønnen Robbert for lånte penger 60 rd.

- Skifteomkostninger 2 rd., 4 ort. 

Sum: 299 rd, 1 ort.

 

Gjøres følgende utlegg:

- Manufakturhuset får i pantet (stevbohuset og grunn), 236,4,. rd. 

- Sønnen Robbert for lånet får i huset og grunnen 60 rd.

- Skifteomkostninger utlegges i huset og grunnen 60 rd. 2,4, - rd.

 

Boets overskudd ble da 5 ort, som ble tillfallt enken i begravelsesvederlag. Utlegges i huset og grunnen.

 

Således ingenting igjen i arv og skiftet ble sluttet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Ola Teige said:

 

Christian Friedrich  er myndig og nærværende.

Abigael  er enke og nærværende.

 

Boets inntekt og formue er 300 riksdaler, som består i huset med underliggende grunn, vurdert til 300 rd. 

 

Boets gjeld var:

- en pantobligasjon med renter på 236 rd., 3 ort. til Manufakturhuset.

- Sønnen Robbert for lånte penger 60 rd.

- Skifteomkostninger 2 rd., 4 ort. 

Sum: 299 rd, 1 ort.

 

Gjøres følgende utlegg:

- Manufakturhuset får i pantet (stevbohuset og grunn), 236,4,. rd. 

- Sønnen Robbert for lånet får i huset og grunnen 60 rd.

- Skifteomkostninger utlegges i huset og grunnen 60 rd. 2,4, - rd.

 

Boets overskudd ble da 5 ort, som ble tillfallt enken i begravelsesvederlag. Utlegges i huset og grunnen.

 

Således ingenting igjen i arv og skiftet ble sluttet.

 

Helt strålende, Ola! Men ble Robert den nye eieren hvor Manufakturhuset beholdt en pant? Eller ble huset solgt til Manufakturhuset for 300 rd hvorav 60 rd ble tilbakebetalt til Robert? Hvem eide huset etter avsluttet skifte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står det ikke noe om. Kreditorene fikk utlegg i huset. Da vil vel det enten ha blitt solgt på (tvangs-)auksjon. Eller en ny eier overtatt huset mot i innløse gjelden, enten med kontanter eller ved å overta panteobligasjonen. Og uten noen adresse er det vel vanskelig å finne det i panteregistrene og  -bøkene. Det står heller ikke noen dato på manufakturhusets obligasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Ola Teige said:

Det står det ikke noe om. Kreditorene fikk utlegg i huset. Da vil vel det enten ha blitt solgt på (tvangs-)auksjon. Eller en ny eier overtatt huset mot i innløse gjelden, enten med kontanter eller ved å overta panteobligasjonen. Og uten noen adresse er det vel vanskelig å finne det i panteregistrene og  -bøkene. Det står heller ikke noen dato på manufakturhusets obligasjon. 

 

Suverent, hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.